Login

Wybór kraju

Wybór kraju

Alibaba przerósł Wal-Mart. Nowy lider globalnego handlu

06 Maj 2016   Aktualizacja: 06 Maj 2016

Paulina Czaplicka

Wartość produktów sprzedanych przez platformy należące do Alibaby przekroczyła w ciągu ostatniego roku 3 biliony juanów (prawie 0,5 bln dolarów). Chiński gigant eCommerce stał się tym samym największym detalistą świata.

Alibaba potrzebował 17 lat, żeby zostać największym sprzedawcą na świecie. Założona przez Jacka Ma firma, która o prym na rynku eCommerce walczy z Amazonem, już kilka lat temu stała się największą internetową platformą, za pośrednictwem której ludzie i firmy dokonują zakupów. Teraz przerosła największą tradycyjną sieć handlową na świecie – Wal-Mart.

Chiński gigant właśnie pochwalił się swoimi wynikami finansowymi. W minionym roku fiskalnym, który dla Alibaby zakończył się 31 marca, stał się największym podmiotem handlowym na świecie. Wartość produktów sprzedanych za pośrednictwem należących do niej platform (czyli tzw. GMV – Gross Merchandise Volume) przekroczyła 3 biliony juanów. To daje około 485 mld dolarów. Dzięki temu chiński gigant osiągnął wynik lepszy od amerykańskiego Wal-Martu, który w trakcie swojego okresu podatkowego uzyskał obroty na poziomie 482,1 mld dolarów.

Grupa Alibaba zakończyła rok fiskalny bardzo silnym akcentem. W marcu przekroczyliśmy 3 mld juanów rocznego GMV, a nasze roczne przychody wyniosły ponad 100 mld juanów. Osiągnęliśmy duże wzrosty mobilnych użytkowników, aktywnych kupujących i transakcji – powiedział prezes Alibaby Daniel Zhang.

Podkreślił również, że zarządzana przez niego firma ma silne podstawy, aby osiągać swoje długofalowe cele strategiczne – związane z globalizacją, ekspansją na tereny wiejskie czy budową światowej klasy biznesu opartego na cloud computingu.

PRZECZYTAJ TEŻ: Michał Sadowski: nic nie zastąpi rozmowy z klientem [WYWIAD]

O tym, że Alibaba stanie się większy niż Wal-Mart, już pod koniec marca wspominał Joe Tsai, wiceprezes giganta. – Dzisiaj, na 10 dni przed końcem naszego roku fiskalnego, GMV platform Alibaby przekroczył 3 biliony juanów. To daje około 476 mld dolarów. Gdyby nasze platformy były prowincją, bylibyśmy 6 największą gospodarczą prowincją w Chinach – napisał na poświęconym Alibabie blogu Alizila.

Dla Wal-Martu – do tej pory nie tylko największego detalisty, ale też największego prywatnego przedsiębiorstwa na świecie, zatrudniającego 2,2 mln osób – to kolejny cios w ciągu ostatniego roku. W lipcu 2015 r. stworzony przez rodzinę Waltonów gigant przestał być najwyżej wycenianą firmą handlową na świecie – wyprzedził go Amazon. Firma Jeffa Bezosa wyceniana jest już na ponad 300 mld dolarów.

Wszystko wskazuje na to, że Alibaba, który zaledwie dwa lata temu zadebiutował na nowojorskiej giełdzie (był to największy debiut w historii Wall Street), także niebawem prześcignie także Wal-Mart pod względem wartości. Kapitalizacja giełdowa chińskiej spółki zbliża się do poziomu 200 mld dolarów. Dowodów na to, że eCommerce bierze górą w światowym handlu, jest coraz więcej.

ZOBACZ TERAZ: Ile zarabia się w eCommerce?

Fotografia otwarciowa: CC by Rico Shen/commons.wikimedia.org