Login

Wybór kraju

Wybór kraju

Co składa się na ceny ubrań?

12 Wrz 2016   Aktualizacja: 14 Wrz 2016

Magdalena Parys

Sweter z popularnej sieciówki kosztuje ponad 100 zł. A wartość produktu na stronie internetowej różni się od tej na sklepowej metce. Sprawdź, jakie elementy wpływają na cenę danego produktu.

W sieci można znaleźć wiele wpisów o treści: „spodnie uszyte w Chinach za 5 euro, sprzedawane są za ponad 300 zł” lub „ludzie pracują po 16-18 godzin dziennie za mniej niż 2 dolary”. "Biznes to przede wszystkim zyski i pieniądze". Ile jest w tym racji? Postanowiliśmy sprawdzić, co kryje się pod metką ubrań.

Ile wart jest twój t-shirt?

Na cenę produktu składa się co najmniej kilka elementów, takich jak: podatek VAT, materiał, produkcja, marża sklepu, transport, pensja pracowników. Wpływ na ustalanie cen mają z kolei popyt na towar, sytuacja na rynku czy konkurencja. Z analiz przeprowadzonych przez Kampanię Clean Clothes Polska – koalicję organizacji pozarządowych działających na rzecz poprawy warunków pracy w branży tekstylnej –– wynika, że najwięcej procent ceny produktu stanowi marża sklepu (ok. 50 proc.), czyli zysk ze sprzedaży, który trafia do dystrybutora (właściciela marek odzieżowych, jak np. hiszpańska grupa Inditex).

Niemałą część ceny stanowi zysk dla konkretnej marki (ponad 30 proc.) – np. dla Zary. Dochody ze sprzedanych dóbr przeznaczane są na pokrycie kosztów stałych (np. płace pracowników firmy, administracja, wynajem powierzchni handlowych, marketing) i podatku dochodowego (w Polsce to 18 proc.). Co ważne, w marży ujęty powinien być także podatek VAT (w Polsce to 23 proc.). Kolejną częścią składową ceny produktu jest koszt materiału (np. bawełny), który stanowi 11 proc. wartości rzeczy. Niestety - niewiele przeznaczane jest na płace pracowników – niecały 1 proc. wartości towaru, jeśli towar pochodzi z tanich fabryk w Azji. W cenie produktu ujęte są także koszty transportu (75 proc. odzieży pochodzi z Azji). Podróż międzykontynentalna to wydatek rzędu 5 proc. finalnej wartości dobra.

Loading...

Loading...

 

Warto świadomie kupować, bo "ukrytym kosztem" także zanieczyszczenie środowiska (trudno określić procentowo czy liczbowo). Aby pozyskiwać większe ilości surowców do produkcji, stosuje się środki chemiczne, które następnie trafiają do atmosfery i wody.

Przejrzystość cen

Ciekawy pomysł na sprzedaż ubrań ma Ruch Transparent Shopping Collective. Działa od zeszłego roku i zrzesza nieduże polskie marki. Producenci jasno określają, co składa się na cenę ich produktu. Diagram zawiera dane takie jak: 23-procentowy podatek, wydatki na materiały i produkcję (ujęte razem), koszty stałe i marża (także połączone) oraz 3-5 proc. ceny przeznaczonej na kapitał społeczny (organizacje pozarządowe).

Loading...

Loading...

 

Na razie do ruchu przynależą dwie firmy, ale pomysłodawcy projektu liczą na większe zainteresowanie. Transparentność prowadzonych działań jest bowiem w cenie. Wpływa pozytywnie na wizerunek firmy.

W internecie jest taniej

Nie da się nie zauważyć, że ceny produktów sprzedawanych online często są niższe od tych oferowanych w sklepie stacjonarnym. Odpadają np. kwestie związane z utrzymaniem sklepu w centrum handlowym i magazynu. W eSklepach popularnych sieciówek odzieżowych niższe ceny są jednak zauważalne dopiero w okresie promocji.

Czytaj teraz: 9 sklepów z najlepszą polityką zwrotów

***

Zdjęcie otwarciowe: Pixabay