Wybór kraju

Wybór kraju

8 sposobów na wykorzystanie wideo w e-sklepie

23 Sie 2017   Aktualizacja: 23 Sie 2017

Magdalena Parys

Wideo to dziś jedno z najważniejszych narzędzi marketingowych, które może świetnie wspierać sprzedaż. Jak je sprytnie wykorzystać w biznesie internetowym?

Według HubSpota, jednej z największych firm zajmujących się marketingiem, do 2019 roku aż 80 proc. ruchu w internecie będą generować materiały wideo. Według YouTube konsumpcja materiałów wideo w sieci rośnie o 100 proc. rocznie. A według Jamesa McQuiveya, wiceprezesa i głównego analityka firmy badawczej Forrester Research, jedna minuta contentu wideo w sieci jest warta aż 1,8 mln słów!

Dane i prognozy nie pozostawiają złudzeń: wideo to przyszłość internetu. A także przyszłość marketingu i biznesu. I to niezależnie od rodzaju działalności. Wszystko wskazuje na to, że w niedalekiej przyszłości treści wideo zdominują serwisy internetowe, media społecznościowe oraz witryny e-sklepów. Służąc zarówno do reklamy, jak i zwykłej prezentacji produktów i usług. Mark Zuckerberg przyznał w ubiegłym roku, że w ciągu kilku lat Facebook będzie składał się głównie z treści wideo. A eksperci zastanawiają się już, czy jego prognoza nie jest zbyt zachowawcza. I czy wkrótce Facebook nie będzie składał się wyłącznie z contentu wideo.

Dla właścicieli e-biznesów to jasny sygnał, że wideo może stać się wkrótce najpotężniejszym narzędziem marketingowym. O ile już nim nie jest… I że na nie realizowanie tego typu treści nie możesz już sobie pozwolić.

Zobacz wywiad-wideo z Michałem Góreckim, twórcą Koszulkowo.com: "Jak się tworzy hit w sieci?".

Podpowiadamy, jak możesz najbardziej optymalnie wykorzystać wideo do promocji swojego e-biznesu:

1. Wideo produktowe

Najbardziej oczywiste zastosowanie wideo w e-biznesie. Materiał filmowy może służyć po prostu do:

  • pokazania produktu – jego wyglądu, użyteczności, wariantów itd.,
  • przeprowadzenia jego testu,
  • zaprezentowania różnych zastosowań,
  • reklamy.

Chodzi o to, aby zniwelować dyskomfort, jaki odczuwa klient, który nie może samodzielnie sprawdzić produktu, czy choćby dotknąć go przed zakupem. Wideo daje w tej kwestii o wiele większe możliwości niż zdjęcia.

2. Wideoporadniki

Film to najprostszy sposób na pokazanie, w jaki sposób można korzystać z danego produktu (usługi). Od momentu otrzymania paczki z towarem, przez przygotowanie go do użytkowania, aż do końca eksploatacji (tak, nawet można pokazać, w jaki sposób produkt bezpiecznie… wyrzucić, czy użyć w innym celu niż pierwotny).

Można w ten sposób ułatwić życie nabywcom skomplikowanych sprzętów RTV lub AGD, szczęśliwym posiadaczom nowych mebli – oczywiście wymagających samodzielnego skręcenia – czy osobom, które nie mają na co dzień do czynienia z materiałami budowalnymi, a muszą przeprowadzić remont domu lub naprawę w mieszkaniu.

Z kolei nowym użytkownikom oprogramowania/usługi można krok po kroku pokazać, jak należy je zainstalować, skonfigurować czy po prostu w jaki sposób z nich korzystać (i w ten sposób oszczędzić im niepotrzebnych nerwów i kliknięć myszy).

Źródło: Youtube/PayUpl

3. Wycieczka po sklepie, zakładzie produkcyjnym lub biurze

Nagraj koniecznie film, jeśli:

  • chcesz się pochwalić swoim sklepem stacjonarnym,
  • chcesz pokazać, w jaki sposób powstają produkty, które sprzedajesz,
  • chcesz pochwalić się wykorzystywanymi w produkcji technologiami,
  • jeśli chcesz przybliżyć klientom swoją firmę, „uczłowieczyć” ją, pokazać biuro i „żywych” pracowników.

Żyjemy w epoce obrazu, a według HubSpota aż 80 proc. konsumentów zapamiętuje materiały wideo, które widzieli w ostatnim miesiącu. Spraw, żeby zapamiętali właśnie Twoje wideo i Twoją firmę!

4. Unboxing

Unboxing, czyli relacja z odpakowywania nowego produktu, to zyskująca coraz większą popularność kategoria filmów na YouTube. A jednocześnie narzędzie marketingowe, które stosuje coraz więcej firm (choć wciąż dominującą grupę stanowią duzi gracze o pokaźnych budżetach).

Jeśli masz oddanych klientów, którzy nagrywają filmy z odpakowywania Twoich produktów i pokazują je w sieci – pochwal się nimi. Być może zachęcisz tym następnych. Możesz też sam sfilmować unboxing, aby pokazać, jak używa się Twojego produktu od samego początku, czyli od momentu doręczenia paczki.

5. Wideo na wesoło

Kierujesz swoje produkty do dobrze zdefiniowanej grupy docelowej, znasz jej potrzeby i wiesz, co może ją rozśmieszyć? Spróbuj to wykorzystać. Wideo nie musi pełnić wyłącznie funkcji informacyjnej. Może być także źródłem rozrywki. Spróbuj rozbawić swoich klientów albo pokazać im swoją firmę od tej nie znanej strony. Humor bywa ryzykowny, ale nie ma lepszego sposobu na wyróżnienie się w tłumie firm, które nie mają odwagi, aby po to narzędzie mądrze sięgnąć.

Źródło: Youtube/Brand24

6. Wideo w mediach społecznościowych

Filmy, które zamieszczasz w mediach społecznościowych, mogą mieć charakter:

  • reklamowy
  • parodystyczny
  • poradnikowy
  • jakikolwiek inny

Prawdę mówiąc… nie jest to aż tak istotne, naprawdę! Ważne, żeby publikować materiały w kanałach społecznościowych firmy – przede wszystkim na Facebooku. Tego typu treści są promowane i mają większą szansę na dotarcie do zdecydowanie szerokiego grona odbiorców niż zwykłe teksty. A wszystko wskazuje na to, że rozdźwięk (jeśli chodzi o liczbę i zasięg) pomiędzy materiałami wizualnymi a tekstowymi będzie coraz większy.

7. Wirtualne wideo

Zapewne upłynie jeszcze wiele lat, zanim technologia wirtualnej rzeczywistość wejdzie do codziennego użytku. Ale w e-commerce zastosowanie znajduje już teraz. Coraz większą popularnością cieszą szczególnie filmy w technologii 360 stopni. Dzięki niej można m.in. oglądać spektakularne widoki, nurkować w trudno dostępnych miejscach czy lecieć balonem bez wychodzenia z domu. Ale można też lepiej poznać sklep i nabrać ochoty, aby w przyszłości zrobić w nim zakupy. Albo lepiej poznać produkt, który planowało się kupić – na przykład z perspektywy osoby, która już go ma i używa…

8. Wideo na żywo

I znów – nie jest najważniejsze to, czego będą dotyczy live'y, ale sam fakt, że będą powstawać. To format wideo, który zyskuje coraz większą popularność w internecie i jest solidnie promowany w serwisach społecznościowych. Jeśli masz pomysł na materiał na żywo – nie wahaj się i próbuj. To przepustka do dużych zasięgów i dobrej ekspozycji Twojej firmy. Powodzenia!

Zdjęcie otwarciowe: Seth Doyle/Unsplash