Login

Wybór kraju

Wybór kraju

Czy showroomy zastąpią tradycyjne sklepy?

26 Lut 2016   Aktualizacja: 26 Lut 2016

Barbara Żbik

Pojawia się coraz więcej showroomów – placówek umożliwiających dokładne poznanie produktów, ale nie prowadzących sprzedaży jak tradycyjne sklepy. Proces zakupowy został w nich przeniesiony do internetu.

Międzynarodowi eksperci, przebadani przez dział badań i rozwoju PayU, wskazują, że najważniejszym trendem w świecie eCommerce jest dziś sprzedaż wielokanałowa (omnichannel), czyli prowadzona zarówno z poprzez tradycyjny sklep, jak i przez eSklep. Oferta, ceny i jakość obsługi klienta powinna być w nich identyczna. To duże wyzwanie dla właścicieli biznesów handlowych. Muszą w równym stopniu zadbać o oba kanały sprzedaży – online i offline.

Z tej zmiany wynika również nowe zjawisko, które nazwano showroomingiem. Polega ono na wykorzystywaniu tradycyjnych sklepów (np. placówek wynajmowanych w centrach handlowych) tylko w charakterze okien wystawowych – miejsc, w których można dokładnie obejrzeć produkt, poznać jego zastosowanie, przetestować. Ale już nie kupić. Zakupu bowiem dokonuje się w sieci, za pomocą komputera, telefonu lub innego urządzenia mobilnego. Jak się okazuje, ten model działa w handlu coraz lepiej. Czy zmieniające się zwyczaje klientów mogą doprowadzić do całkowitego wyginięcia tradycyjnych sklepów?

Showroom, czyli sklep przyszłości

W showroomie celem nie jest ostatecznie wyjście klienta ze sklepu z towarem w ręce, tylko umożliwienie dogłębnego poznania go. To jak akcja marketingowa, obliczona na przekonanie, że warto tą rzecz kupić w internecie. Takie rozwiązanie ma dwie podstawowe zalety. Przede wszystkim - zdejmuje z firmy obowiązek wynajmowania w centrach handlowych dużych powierzchni, w których oprócz butików zmieściliby przestrzenie magazynowe niezbędne do przechowywania towarów. A po drugie – umożliwia im skoncentrowanie się na zapewnieniu klientowi jak najlepszych doznań z wizyty w placówce. Umożliwia też analizę jego zachowań.

Na taki krok zdecydował się b8ta – stacjonarny butik z elektronicznymi gadżetami, który pod koniec 2015 roku został otworzony w kalifornijskim Palo Alto. Każdy znajdujący się w nim produkt można dokładnie poznać, a także zdobyć dodatkowe informacje na jego temat dzięki znajdującym się wszędzie tabletów. Showroom wyposażony jest w kamery, które umożliwiają właścicielom analizę zachowań konsumentów. Dzięki nim można sprawdzić, jak długo obserwują poszczególne akcesoria albo ile czasu zajmuje im dokonanie transakcji. Na każdym produkcie znajduje się także informacja, za ile można go kupić w Amazonie czy w serwisie Best Buy.

Poniżej kilka zdjęć z wnętrza sklepu z serwisu Instagram:

 

 

This adorable #earlyadopter totally gets it. #handson #shopoutofthebox #IoT #b8tatested

Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika b8ta (@b8ta)

 

 

 

Getting hands on. #kidsofb8ta #shopoutofthebox @lily @teforia @giflybike

Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika b8ta (@b8ta)

 

 

 

A warm b8ta welcome to @anovaculinary! Come check out the Anova Precision Cooker, available now @b8ta. #sousvide

Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika b8ta (@b8ta)

 

Showrooming w Polsce i na świecie

Choć showrooming jest zjawiskiem, z którym niektóre wielkie sieci handlowe walczą (m.in. Wal-Mart a w Polsce sieci marketów z elektroniką), jego popularność dynamicznie rośnie. Ze zrealizowanego w 2012 roku badania firmy analitycznej comScore wynika, że 35 proc. amerykańskich konsumentów przyznało się do korzystania z showroomingu. Rok później firma konsultingowa Accenture przebadała 750 Amerykanów, z których 73 proc. zadeklarowało, że korzystało z showroomów w ciągu ostatnich sześciu miesięcy.

Z kolei z badania TNS Mobile Life z 2013 roku wynika, że co trzecia osoba na świecie „uprawia” showrooming – badanie zrealizowano na 38 tys. konsumentów z 43 krajów.

Zjawisko to jest najbardziej popularne w rozwiniętych azjatyckich krajach (71 proc.) i Ameryce Północnej (60 proc.). W Polsce do showroomingu przyznało się 28 proc. klientów. Mimo rosnącej popularności tego zjawiska, jest to wynik blisko dwa razy niższy od europejskiej średniej (54 proc.).

PRZECZYTAJ TERAZ: 10 trendów eCommerce w 2016 roku

TAKŻE: Zobacz, dlaczego showrooming zwany jest również odwróconym efektem ROPO (Research Offline, Purchase Online)

Fotografia otwarciowa: b8ta.com