Wybór kraju

Wybór kraju

10 trendów: eCommerce w 2015 roku

21 Cze 2015   Aktualizacja: 06 Lis 2015

Barbara Żbik

Jakie zmiany czekają branżę handlu internetowego w 2015 roku? Na co liczą klienci i kontrahenci? Oto wszystko, co musisz wiedzieć, aby Twój biznes rozwijał się szybciej niż konkurencja.

 

Przełom grudnia i stycznia to tradycyjnie czas, w którym eksperci ogłaszają prognozy dla e-handlu na nadchodzący rok. Ale z gąszczu przewidywań trudno wyłowić te najbardziej inspirujące. Poza tym – samo przeczytanie wszystkich ważniejszych publikacji potrwa łącznie… kilka tygodni. Dlatego postanowiliśmy zrobić to za Ciebie! W dziale Marketing Intelligence PayU przeanalizowaliśmy 150 publikacji, których tematem były trendy w eCommerce na 2015 rok. Zbadaliśmy opinie ponad stu ekspertów z branży. Sprawdziliśmy, ile razy wskazali dany trend jako istotny i znaczący dla przyszłości e-handlu. Tak powstał nasz ranking 10 najważniejszych zmian, na które Ty – i Twój biznes – musicie się przygotować.

TREND 1 - Kierunek: mobile

To najważniejszy trend, najczęściej wskazywany w prognozach na ten rok.

– W Wielkiej Brytanii połowa wszystkich zapytań dotyczących zakupów wpada do naszej wyszukiwarki poprzez urządzenia mobilne. Smartfon stał się niezbędnym elementem ścieżki zakupowej i tego faktu nie można ignorować – mówi Pia Stanchina z Google.

Aż 40 ankietowanych ekspertów jest tego samego zdania. Wśród nich m.in. Tom Caporaso z Clarus Marketing Group. – Przyzwyczailiśmy się, że klienci używają telefonu sprawdzając informacje o produktach, rozmawiając o nich ze znajomymi, przed zakupem i po. Teraz jednak dojrzeli, aby także włożenie do koszyka i płatność odbyły się na małym ekranie, w aplikacji lub przez mobilną stronę sklepu - mówi. To trend globalny, na który musi się przygotować cały eCommerce. Analitycy przewidują, że na całym świecie w 2015 roku wartość zakupów z urządzeń mobilnych wyniesie 120 mld dolarów.

- Niektóre e-sklepy przekonają się już wkrótce, że 60-70 proc. ruchu na ich stronach pochodzi z urządzeń mobilnych. To wymaga całkowicie nowej strategii sprzedażowej, którą określam jednym zdaniem: po pierwsze mobile! – mówi Abbas Tharkar, założyciel firmy dZine-Hub.

TREND 2 - Podejście omni-channel

Wraz z masowym wykorzystywaniem telefonów i tabletów przez klientów, w e-handlu pojawiają się nowe kanały sprzedaży, które trzeba obsłużyć. Ale na tym nie koniec. – Coraz więcej sklepów internetowych, szczególnie tych działających na wielu rynkach, rozważa otwarcie tradycyjnych punktów sprzedaży, na głównych ulicach miast i centrach handlowych – zauważa analityk z firmy Animail. Nie są to ogromne lokale – czasem zaledwie kioski – ale ułatwiają obsługę klienta, spełniają funkcję marketingową oraz pracują jako punkt odbioru i zwrotu towaru. Z czasem – zdaniem ekspertów – takie omni-channel podejście do sprzedaży będzie się upowszechniać. W ten sposób e-sklepy, które wyrosły w sieci, z sukcesem opanują tradycyjne sposoby dystrybucji.

TREND 3 - Analityka i precyzyjne kierowane oferty

Przez ostatnie lata właścicielom e-sklepów przybywało danych (ruch i zachowanie na stronie, historia zakupowa, kanały pozyskania użytkowników). Teraz nadszedł czas, aby z tych informacji zrobić użytek, przygotowując ofertę skrojoną dla konkretnej osoby i jej potrzeb. – Narzędzia marketingowe, którymi dysponują prowadzący e-sklepy, stają się coraz bardziej przyjazne. Pozwalają lepiej zrozumieć ogromne ilości danych, które nas otaczają w tym biznesie. To z kolei pozwala automatycznie kierować kampanie do różnych, ale precyzyjnie wybranych grup odbiorców – przewiduje Ivan Mazour z firmy Ometria.

TREND 4 - Darmowe dostawy i zwroty

Darmowa dostawa staje się popularna, ale na dziś tylko jeden na dziesięć e-sklepów na Zachodzie ma politykę darmowego zwrotu towaru. To – zdaniem autorów wielu prognoz – w tym roku ulegnie zmianie. Przede wszystkim dlatego, że możliwość bezpłatnego odesłania/wymiany towaru znacznie zwiększa poczucie bezpieczeństwa i zadowolenia klientów oraz chęć zrobienia przez nich zakupów. Karierę będzie robić również opcja dostawy w dniu złożenia zamówienia. Pionierami są tu tacy giganci jak Amazon, eBay oraz Google (Google Express), ale klienci szybko przyzwyczajają się do wygody. Warto pamiętać, że ceny ropy spadają, a to ułatwi negocjacje z dostawcami przesyłek.

TREND 5 - Skuteczny Marketing

Atrakcyjna oferta, skrojona pod potrzeby klienta, to nadal podstawa w eCommerce – przypominają analitycy branży. Stąd wysokie miejsce marketingu w naszym rankingu, zarówno jeśli chodzi o pozyskanie nowych, jak i utrzymanie starych użytkowników. - Wciąż zaskakuje mnie, jak wielu dużych graczy na rynku nie podzieliło swej bazy klientów na grupy, aby kierować do nich indywidualnie przygotowane oferty – pisze w swej prognozie pracujący w Nowym Jorku konsultant Drew Sanocki. W 2015 roku zwyciężać będą te sklepy, które dostarczą swemu klientowi dokładnie ten towar, jakiego potrzebuje, tak szybko, jak tego pragnie, za cenę, którą jest w stanie zaakceptować.

 

infografic_pl

TREND 6 - Wygodne płatności

Choć innowacji w świecie e-płatności jest sporo, wszystkie ostatecznie koncentrują się wokół wygody klientów. Kluczowa jest możliwość zrealizowania transakcji jednym kliknięciem (lub dotknięciem ekranu). Eksperci przewidują, że rozwiązania uniwersalnego elektronicznego portfela (bez wielokrotnego podawania tych samych danych w formularzach, działającego w różnych e-sklepach), będą stawały się powszechne. ZOBACZ TAKŻE: Konto PayU >>

TREND 7 - Personalizacja oferty

Strony sklepów, aplikacje, e-mailingi i wszystkie formy marketingu w sieci będą stawać się coraz bardziej spersonalizowane. Także prezentacja oferty powinna zmieniać się, w zależności od rozpoznanych (lub przewidywanych) preferencji użytkownika, zachowania na stronie oraz głębokości portfela. Wszystko po to, aby zmaksymalizować sprzedaż, marżę i zadowolenie klienta.

TREND 8 - Wykorzystanie mediów społecznościowych

Wśród najważniejszych trendów na 2015 rok nie mogło zabraknąć hasła „social media”. Eksperci doceniają ich ogromny zasięg, możliwość precyzyjnego dotarcia z przekazami marketingowymi, a także łatwą skalowalność: - Zaczynamy od drobnych kwot. Gdy już uda się wymyślić i przetestować skuteczną reklamę, w ciągu kilku minut łatwo zwiększyć budżet aby dosięgnąć setek tysięcy osób – przekonuje John Lawson w analizie dla portalu webretailer.com.

TREND 9 - Wygoda użytkownika (UX)

Prawidłowe zaprojektowanie wygodnego dla użytkownika procesu zakupowego (UX - user experience) nigdy nie wychodzi z mody. W tym roku wyjątkowy nacisk położony zostanie na UX mobilny.

– Jeszcze do niedawna oglądaliśmy, jak nasz sklep prezentuje się na ekranie laptopa, a potem w ostatniej chwili ktoś przypominał sobie, aby spojrzeć, czy jakoś układa się na telefonie. Teraz będzie odwrotnie - Abbas Tharkar z firmy dZine-Hub, która projektuje szablony sklepów internetowych.

TREND 10 - Treści, które sprzedają

Przy całej skuteczności internetowej analityki i precyzyjnie kierowanych do różnych grup użytkowników kampanii marketingowych, eksperci zauważają, że przestrzeń internetowa staje się coraz bardziej zatłoczona i zaśmiecona reklamami. To z kolei sprawia, że poszczególnym graczom trudno jest się wyróżnić z tłumu. Dlatego dziesiątym trendem eCommerce na 2015 rok – wskazywanym przez ekspertów - jest budowanie przez e-sklepy relacji z klientami dzięki dodatkowym treściom określanym jako content marketing. Mogą to być angażujące filmy wideo, wirusowo rozprzestrzeniające się w social media. Także ułatwiające życie poradniki i podpowiedzi, wreszcie ciekawe historie, dotyczące towarów z oferty (ich pochodzenia, jakości, właściwości). Zdaniem Dana Barkera, który doradza brytyjskim e-sklepom, jest to szczególnie szansa dla mniejszych graczy, którzy mogą konkurować z gigantami właśnie osobowością i niebanalną ofertą.– Chodzi o budowanie rozpoznawalności, zaufania i autorytetu w grupie naszych aktualnych i przyszłych klientów, a także ich znajomych i znajomych tych znajomych – piszą z kolei analitycy z firmy konsultingowej Russell’s Group.

***
Fotografia otwarciowa: © by sdecoret, Fotolia, fotografia dodatkowa: © by ellagrin, Fotolia