Wybór kraju

Wybór kraju

7 kluczowych cech polskiego e-handlu

11 Paź 2017   Aktualizacja: 11 Paź 2017

Magdalena Parys

Polacy chcą kupować w sieci jak najtaniej i jak najwygodniej. Najczęściej książki, płyty i filmy. Najchętniej – w polskich e-sklepach. Co jeszcze wiadomo o polskich e-konsumentach?

Dla właścicieli sklepów internetowych ta wiadomość jest najbardziej pozytywna. Polacy co roku coraz chętniej kupują w sieci. W 2016 roku 48 proc. internautów deklarowało, że przynajmniej raz kupiło coś przez internet. Jak wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska” przygotowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej i firmę Gemius , w tym roku wskaźnik ten wzrósł do 54 proc., co przy rosnącej liczbie internautów (26,5 mln wobec 26 mln w roku ubiegłym – penetracja internetu sięga już w Polsce 79 proc.) daje dostęp do większej bazy potencjalnych klientów.

Kolejna dobra wiadomość? Sektor e-commerce, którego wartość zbliża już do 40 mld złotych, w coraz większym stopniu wypełniają konsumenci świadomi. Są to osoby  kupujące różne produkty przez internet, dobrze znające marki w sieci, sprawnie poruszające się na stronach sklepów i platform zakupowych i, co równie ważne, klienci ci uznają zakupy online za w pełni bezpieczne.

Oto siedem najważniejszych wniosków z raportu:

1. Polacy cenią dostępność, wygodę i niskie koszty

Do kupowania w internecie w największym stopniu zachęca Polaków całodobowa dostępność zakupów online (82 proc. badanych), ale także wygoda – czyli to, że nie muszą wychodzić z domu, żeby kupić to, czego potrzebują. Natomiast tym, co mogłoby ich jeszcze bardziej zachęcić do częstszego robienia zakupów w sieci, są przede wszystkim niższe koszty dostaw (62 proc.), a także przewaga cenowa sklepów internetowych nad tradycyjnymi (58 proc.).

Przeczytaj: „Dostawa w dwie minuty? W e-biznesie to już możliwe…”

2. E-konsument porównuje

Polski e-konsument nie czeka, aż zakupy w sieci zrobią się same. 62 proc. kupujących w internecie aktywnie poszukuje marek i produktów, które zamierza kupić, a 59 proc. porównuje ceny usług i produktów.

Czytaj też: „Jak zarządzać cenami w e-sklepie”?

3. Kupujemy książki, płyty i filmy 

Polscy e-konsumenci deklarują, że najchętniej kupują w sieci produkty zaliczane do dwóch kategorii produktowych:

  • odzież, dodatki, akcesoria
  • książki, płyty, filmy

Aż 70 proc. e-konsumentów wskazało produkty zaliczane do tych dwóch grup jako te, które kupili w przeszłości. Ale to książki, płyty i filmy są, obok podróży, kategorią najczęściej wskazywaną w badaniu jako produkty, które Polacy zamierzają kupić online w przyszłości.

4. Polskie serwisy zdecydowanie wygrywają z zagranicznymi

Już ponad połowa Polaków (53 proc.) robi zakupy online na rodzimych stronach internetowych, korzystając zarówno z platform zakupowych, jak i typowych sklepów internetowych. Po e-zakupy w zagranicznych serwisach sięga jedynie 16 proc. badanych. Pytanie, czy zmieniłoby się to, jeśli do Polski wszedłby Amazon…?

5. Kurier ma się dobrze

Choć już od kilku lat mówi się o tym, że kurierów zastąpić mogą drony, ci - przynajmniej na razie - mogą czuć się bezpieczni. Spośród różnych form dostawy Polacy kupujący w sieci zdecydowanie najchętniej wybierają dostawę kurierem do domu albo do pracy (82 proc.). Szczególnie zadowolone z takiego obrotu spraw mogą być dwie firmy – DHL i DPD (prawie połowa osób kupujących online wybiera jedną z tych dwóch marek). Jak już wspominaliśmy, kupujący online są wygodni, dlatego 67 proc. z nich ceni sobie możliwość wniesienia towarów do domu przez kuriera.

6. Szybkie przelewy rządzą

Polacy zdecydowanie najbardziej cenią sobie płacenie za zakupy internetowe przy pomocy szybkich przelewów dokonywanych przez serwisy płatności (62 proc. kupujących). Wśród nich liderem jest PayU, z którego korzysta 65 proc. osób sięgających po tę formę zapłaty.

7. Allegro, a potem długo, długo nic…

Zdecydowanie najsilniejszą marką w polskim e-commerce jest Allegro. Nie tylko odpowiada za około 40 proc. wartości zakupów internetowych dokonywanych w Polsce, ale też jest zdecydowanie najbardziej rozpoznawalną marką handlową. Spontaniczna znajomość tego serwisu w Polsce wynosi aż 71 procent. Na kolejnych miejscach znajdują się OLX (32 proc.), Zalando (13 proc.), eBay (10 proc.) oraz Ceneo (9 proc.).

Fot. Allegro.pl

O ile Allegro cieszy się zdecydowanie największą rozpoznawalnością ogólną, o tyle wyniki badania spontanicznej znajomości serwisów w poszczególnych grupach produktowych przedstawiają się dość zróżnicowanie. Dlatego liderów polskiego e-commerce jest przynajmniej kilku, choć nie każdy może być zadowolony ze znajomości swojej marki w sieci:

  • Artykuły spożywcze – Tesco (19 proc.)
  • Apteki internetowe – DOZ – Dbam o Zdrowie (9 proc.)
  • Perfumerie/drogerie internetowe – Rossman (16 proc.)
  • RTV/AGD – Mediamarkt (20 proc.)
  • Multimedia w formie elektronicznej (np. aplikacje, e-booki) – Empik (19 proc.)
  • Multimedia w formie tradycyjnej (np. książki, płyty) – Empik 37 proc.
  • Dom i ogród – Allegro (18 proc.)

*Raport „E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska” został przygotowany przez firmę Gemius we współpracy z Izbą Gospodarki Elektronicznej. Badanie do raportu zostało zrealizowane w formie ankiety elektronicznej z wykorzystaniem techniki CAWI (ang. computer-assisted web interview) na reprezentatywnej próbie 1500 internautów mających co najmniej 15 lat. Dane zbierano od 7 do 14 kwietnia 2017 roku.

Zdjęcie otwarciowe: Pexels.com