Wybór kraju

Wybór kraju

11 pytań o zakupy i sprzedaż na Facebooku

20 Paź 2016   Aktualizacja: 21 Paź 2016

Magdalena Parys

Handel rzeczami z drugiej ręki odbywa się także w mediach społecznościowych. Zasady działania są nieco inne niż na Allegro czy OLX.

Najpopularniejszy portal społecznościowy informuje, że ok. 450 mln osób należy do lokalnych grup kupna i sprzedaży. Oznacza to, że prawie co czwarty użytkownik Facebooka korzysta lub jest zainteresowany działalnością targowiska w wersji social media. W Polsce szczególną popularnością cieszą się ubrania. Zamknięta grupa „Ubrania sprzedam tanio a modnie” zgromadziła już ponad 62 tys. użytkowników. Tysiące uczestników śledzą również oferty wrzucane na grupach z meblami – „Perły z odzysku - recykling art” (ponad 21 tys. osób) oraz z ciążowymi ciuchami – „Krakowskie mamy – sprzedam, kupię” (ponad 23 tys. członków). Tak duże zainteresowanie to zasługa samego medium, do którego ma dostęp większość użytkowników sieci. Kuszący jest również mniej formalny charakter handlu, w którym jednakże obowiązują pewne zasady. 

Bardziej szczegółowych informacji odnośnie reguł, cechujących zakupy i sprzedaż na Facebooku od osób prywatnych, szukaj poniżej.

1. Jak dołączyć do grupy kupna i sprzedaży na Facebooku?

Aby stać się członkiem grupy, wymagana jest zgoda jej administratora. Takie grupy są z reguły zamknięte.

2. Jakie są grupy kupna i sprzedaży na Facebooku?

W serwisie można znaleźć zarówno ogólnotematyczne profile (np. z meblami w Krakowie) , jak i specjalistyczne (z meblami z Ikei w Warszawie).

3. Co kupować i sprzedawać w grupach kupna i sprzedaży na Facebooku?

Na portalu warto wystawiać ubrania dla dzieci i dla kobiet w ciąży (używane, choć raczej nie zużyte),  meble i dodatki do wnętrz (trudno je wysłać), drobne produkty (koszt dostawy potrafi przewyższyć ich wartość). Lepiej natomiast nie sprzedawać drogich przedmiotów lub ubrań dla dorosłych, które chętniej zakupi się w sklepie internetowym czy na portalu aukcyjnym.

4. Jak sprzedać coś w grupie kupna i sprzedaży na Facebooku?

Aby sprzedać daną rzecz, wystarczy opublikować post ze swoją ofertą – zamieścić cenę, opis, lokalizację i zdjęcia.

5. Ile kosztują zakupy i sprzedaż w lokalnych grupach na Facebooku?

Płacisz tylko za towar. Serwis nie pobiera żadnych opłat i prowizji za wystawienie rzeczy oraz transakcję.

6. Jak wygląda dostawa towaru z Facebooka?

Z racji tego, że grupy kupna i sprzedaży działają lokalnie – kupujący i sprzedający są w jednym mieście – odbiór jest osobisty, a dostawa bezpłatna.

7. Czy towar jest wciąż dostępny w grupie kupna i sprzedaży na Facebooku?

Po finalizacji zakupu sprzedawca musi pamiętać o aktualizacji posta – informacji, że towar jest już niedostępny. Najprościej wrócić do oryginalnego posta, a następnie kliknąć opcję „Oznacz jako sprzedany”.

8. Jak płacić w grupie kupna i sprzedaży na Facebooku?

Grupa sprzedaży na FB to rodzaj tablicy ogłoszeń. Jeśli ktoś się zdecyduje na dany produkt, to wszystkie szczegóły transakcji ustala ze sprzedającym, pisząc do niego wiadomość w serwisie społecznościowym lub kontaktując się przez podany adres mailowy lub telefon. Najczęściej płatności dokonywana jest przy odbiorze towaru.

9. Czy od sprzedaży na Facebooku trzeba zapłacić podatek?

Jeśli sprzedajesz w medium społecznościowum jako osoba prywatna (chcesz po prostu pozbyć się zbędnych rzeczy), to z takich dochodów nie musisz rozliczać się z Urzędem Skarbowym.

10. Czy towar zakupiony w grupie kupna i sprzedaży na Facebooku można zwrócić?

Nie ma zwrotów ani reklamacji. W przypadku zakupu rzeczy od osób prywatnych nie obowiązuje bowiem ustawa o prawach konsumenta. Zapis mówiący o możliwości rezygnacji z umowy zawartej na odległość (przez internet) w ciągu 14 dni bez podawania przyczyny nie ma więc zastosowania. 

11. Kto odpowiada za transakcje w grupach kupna i sprzedaży na Facebooku?

Handel odbywa się na prywatnym profilu użytkownika, który przynależy do danej grupy na facebookowym „targowisku”. Zatem to sprzedawca, nie platforma społecznościowa, ponosi pełną odpowiedzialność i jest stroną w ewentualnym sporze z kupującym.

Marketplace na Facebooku

Na początku października br., z uwagi na rosnące zainteresowanie handlem towarów pomiędzy użytkownikami, Facebook udostępnił swój własny marketplace, czyli  wspólne miejsce (nie osobne profile) gdzie spotyka się wielu sprzedających i wielu kupujących. Usługa działa na razie w aplikacjach mobilnych na iOS i Android użytkowników z USA, Wielkiej Brytanii, Australii oraz Nowej Zelandii. Docelowo Facebook Marketplace ma być dostępny na całym świecie, również w wersji desktopowej. Możliwe, że w Polsce pojawi się już na początku 2017 roku.

Przeczytaj teraz: Jaką karte użyć, żeby zapłacić jak najmniej za lot?

***

Zdjecie otwarciowe: CC by zsoolt/Flickr, fotografia dodatkowa: Pixabay