Wybór kraju

Wybór kraju

6 powodów, dla których warto udostępniać płatności kartą w e-sklepie

06 Lis 2017   Aktualizacja: 08 Lis 2017

Magdalena Parys

Karta płatnicza to najszybszy, bezproblemowy i bezpieczny sposób płatności w sieci. Sprawdź, jakie korzyści daje sklepom internetowym oraz ich klientom.

Polacy uwielbiają karty płatnicze. Tak przynajmniej wynika z ostatniego raportu Narodowego Banku Polskiego, który podaje, że w czerwcu 2017 r. w kraju było w użytku już niemal 38 milionów kart (o 5,6 proc. więcej niż rok wcześniej). Takie techniczne nowinki jak płatności dotykowe (zbliżeniowe) czy karty z chipem, upowszechniły się u nas szybciej niż w wielu krajach Zachodnich. Co więcej, aż dwie trzecie z nas uważa, że płatność kartą lub smartfonem jest dużo wygodniejsza niż regulowanie należności tradycyjnie, za pomocą gotówki czy przelewu. Bo łatwiej wykonać transakcję i oszczędza to czas.

Teoria, która dobrze sprawdza się w świecie zakupów tradycyjnych, szwankuje przy zakupach online. Jak pokazuje badanie firm Gemius i e-Commerce Polska, robiąc zakupy online, najchętniej korzystamy z szybkich przelewów online np. przez PayU (59%) i… gotówki. W tym wypadku – płaconej przy odbiorze towaru (39%), bądź tradycyjnym przelewem (25%). Z kart płatniczych korzysta zaledwie 21% internautów. Okazuje się, że Polacy cały czas boją się płacić kartą za internetowe zakupy. Może to dziwić tym bardziej, że z kolei na Zachodzie jest to jedna z najpopularniejszych metod płatniczych. Szczególnie w USA, gdzie w płatnościach online królują karty kredytowe (40%), a 42% konsumentów uważa, że jest to najbezpieczniejszy sposób płatności w sieci.

W interesie sklepów internetowych powinno leżeć zachęcanie klientów do częstszego używania kart płatniczych, bo może to wprost przełożyć się na wyniki sprzedaży sklepu - więcej transakcji, szybsze rozliczenie, optymalizację czasu obsługi transakcji i minimalizowanie błędów (które występują np. przy wypełnianiu danych do tradycyjnego przelewu itp.).

 

Oto powody, dla których płatności kartą online będą korzystne zarówno dla Twojego klienta,  jak i dla Twojego e-sklepu:

1.  Szybkość i wygoda

Płatność kartą to najszybsza metoda płatności. Można ją zrealizować dosłownie w ciągu paru sekund! Przede wszystkim dlatego, że autoryzacja płatności kartą następuje natychmiast (niezależne od banku, oczywiście także wieczorem i w dni wolne od pracy). Dzięki temu wiesz szybciej, że Twój klient już uregulował płatność, a Ty możesz szybciej zrealizować zlecenie, co z kolei przekłada się na większą satysfakcję klienta i jego chęć powrotu do Twojego sklepu. To spora przewaga nad przelewem, który realizowany jest z reguły w ciągu 24 godzin, i to tylko w dni robocze.

Szybkość i prostota transakcji jeszcze zwiększa się, gdy klient sobie kartę „zapisze”. Co to oznacza?

Kartę można zapisać bezpośrednio w używanym systemie płatności (np. na koncie PayU). Raz zapisana karta staje się domyślną metodą płatności, a przy kolejnych transakcjach nie trzeba wprowadzać jej danych. Zamówienie zostaje automatycznie opłacone jednym kliknięciem, nawet w pół sekundy. Dane (numer, data ważności i kod zabezpieczający) są kodowane, więc jako sprzedawca nie masz do nich dostępu, a klient nie musi obawiać się, że zostaną wykorzystane do nieuprawnionej transakcji. Agent rozliczeniowy (w tym wypadku PayU) autoryzuje kartę - sprawdza jej autentyczność, ważność i poprawność danych. Odbywa się to automatycznie. Po weryfikacji bank obciąża kartę na wybraną kwotę, a agent przekazuje ją sprzedawcy. Opłacanie za pomocą zapisanej karty to dobra opcja zwłaszcza dla powracających klientów. Taką możliwość oferują już m.in.: Allegro i STS.

2.  Powszechność zastosowania kart

Kolejnym argumentem za płaceniem z wykorzystaniem kart jest ich duża powszechność – dwa dominujące systemy, VISA i Mastercard, funkcjonują niezależnie wobec całego systemu bankowego. Wciąż może okazać się, że operator, który obsługuje płatności w danym sklepie internetowym, nie ma podpisanej umowy z jednym z dziesiątków popularnych polskich banków. Wtedy realizacja szybkiego przelewu (pay-by-link) jest niemożliwa, pozostaje tylko tradycyjny przelew, który wydłuża czas realizacji zlecenia od jednego do kilku dni, płatność za pobraniem (zazwyczaj droższa) lub właśnie płatność kartą. I ta ostatnia forma będzie najszybsza.

3. Bezpieczeństwo płatności kartą

Każda transakcja internetowa musi przebiegać bezpiecznie. Dlatego banki, organizacje płatnicze (jak Visa, czy Mastercard) oraz agenci rozliczeniowi (jak PayU) stosują najróżniejsze metody, aby zabezpieczyć środki klienta i poufne dane:

  • Technologię 3D-Secure. Dzięki niej każda transakcja online musi być potwierdzona dodatkowym hasłem, które identyfikuje właściciela karty. Hasło zazwyczaj jest wysyłane wiadomością SMS lub generowane przez specjalny token (jednorazowy kod). Bez niego transakcja nie dojdzie do skutku, więc nawet gdyby ktoś ukradł klientowi kartę, to musiałby też być w posiadaniu tokena lub telefonu, a to już jest dużo trudniejsze. W PayU technologia 3D-Secure jest zawsze wykorzystywana (o ile tylko bank – wydawca karty, przewidział taką możliwość).

  • Certyfikat PCI-DSS (Payment Card Industry Data Security Standard), który chroni dane posiadacza karty.

  • Dodając kartę do wcześniej założonego konta PayU zakupy internetowe zostają objęte Programem Ochrony Kupujących PayU. Użytkownicy konta w przypadku nie otrzymania produktu lub otrzymania towaru niezgodnego z ofertą sprzedaży mają prawo wystąpić o rekompensatę finansową (nawet do 100 proc. wartości rzeczy).

4. Mechanizm chargeback

Z bezpieczeństwem transakcji związana jest jeszcze jedna funkcja kart w płatnościach online. Mechanizm chargeback gwarantuje zwrot pieniędzy, gdyby towar lub usługa opłacone kartą nie zostały dostarczone lub były niezgodne z zamówieniem. Chargeback dotyczy wyłącznie transakcji zrealizowanych przy pomocy karty płatniczej – debetowej lub kredytowej, co jest potężnym argumentem w przekonaniu klienta do takiej formy płatności. Zwłaszcza, że w takim przypadku to bank, który wydał klientowi kartę, ma obowiązek zwrócenia kosztów (nawet w przypadku bankructwa e-sklepu).

5. Uniwersalność zastosowania

W Polsce wciąż pokutuje mit, że w internecie można płacić tylko kartą kredytową (a te nie są dostępne dla każdego, nie każdy też chce wiązać się z bankiem taką formą umowy kredytowej). Kiedyś faktycznie tak było, ale to już przeszłość. Co do zasady, online można płacić dowolnymi kartami: kredytowymi, debetowymi, przedpłaconymi (dotyczy to zarówno użytkowników indywidualnych, jak i firm). Karty debetowe nie różnią się niczym od kart kredytowych: mają wypukły 16-cyfrowy numer, imię i nazwisko właściciela, datę ważności, kod zabezpieczający cvv2, czyli wszystkie dane niezbędne do płatności online. Zdarza się też, że za zakupy online można zapłacić kartą debetową bez wytłoczonego numeru (zależy od decyzji wydawcy karty – jednym z tego typu instrumentów płatniczych jest karta Visa Electron).

6. Oszczędność

Kartą można płacić w identyczny sposób zarówno w krajowych, jak i zagranicznych sklepach internetowych. Biorąc pod uwagę, że 10% polskich e-konsumentów robi zakupy w zagranicznych sklepach, to spore ułatwienie. A ze strony polskiego e-sklepu - to z kolei możliwość pozyskania zagranicznych klientów oraz Polaków mieszkających za granicą – wszystkich osób, które nie prowadzą konta w polskim banku. Oczywiście, w przypadku płatności kartą w innej walucie niż stosowana w e-sklepie, dodatkowym kosztem są koszty przewalutowania transakcji, ale i tak zazwyczaj są one zdecydowanie niższe niż np. w przypadku tradycyjnego przelewu (co więcej, jeśli jesteś klientem PayU, możesz skorzystać z płatności wielowalutowych, czyli usługi umożliwiającej obciążenie klientów w różnych walutach bez potrzeby posiadania w PayU salda w tych walutach). Szczególnie, że przelewy zagraniczne należą do drogich i powolnych, nie zawsze też można skorzystać z usług międzynarodowego operatora szybkich płatności (np. PayU). Ten problem rozwiązuje karta, gdyż organizacje kartowe typu VISA czy MasterCard funkcjonują niemal na całym świecie.

Zdjęcie otwarciowe: Pixabay.com