Login

Wybór kraju

Wybór kraju

Alternatywa dla kuriera i listonosza wcale nie taka odległa

07 Wrz 2015   Aktualizacja: 12 Sie 2016

Magdalena Parys

Czekasz na paczkę piaty dzień z rzędu. Sklep milczy lub odsyła Cię do dostawcy, świadczącego usługi przewozowe. Albo – kurier o 12:00 dzwoni do Ciebie z informacją, że stoi pod drzwiami, a nikogo nie ma w domu. Poznaj nowatorskie formy dostawy, które są szybkie lub nie wymagają obecności przy odbiorze.

 

Drony przybywają

Amazon, jako jeden z największych i najbardziej rozpoznawalnych sklepów internetowych wyznacza trendy. W przyszłym roku planuje wprowadzić innowacyjną formę wysyłki zamówienia – przy pomocy dronów. Jak obiecuje dostawca kupiony produkt otrzymasz w przeciągu 30 minut od dokonania zakupu. Dron przyda się w sytuacji, gdy za godzinę masz być na imprezie, a właśnie zabrudziłaś sukienkę, którą miałaś założyć? Nie zdążysz jej wyprać, za to zdążysz zamówić nową, uratować się od kompromitacji przed znajomymi i nadal wyglądać oszałamiająco.

Dron Amazona w fazie testów, fot. Amazon.com

Drony mogą przewozić paczki do około 2 kilogramów w promieniu ponad 16 kilometrów od centrum magazynowo-dystrybucyjnego. Film informacyjny TUTAJ

Przesyłka w metrze

Amerykański gigant na rynku eCommerce chwyta się różnych pomysłów, by przyspieszyć dostawy. W tym roku odkrył to, co mieszkańcy wielu miast na świecie wiedzą od dawna – że w godzinach szczytu najszybciej można się przemieszczać metrem. Stąd też pomysł na dostarczanie przesyłek komunikacją miejską w ramach usługi „Prime Now”.  Kurierzy zamiast tracić czas na stanie w korkach, dowożą przesyłki metrem. Ekspresowa forma dostawy – maksymalnie 2 godziny – kosztuje 8 USD lub jest darmowa dla stałych klientów. Działa w Nowym Jorku, Dallas i Miami.  

Ludzie paczki noszą

Amazon pracuje również nad aplikacją mobilną „On My Way”, dzięki której wybrani kierowcy będą mogli dostarczyć paczkę pod wskazany adres kupującego. Nie będą to kurierzy, tylko osoby, które są w pobliżu miejsca podanego podczas zamówienia i wyrażają chęć pomocy. Projekt ma na celu obniżenia kosztów dostarczania przesyłek. Pomysł opierałby się w dużej mierze na dobrej woli ludzi.

Amazon nie jest jedyną firmą, która eksperymentuje z crowdsourcingiem usług kurierskich. Zajmują się tym także Deliv Inc., Uber Technologies Inc. czy Instacart Inc. 

Torba na drzwiach

Zalando z kolei testuje rozwiązanie PaketButler (czyli „paczkowy lokaj”). Kurier w razie nieobecności zamawiającego w domu, zostawia przesyłkę w specjalnej torbie, umieszczonej na drzwiach wejściowych. Torba wytrzymała jest na cięcie, rozrywanie i działanie ognia. Posiada również elementy zabezpieczające przed kradzieżą – elektroniczny zamek i uchwyt mocujący. Nabyć ją można w punktach firmy kurierskiej DHL w Berlinie. Kosztuje ok. 100 EUR.

PaketButler jest obecnie w fazie testów na terenie stolicy Niemiec. Zobacz.

Torba PacketButler również czeka na wejście do sprzedaży, fot. Zalando.com

***
Fotografia otwarciowa: © by Danomyte, Fotolia, dodatkowa ilustracja: © by bluraz, Fotolia