Wybór kraju

Wybór kraju

Co konsumentów czeka w 2017 roku w świecie online?

12 Sty 2017   Aktualizacja: 12 Sty 2017

Magdalena Parys

Sklep internetowy Ikea dostępny na terenie całej Polski? Zakup biletów Ryanair tylko dla  członków programu lojalnościowego? Zakupy online w dyskoncie? Czyli co na pewno wydarzy się w nowym roku w handlu internetowym, a co być może się zadzieje. 

W zeszłym roku Amazon zadebiutował w Polsce z polską wersją niemieckiego serwisu amazon.de. Przetłumaczone zostały m.in. nawigacja serwisu i opisy produktów. Koncern umożliwił też korzystanie z polskojęzycznego działu obsługi klienta przez e-mail i telefon. Przybyło również dostawców i sprzedawców z kraju nad Wisłą. A prezentowane ceny produktów są przeliczane z euro na złotówki podczas składania zamówień. Innym ważnym wydarzeniem dla kupujących w sieci było długo oczekiwane uruchomienie sklepu internetowego Ikea. Niestety skończyło się na półśrodkach – Ikea online jest tylko dostępna  dla mieszkańców Wrocławia i okolic. Czy w tym roku w końcu uda się w pełni uruchomić eSklep szwedzkiej sieciówki? Odpowiedzi na to pytanie i informacji na temat internetowych nowości konsumenckich w 2017 roku szukaj w tekście.

Zakup biletu Ryanair przy pomocy programu lojalnościowego

Chcąc latać irlandzkim przewoźnikiem, trzeba zapisać się do klubu „My Ryanair” – na stronie internetowej lub podczas zakupu biletu – w momencie przejścia do płatności system poprosi o podanie adresu mailowego i hasła dostępu do konta w systemie, które po chwili będzie założone. Przynależność do programu lojalnościowego to nic strasznego. Gwarantuje bowiem zapamiętanie danych niezbędnych do odprawy – imię, nazwisko, mail, numer i datę ważności dowodu osobistego/paszportu. Członkowie „My Ryanair” mają też pierwszeństwo przy wszystkich promocjach cenowych, jakie organizuje linia lotnicza.

Sklep internetowy Ikea

Zapowiedzi pod koniec wakacji o uruchomieniu sklepu internetowego Ikea w Polsce do końca 2016 roku okazały się zbyt szumne. Na razie z opcji zakupu mebli przez internet (asortyment ma być poszerzany) mogą skorzystać mieszkańcy Wrocławia i okolic (do 100 km od stolicy Dolnego Śląska). Odbiór zamówień jest możliwy w sklepie stacjonarnym we Wrocławiu i w centrum handlowym w Opolu. W lutym do sklepu Ikea online mają dołączyć kolejne miasta. Nie udało nam się jednak uzyskać odpowiedzi od Biura Prasowego sklepu, czy w 2017 roku zakupy będzie można zrobić na terenie całego kraju.

Płatność Blikiem z PayU

W większości sklepach obsługiwanych przez PayU jeszcze w tym miesiącu będzie można zapłacić Blikiem. Teraz jest już to możliwe m.in. na Allegro i w sklepach koncernu LPP (Reserved, House, Cropp, Mohito, SinSay, Tallinder). Wystarczy mieć aplikacją mobilną jednego z banków – obsługujących Blika – Alior Bank, mBank, PKO BP, Getin Bank, Bank Zachodni WBK, Bank Millenium, ING Bank Śląski, Orange Finanse. Po wybraniu metody płatności Blik i/lub przelewu z banku oraz otwarciu aplikacji, otrzymasz 6-cyfrowy kod, który należy wpisać we wskazane pole. Na koniec wymagane jest zatwierdzenie zapłaty w aplikacji mobilnej banku.

 

Zakupy online w dyskoncie

Od miesięcy mówi się o wejściu na rynek internetowy jednego z dyskontów, choć na razie szczegóły nie są znane. Jak udało nam się dowiedzieć w Biurze Prasowym Netto, sklep bada ten temat. Wydaje się, że blisko wejścia w polksi eCommerce może być Lidl, który już w swoim portfolio ma sklepy internetowe w Niemczech, Belgii, Holandii i Hiszpanii. Poza tym, dyskont prowadzi również popularny serwis internetowy z przepisami kulinarnymi – kuchnialidla.pl. Jednocześnie według danych Gemiusa strona internetowa sieci Lidl dociera do 2 820 mln ludzi, co oznacza zasięg na poziomie 11,44 proc. polskich użytkowników internetu. Tak więc w sieci niemiecka marka radzi sobie całkiem nieźle. Z kolei Jeronimo Martins, czyli właściciel Biedronki deklaruje, że obecność sklepu w internecie, to tylko kwestia czasu. Na pewno dyskont, który jako pierwszy zdecyduje się na start ze sklepem online zyska wizerunkowo. Według raportu „Shoppers’ Perspective 2016” 51 proc. respondentów artykuły spożywcze kupuje w dyskontach (hipermarkety są na 2. miejscu z wynikiem 24 proc.). Zakupy spożywcze przez internet też stają się coraz bardziej popularne.

Przekierowanie paczki paczkomatowej do punktu

Z końcem 2016 roku firma InPost udostępniła nową formę odbioru paczek. Dynamiczne przekierowanie przesyłek paczkomatowych pozwala na skierowanie paczki do pobliskiego punktu odbioru (Małpka Express, Żabka, Freshmarket). Skorzystanie z opcji jest możliwe, jeśli istnieje prawdopodobieństwo, że dla paczki może zabraknąć wolnej skrytki. Informację o treści „przekieruj paczkę” otrzymasz na maila. Podobna wiadomość przyjdzie, gdy kurierowi nie uda się umieścić przesyłki w wybranym Paczkomacie, ze względu na jego przepełnienie. 
Nowe opcje dostawy z Zalando.pl

Zalando jest największym sklepem internetowym w Europie. Oferuje ponad 1500 marek w 16 krajach. W miesiącu strona www generuje ok. 160 milionów odsłon. W Polsce jednak wciąż dostawa odbywa się jedynie za pośrednictwem firm kurierskich – DHL lub Fedex, choć opcji mogłoby być wiele. Korzystając często z oferty Zalando i chcąc mieć większą elastyczność przy odbiorze, w sierpniu 2014 roku wysłałam zapytanie, czy nowe rozwiązania dostawcze są planowane. – Dział logistyczny Zalando w chwili obecnej pracuje nad wprowadzeniem nowego rozwiązania dotyczącego paczkomatów, niemniej jednak jest to proces pracochłonny – przeczytałam wówczas w mailu. Po prawie 2,5 latach ponowiłam swoje pytanie. Komentarz z Zalando.pl nie różnił się wiele od poprzedniego: „Pracujemy cały czas nad usprawnieniem zarówno dostaw, jak i odbiorów przesyłek. Mamy nadzieję, że wkrótce zostaną wprowadzone nowe rozwiązania, takie jak np. paczkomaty”.

Śledząc doniesienia medialne można przypuszczać, że w przyszłości oferta form dostawy w Polsce powiększy się. W mediach pojawiają się bowiem informacje, że Zalando pracuje nad integracją handlu offline z online. Do 2020 roku chce, żeby kupujący mógł odebrać produkt w jednym ze sklepów stacjonarnych współpracujących z niemieckim eSklepem.

 

Zakaz handlu w niedzielę

Złożony we wrześniu 2016 r., w Sejmie projekt obywatelski NSZZ „Solidarność” o ograniczeniu handlu w niedzielę wciąż czeka na przyjęcie. Mówi się, że parlament może uchwalić ustawę zmniejszającą liczbę dni handlowych do 6, także w internecie, jeszcze w styczniu br. Posiedzenia Sejmu zaplanowane są na 11,12,13 stycznia oraz 25,26,27 stycznia 2017 r.

Czytaj teraz: 7 mitów na temat zakazu handlu w niedzielę

Zmiana w komentarzach na Allegro

25 stycznia br. rozpocznie się proces wdrażania zmian w ocenach transakcji w portalu aukcyjnym. Komentować będą mogli jedynie kupujący. Sprzedawca będzie mógł się odnieść tylko do negatywnych komentarzy. Co więcej, znikną też dotychczasowe komentarze od sprzedawców, zgromadzone w twoim koncie. Czas na wystawienie oceny transakcji będzie wynosić 90 dni od daty zakupu. A sama opinia będzie widoczna przez rok w serwisie.

Sklepik osiedlowy w internecie

W tym roku spodziewany jest również rozwój platformy Eosiedlowy.pl, zrzeszającej małe sklepy z osiedli. Na razie trwa pilotaż projektu na terenie Warszawy. Za pośrednictwem serwisu działają m.in. delikatesy Pszczółka. Rozwiązanie ma dużą szansę na sukces. Kupujesz produkty pierwszej potrzeby bez kolejek, a zakupy odbierasz po pracy tuż pod domem.

 

O kolejnych przedsięwzięciach ze świata handlu internetowego będziemy informować na bieżąco na naszym blogu.

***

Zdjęcie otwarciowe: Pixabay