Wybór kraju

Wybór kraju

Czego kurier robić nie musi?

10 Maj 2017   Aktualizacja: 10 Maj 2017

Magdalena Parys

Kurier nie ma obowiązku dzwonić do odbiorcy ani wynosić ciężkiej paczki na 10. piętro. Sprawdź, co jeszcze nie należy do kompetencji przewoźników.

Według licznych badań od dostawy zamówienia internetowego oczekujemy: szybkiego czasu doręczenia, niskiej ceny i wygody  (dostarczenia zakupów tam, gdzie w danej chwili najwygodniej jest je nam odebrać). Dlatego też sklepy oferują coraz więcej form odbioru – Poczta Polska, kurier, Paczkomat InPost, Kiosk Ruchu, click and collect (odbiór w sklepie stacjonarnym). Wśród opcji dostawy dominują jednak usługi kurierskie, nie zawsze spełniając oczekiwania zamawiających. Najczęstszą sytuacją jest brak komunikacji na linii przewoźnik-odbiorca. Innymi słowy, kurier, stojąc pod drzwiami dzwoni z informacją o chęci dostarczenia paczki, a pod wskazanym adresem nie ma nikogo. Zdarza się więc, że pod adresem kurierów padają niewybredne słowa. Niesłusznie. Nie ma on obowiązku kontaktować się z osobą odbierającą przesyłkę. Dowiedz się, czego jeszcze nie należy oczekiwać od kuriera albo kiedy dostawca może odmówić wykonania prośby. Zasady te ujęte są w regulaminach firm kurierskich oraz w prawie przewozowym.

Wydawanie reszty przy przesyłce za pobraniem

Jeśli zamawiasz produkt z opcją zapłaty przy odbiorze, należy mieć przy sobie wyliczoną kwotę – kurier nie ma obowiązku posiadać drobnych do wydania, czy też szukać innych rozwiązań, aby odbiorca otrzymał resztę. Żeby uniknąć takich problemów, możesz zawsze zapłacić online – kartą lub przelewem – za pośrednictwem PayU ;)

Dostarczenie przesyłki pod drzwi

Co ciekawe, nie każdą paczkę otrzymasz do rąk własnych. Kurier ma prawo odmówić dźwigania przesyłki, jeśli jej waga przekracza 30 kg (średni gabaryt obowiązujący w większości firm kurierskich). Nawet mieszkanie na parterze może nie pomóc. Fedex Polska informuje, że: „Paczki o wadze większej niż 30 kg doręczane są w systemie „burta – burta”, czyli przesyłka jest doręczana poprzez wyładowywanie jej z pojazdu i ustawienie na podłożu w dostępnym miejscu uzgodnionym z odbiorcą" (nie pod drzwi – przy. red.).

Otwieranie przesyłki bezpośrednio przy odbiorze

Jeżeli przesyłka (zewnętrzne opakowanie) nie posiada widocznych uszkodzeń, kurier nie ma obowiązku czekać na naszą weryfikację towaru. Co innego, gdy na pudełku czy torbie widoczne będą rozdarcia, pęknięcia albo zagniecenia. Poza koniecznością sprawdzenia zawartości paczki, można złożyć reklamację bezpośrednio do firmy kurierskiej (w obecności kuriera, przed podpisaniem protokołu odbioru).

Telefon w przypadku niezastania adresata

Kurierzy, z reguły, rozwożą i odbierają paczki w stałych godzinach – od 9 do 17. Najważniejszy jest dla nich czas, a każdorazowe dzwonienie z zapytaniem o obecność w domu wydłuża proces dostawy. Tak więc kurier może, ale nie musi informować o przybyciu. Niektórzy przewoźnicy wychodzą jednak naprzeciw kupującym, jak np. DHL, oferując przekierowanie paczki (np. do sklepu, w którym można się zgłosić po odbiór w dogodnym dla siebie terminie) lub zmianę daty dostawy. Zdarza się też, że przewoźnik, rano, wysyła maila z informacją o dostarczeniu paczki w dniu dzisiejszym.

Przeczytaj teraz: Zakupy i pomaganie w jednym

***

Zdjęcie otwarciowe: Pixabay