Login

Wybór kraju

Wybór kraju

65 proc. europejskich internautów kupuje w sieci. A Polacy?

03 Lut 2016   Aktualizacja: 03 Lut 2016

Barbara Żbik

W 2015 roku dwóch na trzech internautów z Unii Europejskich przynajmniej raz kupiło coś w sieci – wynika z danych Eurostatu. Jak na tle Europejczyków wypadli Polacy?

Eurostat, czyli Europejski Urząd Statystyczny, od wielu lat analizuje zachowania zakupowe mieszkańców Unii Europejskiej. I z każdym rokiem jego obserwacje cieszą coraz bardziej właścicieli biznesów internetowych. Okazuje się bowiem, że w krajach UE regularnie przybywa osób, które dokonują zakupów online.

Jak wynika z najnowszych danych Eurostatu, w 2015 roku 65 proc. użytkowników internetu z krajów Unii przynajmniej raz dokonało zakupów przez internet. To oznacza wzrost o 6 proc. względem 2012 roku. Z kolei jeśli jako odnośnik weźmiemy wszystkich 508 mln mieszkańców UE, odsetek osób dokonujących zakupów online po raz pierwszy przekroczył połowę – wyniósł 53 proc.

Ilu Polaków kupuje w sieci?

Jeśli chodzi o korzystanie z internetu w celach zakupowych, to prym w Europie wiodą Brytyjczycy. W 2015 roku aż 81 proc. mieszkańców Wielkiej Brytanii dokonało zakupu za pośrednictwem internetu. Drudzy pod tym względem byli Duńczycy (79 proc.), a trzeci Niemcy (73 proc.). Najgorzej wypadli Rumuni (11 proc.), Bułgarzy (18 proc.) oraz Cypryjczycy (23 proc.). Polacy uplasowali w połowie stawki, choć z wynikiem wyraźnie niższym od unijnej średniej – 37 proc.

Co w sieci kupują Europejczycy?

Jednocześnie widać wyraźne różnice pomiędzy poszczególnymi grupami kupujących. Przedstawiciele najmłodszej grupy wiekowej (16-24 lata) najchętniej nabywają odzież i akcesoria sportowe (67 proc.), osoby z grupy 25-54 lata najczęściej sięgają po akcesoria domowe (45 proc.), a reprezentanci najstarszej grupy respondentów (55-74 lata) najchętniej sięgają po oferty związane z podróżami i wakacjami (57 proc.).

Ilu Europejczyków korzysta z internetu?

Przy okazji Eurostat raz do roku sprawdza liczbę użytkowników sieci w UE. Siedmiu na dziesięciu Polaków korzystało z internetu w ciągu ostatniego roku, a połowa z nas (52 proc.) korzysta z niego codziennie lub prawie codziennie. Jednocześnie 27 proc. mieszkańców kraju nigdy nie miało styczności z siecią (średnia unijna wynosi 16 proc.). Pod tym względem gorzej od Polski wypadają jedynie mieszkańcy Bułgarii (35 proc.), Rumunii (32 proc.), Grecji (30 proc.), Włoch (28 proc.) i Portugalii (28 proc.).

Europejczycy, którzy kupili w internecie przynajmniej jeden przedmiot, porównanie 2012 i 2015 roku (dane Eurostatu):

PRZECZYTAJ TERAZ: 10 trendów eCommerce w 2016 roku

Fotografia otwarciowa: CC by Dimitar Nikolov/Flickr