Wybór kraju

Wybór kraju

Amazon pokazał sklep przyszłości

19 Gru 2016   Aktualizacja: 19 Gru 2016

Marta Siekierska

Jak będą wyglądały supermarkety za 20 czy 30 lat? Być może tak jak sklep Amazona, który właśnie został uruchomiony w Seattle.

Wchodzisz do sklepu. Na wysokości specjalnych bramek uruchamiasz aplikację Amazon Go i skanujesz kod QR – odbywa się to szybko, tak jak podczas wchodzenia do warszawskiego metra. Następnie robisz zakupy, zgarniając z półek produkty, które cię interesują. Jeżeli dojdziesz do wniosku, że rzecz, którą wziąłeś, jednak jest ci niepotrzebna, po prostu ją odkładasz. A kiedy już uzbierasz wszystko, po co przyszedłeś, po prostu wychodzisz ze sklepu. Nie stoisz w kolejce do kasy, bo kasy tam nie ma. Nie szukasz gotówki ani karty, ponieważ płatności za zakupy dokonujesz automatycznie w momencie ponownego przejścia przez bramki. eParagon otrzymujesz na swój telefon.

ZOBACZ TEŻ: Idą Święta, a więc: przygotuj swój eSklep

To wszystko jest możliwe dzięki wykorzystaniu algorytmów uczenia maszynowego (deep learning) i sztucznej inteligencji. Gigant eHandlu nafaszerował swój sklep przyszłości czujnikami, które w połączeniu z aplikacją pozwalają bardzo precyzyjnie analizować ścieżkę zakupową klientów sklepu stacjonarnego i powodują, że zbędne stają się koszyki i wózki (produkty można od razu pakować do plecaków lub torebek), środki płatności (wystarczy telefon) czy kasy (płatność dokonywana jest automatycznie).

Niestety, jak wiele projektów w Amazon, także ten owiany jest mgiełką tajemnicy – handlowy gigant nie dzieli się szczegółowo informacjami o tym, jak ten napędzany sztuczną inteligencją system ma działać. Pokazał za to w sieci film promocyjny, aby każdy zobaczył, jak Amazon Go wygląda z perspektywy klienta:

Na podbój sprzedaży stacjonarnej

Po czterech latach pracy Amazon uruchomił pierwszy sklep tego typu – zajmującą 167 m kw. placówkę w Seattle. Na razie w ramach testów korzystają z niej wyłącznie pracownicy spółki, ale już niedługo – na początku 2017 roku – ma ona być dostępna dla wszystkich. W ciągu najbliższej dekady Amazon planuje uruchomić 2 tys. tego typu sklepów na terenie Stanów Zjednoczonych.

Supermarkety przyszłości mają pomóc w spełnieniu ambicji Jeffa Bezosa, szefa Amazona, który w handlu detalicznym chciałby wywalczyć równie mocną pozycję, jak w eCommerce. Co nie będzie łatwe, ponieważ w internecie jest w Stanach Zjednoczonych bezkonkurencyjny. Jak policzyła firma analityczna Slice Intelligence, podczas tegorocznego tzw. cyfrowego weekendu (od Dnia Dziękczynienia do cyfrowego poniedziałku) Amazon osiągnął aż 30,9 proc. przychodów całej amerykańskiej branży eCommerce – prawie dwa razy tyle, ile Walmart, Target i Best Buy razem wzięte (15,9 proc.).

PRZECZYTAJ TERAZ: Święta pod znakiem SEO. Jak wypozycjonować swój eSklep?

Zdjęcie otwarciowe: Amazon