Wybór kraju

Wybór kraju

7 błędów popełnianych na zakupach gwiazdkowych

15 Gru 2015   Aktualizacja: 23 Sie 2016

Magdalena Parys

Wszystko jedno, czy świąteczne zakupy to dla Ciebie powód do radości, czy też męka, tych kilka prostych sztuczek pomoże Ci uniknąć błędów przed zbliżającymi się Świętami. 

 

Na co dzień starasz się kontrolować rodzinne wydatki i bacznie pilnować się, aby na koncie zawsze coś było. Ale pod koniec roku pieniądze jakoś szybciej znikają. Spore kwoty są przeznaczane na prezenty. Ale reszta „wychodzi z portfela” niejako przy okazji. Po drugiej stronie są oczywiście handlowcy, dla których okres gwiazdkowy to moment, w którym wypracują nawet połowę rocznych przychodów. Dlatego prześcigają się w ofertach i promocjach.

Jak nie zagubić się w tym gąszczu?

1. Przywiązywanie nadmiernej uwagi do promocji

Czy Tobie też wydaje się, że zawsze, kiedy chcesz kupić jakiś produkt, sklepy robią wszystko, abyś myślał, że trwa akurat prawdziwy wysyp promocji? Wystarczy wejść do pierwszego lepszego, żeby zobaczyć mnóstwo czerwonych bannerów z napisami „okazja”, „obniżka” albo „promocja”. Niestety nie wszystko, co wydaje się być przecenione, jest okazją w rzeczywistości.

Sprzedawcy często zawyżają na plakacie cenę, która rzekomo obowiązywała dotychczas. Oferują też w promocji wyroby po cenie identycznej, jak przed okresem promocyjnym, tylko ustawiają je pod wielkim kolorowym szyldem. Tym samym wprowadzają konsumentów w błąd sugerując, że kupując dany produkt w promocji, oszczędzają. Dlatego trzeba pilnować, aby magia świąt nie udzielała się przesadnie właścicielom sklepów. Sprawdza to również Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który wkracza w najbardziej jaskrawych przypadkach.

Jest jeszcze drugi mechanizm psychologiczny, wykorzystywany przy ustalaniu cen w wielkich sklepach. Zazwyczaj kilka(kilkanaście) popularnych i znanych produktów sprzedawanych jest z minimalną marżą. Widząc to klient podświadomie nabiera przekonania, że cały asortyment w tym akurat sklepie jest wyjątkowo tani. I wkłada do koszyka więcej towarów, które sprzedawane są już z „normalną” marżą, zapewniającą zysk właścicielom.

Oczywiście sklep też chce zarobić i nie ma w tym nic złego. Warto jednak pamiętać, że prawa handlu nie przestają obowiązywać podczas gorączki świątecznych zakupów.

2. Porównywanie produktów tylko na podstawie cen

Jak wiadomo cena często nie idzie w parze z jakością produktu. Złym pomysłem może okazać się zarówno kupienie najdroższego towaru (bo jakość nie uzasadnia aż tak wysokiej ceny), ani też z zasady najtańszego (który zepsuje się po drugim użyciu). Zamiast jedynie kierować się ceną, sprawdź opinie w sieci albo popytaj wśród znajomych – może ktoś z nich korzystał z produktu, który zamierzasz kupić?

Ważna kwestia to opakowanie - czasem rażąco większego w stosunku do produktu, który znajdziesz w środku. W supermarketach prawo wymusza podawanie uniwersalnej ceny za kilogram / jednostkę miary na metce. To ułatwia porównanie ofert.

Cena za kilogram kawy.

3. Czy ja mogę zwrócić towar?

Nigdzie nie ma informacji, czy można zwrócić przeceniony towar? Nie bój się pytać. Taka wiedza jest przydatna szczególnie, gdy pla­nu­jesz zro­bić komuś pre­zent, a nie jesteś pewny/-a np. roz­miaru. Zgodnie z prawem na zwrot towaru w sklepie

Warunki zwrotu w sklepie stacjonarnym ustala właściciel sklepu i nie ma żadnej powszechnej regulacji w tym zakresie. Najczęściej sieciówki umożliwiają swoim klientom zwrot towaru w przeciągu 30 dni od daty zakupu. Podobnie sprawa wygląda z przyjęciem zwrotu towaru z przeceny – wszystko zależy od dobrej woli sprzedawcy. Celem wyprzedaży jest bowiem wyzbycie się asortymentu (bo przechowywanie do kolejnego sezonu i transport będą nieopłacalne). Zatem informacja: „Towar wyprzedawany nie podlega zwrotowi” jest prawidłowa, ale sklepy coraz chętniej wychodzą naprzeciw potrzebom klientów, dając możliwość zwrotu promocyjnego nabytku w terminie od 3 do 30 dni, w zależności od marki. W sklepie internetowym ze zwrotem towaru z wyprzedaży sprawa jest bardziej oczywista. Zawsze niezależnie czy produkt jest po normalnej cenie, czy po obniżce – masz 14 dni na rezygnację z zakupu na odległość, a w eSklepach sieciówek – nawet 30 dni.

4. Brak konkretnej listy prezentów

Jaki właściwie był plan? Ile trzeba kupić prezentów, jakich i komu? W sklepie stacjonarnym dobry sprzedawca takie dylematy rozwiąże w mig, ale na koniec wyjdziesz z torbą niepotrzebnych rzeczy. W eSklepie dasz się z kolei złapać na chwytliwe hasła reklamowe w stylu „Tylko dzisiaj”, „Łap okazję”. Poczuj się więc jak księgowy podczas audytu w firmie i zrób listę: kto i co otrzyma pod choinkę. Następnie skrupulatnie odnotuj przebieg procesu.

Odpowiednio się zorganizuj.

Coś dla lepszej organizacji…

5. Nieznajomość oferty sklepu

Dowiedziono już, że nieznajomość prawa szkodzi, ale niewiedza, co jest w sklepie, w którym zamierzasz zrobić zakupy, może również przynieść nienajlepsze skutki.

Nieuzbrojony w informacje co?, za ile?, łykasz wszystko jak młody pelikan. Jesteś idealnym klientem, ale niebezpieczeństwem dla budżetu domowego. Przed zakupem zapoznaj się z ofertą sklepu. Wystarczy, że wejdziesz na jego stronę internetową. Wyposażony w odpowiednią wiedzę, będziesz bardziej asertywny.

6. Nadmierne podążanie za modą

Obecnie modne są sukienki swetry, futrzaki i… kuloty, czyli spodnie z szerokimi nogawkami sięgającymi do połowy łydki. Tak więc rzeczy nie dla każdego, ale zdaniem stylistów - hit sezonu jesień-zima 2015/2016. A może by tak zwykły sweter kupić? Innymi słowy, jeśli Twoja siostra ceni sobie wygodę i prostotę, nie kupuj swetrzastej sukienki, tylko dlatego że jest w co drugim świątecznym rankingu. Uniwersalne wzory, za to dobrej jakości, to produkty, które posłużą obdarowanym przez lata.

7. Zakupy pod presją czasu

Gwiazdka to nieodwołalnie deadline wszystkich zakupów przedświątecznych. Pamiętaj jednak, że im bliżej Wigilii, tym ludzi w sklepach więcej, kolejki do kasy dłuższe, a towar bardziej przebrany. Łatwo wtedy o przypadkowy zakup, z którego ostatecznie nie będzie zadowolony ani obdarowujący, ani obdarowany.

Część z tych problemów może rozwiązać zrobienie zakupów przez internet, tam jednak ważny jest termin dostawy (zobacz nasz poradnik: czy kurier zdąży z dostawą przesyłki na czas). Online czy offline - plan to podstawa. Dlatego coraz więcej klientów zaczyna przemyśliwać świąteczne zakupy już we… wrześniu (zobacz co Polacy najchętniej kupią w tym roku na Święta). I takie rozwiązanie, a przynajmniej wcześniejsze rozpoczęcie przygotowań, serdecznie Państwu polecamy.

Powodzenia na świątecznych łowach!

***

Fotografia otwarciowa: CC by wolfgangfoto/Flickr i ilustracja dodatkowa: CC by Anguskirk/Flickr