Wybór kraju

Wybór kraju

4 cechy idealnej paczki do sprzedaży internetowej [PORADNIK]

01 Cze 2017   Aktualizacja: 01 Cze 2017

Marta Siekierska

Dobre opakowanie może zwiększyć sprzedaż, złe – zniechęcić klienta. Prezentujemy poradnik: jak krok po kroku stworzyć paczkę idealną.

Przygotowaliśmy go z prawdziwym ekspertem – Wojciechem Sadowskim, współzałożycielem firmy Packhelp, oferującej kreator do tworzenia opakowań dla sklepów internetowych. – Dobre opakowanie może zwiększyć sprzedaż eSklepu, a złe – spowodować, że klient Cię znienawidzi. Wtedy prawdopodobnie nigdy do Twojego sklepu nie wróci – przekonywał w niedawnej rozmowie z redakcją bloga PayU Sadowski. Dlatego dziś pokazujemy tylko te najlepsze pomysły.

ZASADA 1: DOBRZE ZABEZPIECZ TOWAR

Chyba każdy z nas dostał choć raz wymiętoloną paczkę z uszkodzonym towarem, która nie przetrwała etapu podróży w sortowni lub samochodzie kuriera. Najgorsze, co może spotkać klienta (i Ciebie), to gdy ze źle zabezpieczonego pudełka wyleje się płyn, albo wypadnie 25-kilogramowy ciężar.

Nie chodzi o to, żeby każdy drobiazg pakować w skrzynię pancerną. Ale zanim dopasujesz rodzaj opakowania do przewożonego towaru, musisz odrobić lekcję z rodzajów materiałów, z których może być wykonane opakowanie:

  • Foliopaki (lekkie, ale nie dają żadnej gwarancji bezpieczeństwa)

  • Opakowania z tektury falistej (najpopularniejsze, najczęściej występujące w formie standardowych pudełek)

  • Opakowania z tektury litej (najczęściej papierowe kartony).

Wśród opakowań z tektury znajdziesz z kolei:

  • Opakowania tekturowe fasonowe: składane, nieklejone, można je samodzielnie złożyć; nadają się do książek, płyt, ubrań i większości lekkich przedmiotów;

  • Opakowania tekturowe klapowe: bez zamknięcia, wymagające dodatkowego zabezpieczenia taśmą klejącą, bardziej skomplikowane od fasonowych, choć z reguły tańsze, jeżeli zamawiamy je bez nadruku; nadają się do przedmiotów o większych gabarytach, takich jak pralka czy ekspres do kawy.

Kiedy już dobierzesz typ opakowania do produktu, musisz jeszcze dopasować dobrze rozmiar.

– Nie może być za małe, ponieważ pudełko „rozsadzane” przez zawartość rozpadnie się w transporcie, ani przesadnie duże. Wożenie zbyt dużej ilości powietrza jest po pierwsze nieopłacalne, a po drugie zbyt duże luzy mogą doprowadzić do wgniecenia pudełka – mówi Wojciech Sadowski.

fot. Pudełko fasonowe zaprojektowane w kreatorze Packhelp

ZASADA 2: „UŻYJ MNIE JESZCZE RAZ”

Zapamiętaj pojęcie „reusability”. Czyli możliwość wielokrotnego wykorzystania opakowania.

Chodzi o to, by klient mógł ponownie wykorzystać pudełko dostarczone przez kuriera, gdyby chciał towar oddać lub zamienić. Jeśli będzie musiał pędzić na pocztę czy do sklepu, żeby wydać na opakowanie nawet kilkanaście złotych, pewnie zrezygnuje. Dla niektórych sklepów to może być sposób, żeby zniechęcić klienta do zwrotów, ale uwierz – drugi raz niczego u Ciebie nie kupi i ostrzeże w internecie innych.

– Do ponownego wykorzystania świetnie nadają się opakowania fasonowe. Zamyka się je przy pomocy jednej naklejki. Klient usuwa ją, sprawdza produkt, zamyka pudełko, zakleja i może paczkę ponownie wysłać. Jeszcze lepiej sprawdzają się coraz popularniejsze tasiemki kurierskie – twierdzi Wojciech Sadowski.


Tak nie powinno wyglądać pudełko po otwarciu

ZASADA 3: EKOLOGICZNE

Polakom ciężko w to wciąż uwierzyć, ale dla wielu europejskich, świadomych konsumentów ekologia jest najważniejszym czynnikiem branym pod uwagę przy wyborze rodzaju opakowania. Dla nich kluczowe jest to, by opakowanie nadawało się do recyklingu. Te wykonane w 100% z papieru, nadające się na makulaturę, są najłatwiejsze do przetworzenia, pod warunkiem że:

  • składają się z jak najcieńszej tektury (a jednocześnie wystarczającą grubej, by zagwarantować bezpieczny transport)

  • do ich ozdobienia wykorzystano jak najmniej farby szkodzącej środowisku.

– Najbardziej ekologiczne są jednokolorowe czarne nadruki na pudełkach – mówi Sadowski.

Ekologiczne opakowania możesz wykorzystać jako element marketingu. Szczególnie, jeśli zależy Ci na zdobywaniu proekologicznych, świadomych klientów.

ZASADA 4: ATRAKCYJNY WYGLĄD I ZACHĘTA DO ZABAWY

Opakowanie zobaczy więcej osób niż tylko kupujący, dlatego wykorzystaj je jako powierzchnię reklamową. – Zaprojektuj pudełko tak, aby klient chciał je zachować – jako szkatułkę na drobiazgi czy ozdobę, która będzie się dobrze kojarzyła z Twoim logo – radzi Sadowski.

Ponieważ nie wiesz, co po otrzymaniu paczki przyciągnie w pierwszej kolejności uwagę klienta, pamiętaj, aby:

  • umieszczać logotypy na bokach pudełka, aby informacja o marce była widoczna wszędzie,

  • lokować na pudełkach odnośniki do mediów społecznościowych (efektowne pudełka z ulubionymi produktami często trafiają na Facebooka, Instagrama czy Snapchata),

  • umieszczać logotypy partnerów biznesowych, z którymi sprzedawca współpracuje.

Można opakowanie wykorzystać bardziej kreatywnie.

– Jeden z naszych klientów jest pilotem wojskowym. Wymyślił pudełko będące jednocześnie modelem samolotu, który można złożyć, zamieniając opakowanie w szybowiec. Taki design zachęca do zabawy z pudełkiem – mówi współtwórca Packhelp.

Do zabawy może zachęcać już samo… rozpakowywanie przesyłki. Unboxing (relacja z odpakowywania nowego produktu) to coraz popularniejsza kategoria filmów na YouTube. To popularne narzędzie marketingu w eCommerce, stosowane przez takich dużych graczy, jak Samsung czy Microsoft.


Oficjalny unboxing Xbox One

– Można umieścić w pudełku wełnę dekoracyjną, na której znajduje się produkt, oraz list. A w liście zachętę do tego, aby wrzucił na Instagrama czy Facebooka zdjęcie z unboxingu – na przykład w zamian za 5-proc. zniżkę na kolejne zakupy – proponuje Sadowski.

I dodaje: – Poprzez efektowne, dobrze zaprojektowane opakowanie dajemy komunikat: nie chcemy być najtańszym sklepem, chcemy być najlepszym. W ten sposób mamy szansę trafić do klienta, który gotów jest zapłacić za produkt parę złotych więcej, aby dostać coś ekstra – choćby rabat na następny zakup. Tak buduje się lojalność.

Zdjęcie otwarciowe: CC by Pixabay.com/Pexels

Zdjęcia wykorzystane w tekście: mat. prasowe Packhelp; CC by tom_bullock/Flickr