Login

Wybór kraju

Wybór kraju

10 Trendów eCommerce w 2016 roku

10 Sty 2016   Aktualizacja: 18 Sty 2016

Barbara Żbik

Sprzedaż wielokanałowa, urządzenia mobilne i marketing totalny powinny najbardziej zaprzątać głowy właścicieli eBiznesów. Przedstawiamy najważniejsze trendy w eCommerce na ten rok.

Już po raz drugi dział badań i rozwoju firmy PayU przeanalizował kilkaset publikacji i raportów dotyczących przyszłości handlu internetowego. Celem było wskazanie tych trendów, które według fachowców będą miały decydujący wpływ na branżę eCommerce w najbliższym czasie (podobne zestawienie najważniejszych trendów na 2015 r., opublikowaliśmy dokładnie rok temu. Był to jeden z najczęściej czytanych tekstów na blogu PayU w ciągu ostatnich 12 miesięcy).

Aktualne zestawienie przygotowaliśmy na podstawie prognoz, raportów i analiz, opublikowanych na całym świecie w grudniu i styczniu. Sprawdzaliśmy, jak często eksperci wskazują dane zjawisko jako kluczowe dla rozwoju branży. Wczytaliśmy się również w uzasadnienia ich wyborów. Na tej podstawie powstał poniższy ranking - praktyczny przewodnik po zjawiskach, które w 2016 roku będą w największym stopniu wpływać na kondycję Twojego eBiznesu.

TREND 1
Sprzedaż w wielu kanałach (omnichannel)

Dziś wybiera się i kupuje towary za pomocą komputerów stacjonarnych, laptopów, tabletów, smartfonów oraz w tradycyjnych sklepach. Rozgraniczenie między poszczególne sposoby dostępu do oferty przestaje mieć znaczenie - sprzedaż wielokanałowa zatacza coraz szersze kręgi. Nowocześni konsumenci nie zamierzają zastępować jednej metody drugą. Chcą móc je połączyć.

Dla właścicieli firm, które żyją z handlu, to bardzo korzystna wiadomość. - Klienci wielokanałowi kupują znacznie częściej. Wydają trzy razy więcej, niż osoby, które korzystają tylko z jednego kanału zakupowego – zauważa Netania Engelbrecht z firmy Usabilla. Oznacza to jednak olbrzymi wysiłek logistyczny i techniczny dla sklepów – dostosowanie stron internetowych i systemów płatności online do wszystkich urządzeń mobilnych, prawidłowe rozpoznawanie użytkownika, personalizowanie oferty oraz komunikacji marketingowej.

W erze handlu totalnego na regularne wzrosty sprzedaży będą mogły liczyć wszechstronne platformy handlowe, które otworzą się na wszystkie grupy kupujących.

TREND 2
mCommerce

Wzrostu statystyk dla handlu z wykorzystaniem urządzeń mobilnych doświadczaliśmy przez cały 2015 rok, ale siła tego kluczowego trendu nie będzie malała. Na świecie jest już 1,75 miliarda smartfonów i tabletów, a ich liczba stale rośnie. Podobnie jak cały rynek mCommerce. Do 2018 roku amerykański rynek mHandlu ma być wart niemal 300 mld dolarów.

Polski sektor również doświadcza potężnych wzrostów. - W 2014 roku dynamika wyniosła 113 proc. i był to najlepszy wynik w Europie. Szacujemy, że w 2015 roku wyniesie ok. 150 proc. Tempo mamy zatem imponujące – mówił niedawno Piotr Krawiec, prezes mGenerator.pl.

Przeczytaj też: Mobilna rewolucja, czyli kiedy mCommerce dogoni eCommerce >>

TREND 3
Marketing totalny

Internet marketing, mobile marketing, marketing w wyszukiwarkach, e-mail marketing, social media marketing, wideomarketing, content marketing – długo można by wymieniać odmiany eMarketingu, które wpływają na kondycję współczesnych biznesów. Każdy z nich jest ważny i może być skuteczny, choć oczywiście nie w przypadku wszystkich platform handlowych.

W 2016 roku właściciele eBiznesów powinni monitorować i mądrze wybrać, które techniki promocji w ich działalności są najskuteczniejsze. Wydatki na reklamę w świecie cyfrowym są już tak wysokie, że czasem trzeba wybierać tylko niektóre z metod promocji, dostosowane do zachowań grupy docelowej. „Chodzi o zbudowanie stałego kanału komunikacji między biznesem i jego klientami” – mówi Brian Zeng, szef marketingu OwnOnly, sklepu z elegancką odzieżą męską.

10 trendów eCommerce 2016 rok

TREND 4
Personalizacja oferty i komunikacji

Przygotowywanie produktów, sposobów ich dostarczania czy technik promocji pod indywidualne potrzeby klientów będzie – zdaniem ekspertów - warunkiem przetrwania na coraz bardziej konkurencyjnym rynku. To jeden z najważniejszych trendów sektora B2C na najbliższe miesiące. - Wychodząc naprzeciw potrzebom, pragnieniom i preferencjom swojej grupy docelowej, detaliści kładą większy nacisk na zapewnienie odpowiednich treści, bazując na historii wyszukiwań. Dzięki czemu każdy kolejny etap procesu zakupowego staje się bardziej spersonalizowany i skoncentrowany na odbiorcach – ocenia Monica Wells z firmy BizDb. Nie da się jednak robić tego dobrze bez wykorzystania kolejnego trendu, czyli…

TREND 5
Analityka i targetowanie

Aby eSklepy mogły odpowiednio dostosowywać oferty do klientów, muszą zadbać o odpowiednią analizę i przetwarzanie danych. Na ich podstawie będą określać konsumenckie preferencje, budować strategie marketingowe i segmentować grupy odbiorców. Analityka pomoże im również zrozumieć, dlaczego tracą klientów. – Wiedza o tym, dlaczego konsumenci porzucają koszyki, będzie kluczowa. Pomoże w opracowaniu strategii odzyskiwania klientów, zwiększaniu współczynnika konwersji i średniej wartości zamówienia – wyjaśnia Monica Wells.

Przeczytaj też: Miliony z porzuconych koszyków można jeszcze odzyskać >>

TREND 6
Media społecznościowe
Facebook – ponad 1,5 mld użytkowników, Instagram – 400 mln, Twitter – 316 mln, Tumblr – 230 mln, Snapchat – 200 mln. Liczba osób korzystających z mediów społecznościowych rośnie w imponującym tempie (podane powyżej dane pochodzą z listopada 2015 roku, zebrał jej serwis Statista). Również w Polsce, gdzie Facebooka co miesiąc odwiedza już 14 mln osób.

Wraz z tymi liczbami rośnie znaczenie social media w eHandlu. Zwłaszcza że największe z serwisów poszukiwać będą w 2016 roku skutecznych sposobów na integrację z platformami eCommerce. Staną się nie tylko kanałami promocyjnymi, ale też sprzedażowymi. Zrezygnowanie z ich rosnących możliwości byłoby jednoznaczne z rezygnacją z części przychodów. - Należy uważnie przyjrzeć się handlowym możliwościom, jakie stworzą media społecznościowe, i sprawdzić, które kanały mogą najlepiej służyć biznesowi – radzi Netania Engelbrecht z Usabilla.

TREND 7
Wartościowe treści

W eCommerce nie wystarczy już oferowanie atrakcyjnych produktów, w przystępnych cenach, z wygodnymi formami płatności i wysyłki. Coraz więcej firm potrafi to robić dobrze. eSklepy muszę się czymś wyróżnić. Mogą to zrobić m.in. poprzez dostarczanie konsumentom atrakcyjnych treści –różnorodnych zestawień i rankingów, danych statystycznych, poradników, materiałów wideo.

Według ekspertów w 2016 roku wartościowymi materiałami eSklepy będą budować swoją przewagę konkurencyjną. - Treści przestaną być postrzegane jako uciążliwy dodatek, stanowić będą wyróżnik, element dodany, wspierający sprzedaż – prognozuje Jeffrey Wisard z firmy Drupal Partners. Rosnące znaczenie content marketingu podkreśla także Ronell Smith: - Z content marketingiem jest jak z dietą: na długofalowy sukces mogą liczyć ci, którzy są konsekwentni – mówi.

TREND 8
Darmowe dostawy i zwroty
- Z punktu widzenia klienta im szybsza i tańsza jest przesyłka, tym lepiej. Łatwe zwroty także pomagają w obniżeniu potencjalnego stresu – mówi Sharanya Haridas z firmy NimbleCommerce. 2016 rok będzie kolejnym, w którym eBiznesy będą przykładać większą wagę do szybkości i niezawodności dostaw.

Same-day delivery staje się już normą dla większości produktów szybkozbywalnych oraz wysoko-marżowych, podobnie jak wykorzystywanie mechanizmów społecznościowych (crowd sourced delivery). W stadium eksperymentów są drony, które w eCommerce pragną wykorzystywać największe firmy technologiczne świata – m.in. Amazon, Google czy Alibaba.

Więcej o nowych technologiach w eCommerce przeczytasz tutaj: Drony, automaty i aplikacje zmienią eHandel

Ecommerce sklepy internetowe cc by Serge Kij

TREND 9
Nowe kategorie sklepów

Dzięki rozwojowi technologicznemu i rosnącej popularności eHandlu jest coraz mniej produktów, których nie da się sprzedać przez internet. Lista sektorów, które coraz odważniej wchodzą w handel internetowy, konsekwentnie się wydłuża. Według ekspertów w 2016 roku w eHandlu będzie rosło znaczenie m.in. branży opieki zdrowotnej, turystycznej, aranżacji wnętrz, spożywczej, dziecięcej, akcesoriów zwierzęcych czy meblarskiej. eCommerce coraz śmielej otwiera się również na sektor edukacyjny czy produkty luksusowe.

Przeczytaj więcej: Nowe branże w eCommerce. Zobacz, gdzie biznes będzie rósł >>

TREND 10
Doświadczenie użytkownika (user experience)

- Wchodzimy w „epokę zera tarć”. To oznacza, że kupujący w internecie oczekują, że nie natrafią na żadne trudności podczas robienia zakupów – tłumaczy Adam Barsby z firmy Xanthos Digital Marketing. - To uwzględnia wszystko, począwszy od  pierwszego kontaktu z ofertą, po płatności. Idealny eSklep jest łatwy w użyciu i otwarty na klienta, z szybkim systemem transakcji, który wymaga wykonania jak najmniejszej liczby kliknięć – tłumaczy. Dlatego dbanie o doświadczenie użytkownika, czyli user experience, wskazuje się  jako dziesiąty najważniejszy trend w handlu internetowym w 2016 roku.

To powód, dla którego popularnością cieszyć się będą usługi ułatwiające życie. Również PayU ma je w ofercie, udostępniając m.in. PayU Express, skracający czas płatności online do pół sekundy.

To będzie ciekawy rok!
Będziemy śledzić rozwój trendów na 2016 r., wskazanych przez światowych ekspertów. Na naszym blogu regularnie publikujemy teksty o nowościach z branży eCommerce. W najbliższych dniach zapraszamy po kolejną odsłonę przewidywań na 2016 – tym razem – prognozy zaskakujące, nieoczywiste i intrygujące.

TERAZ PRZECZYTAJ: Wirtualna rzeczywistość zamiast tradycyjnych sklepów? Sklepy dla tylko nastolatków? Problemy Alibaby? Przedstawiamy 7 najoryginalniejszych prognoz dotyczących sektora eCommerce w 2016 roku.

 

***

Fotografia wykorzystana w tekście: CC by Serge Kij, Flickr