Wybór kraju

Wybór kraju

7 wschodzących gwiazd globalnego eCommerce

31 Mar 2017   Aktualizacja: 31 Mar 2017

Marta Siekierska

Sprzedawcy materaców online? Firma kosmetyczna założona przez gwiazdę Hollywood? Amerykanin z polskimi korzeniami, który odrzucił ofertę Amazona? Przedstawiamy 7 szybko rosnących firm, którym przygląda się cała branża eCommerce.

Rynek handlu elektronicznego jest wystarczająco duży, aby obok Amazona, Alibaby czy rodzimego Allegro wyrastały kolejne wielkie firmy. W dodatku sektor ten nieustannie się rozwija – firma badawcza eMarketer szacuje, że w 2016 roku jego wartość sięgnęła 1,9 bln dolarów, a do 2020 r. wzrośnie do ponad 4 bilionów. To jeden z najszybciej rosnących obszarów światowej gospodarki. Jeszcze przez długi czas będzie w nim mnóstwo przestrzeni do rozwoju dla najbardziej innowacyjnych firm technologicznych.

Przedstawiamy 7 start-upów, które na przestrzeni ostatnich lat zdołały przekształcić się w miliardowe firmy, zachwycić inwestorów i zaskoczyć innowacyjnością. Ich strategia może być inspirująca – warto przyjrzeć się jej bliżej.

7 wschodzących gwiazd eCommerce

1. Casper Sleep

O tym, że da się zarobić na sprzedaży materaców w internecie, właśnie przekonują założyciele firmy Casper Sleep, która w ciągu niespełna dwóch lat dorobiła się wyceny sięgającej 0,5 mld dolarów. Udało im się to przede wszystkim dzięki nietypowemu podejściu do sprzedaży swoich produktów.

Założyciele spółki (Philip Krim, Neil Parikh, T. Luke Sherwin, Jeff Chapin, Gabe Flateman) wymyślili, że będą wysyłać swoje produkty w prostych pudełkach. Ograniczyli do minimum liczbę decyzji, które musi podjąć kupujący (kilka łatwych do rozróżnienia modeli), a także zaczęli oferować klientom studniowy okres próbny i rzadką dla tej branży możliwość zwrotu pieniędzy. Swoją ofertę skierowali przede wszystkim do millenialsów. Żeby podbić ich serca, zaczęli wykorzystali media społecznościowe, reklamy na taksówkach czy w metrze. Efekt? Ich biznes błyskawicznie zaczął rosnąć. Przekonali do siebie nie tylko znane fundusze inwestycyjne, ale też gwiazdy filmowe – jak Leonardo DiCaprio czy Tobey Maguire – którzy zdecydowali się zainwestować w firmę Casper.

fot. Założyciele Casper Sleep od lewej: Jeff Chapin, Gabe Flateman, Neil Parikh, Philip Krim i T. Luke Sherwin. fot.: mat. prasowe

2. Coupang

Korea Południowa znana jest jako kraj nowych technologii i nowoczesnej motoryzacji. Biznesowymi symbolami są tam przede wszystkim Samsung, LG czy Hyundai. Ale do tej trójki wkrótce może dołączyć kolejny gracz – Coupang, czyli koreański Amazon. Założona w 2010 roku spółka to najszybciej rosnąca firma w koreańskim eCommerce. Wycena biznesu założonego przez Bomseok Kima, absolwenta Harvard Business School i fana baseballu, sięga już 5 mld dolarów (sam SoftBank, japoński gigant technologiczny, zainwestował w tę spółkę miliard dolarów).

Coupang to pośrednik - platforma handlowa, która oferuje dostęp do produktów i usług rozmaitych sprzedawców. W jej ofercie można znaleźć m.in. akcesoria dziecięce, odzież, produkty zdrowotne, książki, zabawki, akcesoria sportowe, elektronikę czy bilety turystyczne i na wydarzenia kulturalne. Pod względem skali asortymentu Coupang przypomina Amazona i działa z takim rozmachem, że skutecznie zablokował rozwój amerykańskiego giganta na koreańskim rynku.

3. FruitDay

Wśród sektorów eCommerce, które dotąd nie zostały jeszcze w pełni zagospodarowane, najszybszy rozwój wróży się w ciągu najbliższych lat zakupom spożywczym online.

Jedną z firm, której już udało się zbudować duży biznes w tym segmencie rynku, jest szanghajska spółka FruitDay. To założone przez Wei Wanga przedsiębiorstwo, które sprzedaje w internecie świeże produkty (m.in. owoce, którym zawdzięcza swoją nazwę). Firma działa w Chinach, gdzie skala może dawać przewagę. Powstała w 2006 roku spółka dopiero zaczyna się rozpędzać. W 2015 roku miała około 10 mln klientów. Do tej pory FruitDay zebrał od inwestorów łącznie 95 mln dolarów – najwięcej od JD.com (70 mln dol.), czyli młodszego brata Alibaby.

4. Wish

Słyszeliście kiedyś o Peterze Szulczewskim? A o firmie, która podobno odrzuciła wartą 10 mld dolarów ofertę od Amazona? Wish, bo niej mowa, to założony przez Szczulewskiego (Amerykanina z polskimi korzeniami) i Danny Zhanga serwis do zakupów mobilnych. Od początku nastawiali się na klienta młodszego i uzależnionego od smartfona – tak zaprojektowano cały proces zakupowy, wybór towaru, płatność i wybór opcji dostawy. Za pośrednictwem Wish na imponującą skalę sprzedaje się produkty w okazyjnych cenach, a masowo korzystają z niego klienci m.in. ze Szwecji, Danii, Belgii, Słowacji czy Meksyku. Szulczewski, który pełni funkcję prezesa spółki, podkreśla, że marzy mu się zostanie numerem trzy w światowym handlu internetowym – po Amazonie i Alibabie.

Peter Szulczewski, założyciel Wish. fot.: Facebook

I trzeba przyznać, że Wish jest na dobrej drodze, żeby tego dokonać. Kiedy w grudniu 2016 roku firma pozyskała 500 mln dolarów finansowania, jej wycena sięgnęła ponad 4,5 mld dolarów. Dzięki temu 35-letni Szulczewski jest o krok od pojawienia się na liście dolarowych miliarderów. Amerykański „Forbes” szacuje jego majątek na 920 mln dolarów.

5. iFood

Pod nazwą iFood kryje się serwis dostawy jedzenia online. Założyciele spółki – Gabriel Pinto, Eduardo Baer, Patrick Sigrist, Guilherme Bonifacio i Felipe Ramos Fioravante – nie wymyślili nowego modelu biznesowego, ale zdołali z sukcesem wdrożyć już istniejący koncept na nowy, wielki rynek: Ameryki Łacińskiej.

Powstała w 2011 roku firma stała się liderem tego sektora w hiszpańskojęzycznej części świata m.in. dzięki szerokiej możliwości wyboru restauracji, możliwości konsultowania menu oraz negocjowania cen, a także łatwości dokonywania zakupów za pośrednictwem urządzeń mobilnych.

6. Vida

Pamiętasz, dlaczego klienci zakochali się w firmie Warby Parker? M.in. dlatego, że amerykański producent okularów do każdej sprzedanej pary dołącza egzemplarz, który trafia do osób potrzebujących (zgodnie z zasadą: kup parę, oddaj parę). Społeczna odpowiedzialność, która stoi za sukcesem Warby Parker, jest również motorem napędowym dla firmy Vida. To platforma eCommerce, która łączy (paruje) niezależnych artystów i designerów z niewielkimi zakładami produkcyjnymi (znajdującymi się w Indiach i Pakistanie), co pozwala na wytwarzanie oryginalnej odzieży oraz akcesoriów.

Założycielką spółki jest Pakistanka Umaimah Mendhro. Kiedyś chciała zostać artystką, ale ukończyła Harvard Business School i postawiła na biznes w jednym z najważniejszych sektorów swego kraju – tekstyliach. Następnie połączyła go z eCommerce. Firma prowadzi dużo programów edukacyjnych dla lokalnych przedsiębiorców. Jej pomysł na odpowiedzialny biznes zachwycił wielu inwestorów – m.in. z Google Ventures czy Universal Music Group.

7. The Honest Company

Jessica Alba – większość ludzi zna ją z hollywoodzkich produkcji i kolorowych magazynów, ale być może już niedługo będzie w większym stopniu kojarzona jako niezwykle skuteczna bizneswoman. Alba jest bowiem nie tylko gwiazdą filmową – osiągnęła jeden z najbardziej spektakularnych sukcesów w branży eCommerce ostatnich lat.

Choć 35-latka nie zawiesiła swojej kariery aktorskiej (w 2016 roku wystąpiła w trzech produkcjach), to w tej chwili jej oczkiem w głowie jest The Honest Company – firma produkująca artykuły ekologiczne i sprzedająca je przez internet. Założona w 2011 roku spółka zaczynała od pieluszek i chusteczek dla dzieci, ale dziś ma w swoim portfolio już ponad 100 produktów. Znakomicie wykorzystała trend na zdrowe produkty, przekonała do siebie klientów, którzy uważnie studiują etykiety przed zakupem. The Honest Company od początku działała wyłącznie w internecie, ale teraz zamierza także wejść do sprzedaży stacjonarnej. Chce udostępnić swoje produkty w takich sieciach jak Whole Foods, Target czy Costco.

W 2015 roku wycena The Honest Company sięgnęła 1,7 mld dolarów. Alba, która jest nie tylko założycielką ale też prezesem spółki, zalicza się już do najbogatszych kobiet przed czterdziestką. Amerykański „Forbes” wycenia jej majątek na 340 mln dolarów. Nieźle jak na aktorkę. Nawet hollywoodzką.

Zdjęcie otwarciowe: CC by Gage Skidmore/freestockphotos.biz