Wybór kraju

Wybór kraju

Co trzeba umieć, aby pracować w eCommerce?

03 Mar 2017   Aktualizacja: 03 Mar 2017

Marta Siekierska

Ta branża rośnie w dwucyfrowym tempie, daje szansę na atrakcyjne zarobki i ciekawą pracę. Dowiedz się, jakie kompetencje są potrzebne, aby rozwinąć karierę w eCommerce.

Nie ma wielu branż w polskiej gospodarce, które z perspektywy pracownika wyglądałyby równie obiecująco jak eCommerce. Szybko rosnący rynek handlu online jest szansą nie tylko dla firm, które specjalizują się w sprzedaży w sieci, ale również dla osób szukających swojego miejsca na rynku pracy.

Specjalista ds. eCommerce – kto to jest?

Praca w sektorze handlu elektronicznego może być różnorodna. Istnieje jednak pewien zbiór kompetencji, które predysponują do pracy w branży eCommerce/Digital. Swoich sił w tym obszarze z pewnością mogą spróbować ludzie, którzy potrafią się poruszać i dobrze czują się w cyfrowym świecie, świetnie władają językiem angielskim i odnajdują się w międzynarodowym środowisku, dysponują umiejętnościami komunikacyjnymi lub analitycznymi, a także – potrafią rozwiązywać problemy.

Specjalista ds. eCommerce (to prawdopodobnie najczęstsze stanowisko w tej branży) to zazwyczaj osoba, na której barkach spoczywa odpowiedzialność za nadzór i koordynowanie różnych procesów związanych z dystrybucją produktów lub usług w internecie. Może to być człowiek, który odpowiada za sprzedaż (zarówno do konsumentów, jak i do firm), prowadzenie szkoleń z zakresu handlu internetowego czy udzielanie wsparcie technicznego klientom.

Sprawdziliśmy, jakie umiejętności są potrzebne specjalistom do spraw eCommerce w trzech dużych firmach, które aktualnie poszukują tego typu pracowników za pośrednictwem serwisu Pracuj.pl (ZnanyLekarz, T-Mobile oraz LPP). Oto niektóre z nich:

  • znajomość HTML, CMS, PHP, MS Word i MS Excel oraz Google Analytics

  • dobra znajomość języka angielskiego

  • zdolności analityczne

  • umiejętność koncentracji na wynikach

  • umiejętność rozwiązywania problemów

  • umiejętność zarządzania treściami na stronie sklepu internetowego

Nowa gałąź gospodarki, czyli eCommerce

Do tego, że warto w swoim zawodowym życiu postawić na eCommerce, przekonują prognozy rynkowe. Jak wskazują autorzy raportu „Raportu płacowego 2017. Trendy na rynku pracy”, przygotowanego przez ekspertów z firmy Hays Poland, coraz więcej procesów biznesowych przenoszonych jest do internetu, w tym wiele obszarów związanych z handlem. Analizowane w raporcie firmy wskazują na duże zapotrzebowanie na pracowników dysponujących kompetencjami cyfrowymi (potrzebuje ich 34 proc. przedsiębiorstw) oraz sprzedażowymi (31 proc.).

Ile zarabia się w branży eCommerce?

„Jak wynika z badań, 44 proc. firm B2B (oferujących swoje produkty lub usługi innym firmom – red.) sprzedaje wielokanałowo (zarówno offline oraz online). Tylko 4 proc. prowadzi wyłącznie sprzedaż stacjonarną, a już 27 proc. przedsiębiorstw ma własny dział eCommerce. Klienci biznesowi coraz częściej zlecają zakupy w internecie, w związku z czym kandydaci na stanowiska związane z eHandlem są osobami najbardziej poszukiwanymi na branżowym rynku pracy” – czytamy w raporcie.

Potwierdzają to również dane dotyczące wartości i rozwoju rynku eCommerce. Firma doradcza PMR szacuje, że w 2016 roku polski rynek eCommerce wart był 38,1 mld złotych. Analitycy zakładają, że co najmniej przez kilka najbliższych lat będzie rósł w dwucyfrowym tempie. W efekcie za pięć lat rynek może być dwa razy większy niż dzisiaj. Choć to oczywiście nie oznacza, że w eCommerce będzie dwa razy więcej pracy – wiele zawodów może zostać zlikwidowanych przez automatyzację, a niektóre procesy mogą zostać przeniesione do krajów z tańszą siłą roboczą.

Ile zarabia się w eCommerce?

Autorzy „Raportu płacowego” wskazują także, że ludzie zatrudnieni w zawodach związanych z handel elektronicznym w 2017 roku mogą liczyć na wyższe wynagrodzenia niż w roku ubiegłym. Jak zatem w 2017 roku będą kształtować się płace na stanowiskach związanych z eCommerce w branży Digital/eCommerce?

Na stanowiskach menadżerskich (Manager eCommerce, Key Account Manager, Digital Marketing Manager, CRM Manager, Digital Brand Manager) płace kształtują się granicach 10-15 tys. zł brutto miesięcznie. Specjaliści z danych dziedzin (analityk CRM, specjalista SEO, specjalista SEM) mogą liczyć na 7-10 tys. zł. Szczegółową listę z zarobkami przedstawia raport firmy Hays:

 

Jak nauczyć się pracy w eCommerce?

Kluczowe pozostaje pytanie, w jaki sposób można nabyć umiejętności niezbędne do pracy w branży eCommerce/Digital. Na szczęście możliwości jest mnóstwo.

Istnieją kierunki studiów poświęcone bezpośrednio handlowi internetowemu – na takich uczelniach, jak Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie czy Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. Minusem jest to, że często są to płatne podyplomowe studia.

Wiedzę na temat branży i zawodu można również zdobywać na licznych konferencjach czy szkoleniach organizowanych – takich jak IAB Forum, Kongres Dyrektorów E-commerce czy już PayU Lab Forum [link link] (dorocznego spotkania liderów biznesu działających w branży eCommerce).

Wreszcie – można uczyć się samodzielnie. Na rynku wydawniczym nie brakuje lektur, które mogą okazać się przydatne zarówno dla ePrzedsiębiorców, jak i osób poszukujących zatrudnienia w branży eCommerce.

Więcej o tym, jak można przygotować się do pracy w handlu elektronicznym (albo do prowadzenia własnego eBiznesu), dowiesz się z trzech tekstów naszego bloga poświęconych edukacji w eCommerce.

Edukacja w eCommerce (cz. 1) – studia z handlu internetowego
(https://www.payu.pl/blog/edukacja-w-ecommerce-cz-1-studia-z-handlu-internetowego)

Edukacja w eCommerce (cz. 2) – konferencje, szkolenia, networking (https://www.payu.pl/blog/edukacja-w-ecommerce-cz-2-konferencje-szkolenia-networking)

Edukacja w eCommerce (cz. 3) – lektury dla ePrzedsiębiorców (https://www.payu.pl/blog/edukacja-w-ecommerce-cz-3-lektury-dla-eprzedsiebiorcow)