Wybór kraju

Wybór kraju

Czy urzędy da się obsługiwać jednym kliknięciem?

28 Kwi 2016   Aktualizacja: 03 Cze 2016

Edyta Ziajowska

Jakie rozwiązania, znane ze sklepów internetowych, mogą zainspirować instytucje publiczne, oraz czego biurokracja powinna uczyć się od branży eCommerce.

Odpowiedzi na te pytania poszukiwano na PayU Lab Forum, które odbyło się 21 kwietnia w Łazienkach Królewskich w Warszawie. Wśród zaproszonych gości byli m.in. Minister Cyfryzacji Anna Streżyńska oraz prof. Linnar Viik, doradca rządu Estonii, dzięki któremu ten niewielki nadbałtycki kraj w całości przestawił się na eUrzędy i eRządzenie, oraz jest dziś w globalnej czołówce, jeśli chodzi o stopień informatyzacji.

- Na PayU Lab Forum dyskutują szefowie największych polskich firm z branży bankowej, technologicznej, telekomunikacyjnej, ubezpieczeniowej oraz oczywiście internetowi sprzedawcy usług i towarów. Zgromadziliśmy w jednym miejscu liderów innowacji, aby zastanawiać się, jakie najlepsze rozwiązania branży eCommerce można wprowadzić powszechnie, aby polska gospodarka mogła się szybko rozwijać – mówiła Sylwia Bilska, Commercial Director Poland & CE.

Payu lab forum - otwarcie spotkania Sylwia Bilska

fot: Sylwia Bilska, Commercial Director PL & CE Region, otwiera dyskusję ekspertów.

Ostatni pomysł rządu okazał się być dobrym wstępem do dyskusji.

Rodzina 500+ bez biurokracji

Minister Cyfryzacji Anna Streżyńska opowiedziała, w jaki sposób wykorzystali infrastrukturę zbudowaną już przez banki, do usprawnienia wypłaty świadczeń z programu „Rodzina 500+”. – Skoro banki od wielu lat konkurują na rynku i dbają o wygodę klientów - zmniejszyły np. liczbę formularzy do minimum - postanowiliśmy skorzystać z ich placówek i obsługi klienta, aby pieniądze wypłacane na dzieci szybko docierały do rodzin – tłumaczyła Minister Streżyńska, która zapowiedziała, że cyfryzację polskiej biurokracji rozumie również jako dowód osobisty zapisany np. w komórce czy takie połączenie poszczególnych baz danych, aby obywatele nie musieli wiecznie wpisywać w urzędowych formularzach tych samych informacji, znanych już zazwyczaj urzędnikowi (np. PESEL oraz adres zamieszkania itp.). To są cele urzędu, który sprawuje pani Minister.

- Same innowacje jednak nie wystarczą, potrzebna jest też zmiana mentalna. Musimy zmienić nasze myślenie o państwie, bo dziś nie jest traktowane jak firma, która sprzedaje najwyższej jakości usługi obywatelom. Dziś o państwie myśli się jak o monopoliście, do którego petent przychodzi z prośbą, a państwo mu łaskawie udziela – przekonywała minister Anna Streżyńska.

Kolejnym krokiem powinno być zapewnienie otwartości i dostępu do danych publicznych.

Zobacz relację wideo:

Po co komu inwigilacja?

Ciekawie z otwartym dostępem do danych poradziła sobie Estonia – przekonywał prof. Linnar Viik. Rząd tego kraju szybko zorientował się, że liczba danych generowanych przez społeczeństwo i administrację, będzie z roku na rok przyrastać 2-3-krotnie. – A skoro tak, ich pełna ochrona byłaby niemożliwa i niemożliwie kosztowna. Dlatego uznaliśmy, że wszystkie dane publiczne powinny być publicznie dostępne (w końcu są własnością całego społeczeństwa). Chronimy tylko niewielki wycinek informacji wrażliwych, stanowiących tajemnicę państwową. Resztę informacji szyfrujemy powszechnie dostępnymi algorytmami w sieci – mówi Linnar Viik.

Na takim dostępie i łączeniu danych może zyskiwać biznes, oferując klientom lepsze i wygodniejsze usługi – przekonywał Viik. Korzyści są jednak obustronne, bo np. dzięki anonimowym danym o ruchu telefonów (a więc ich abonentów) na terenie kraju można lepiej planować nowe inwestycje (drogi, mosty itp.), a także działać w sytuacjach klęsk żywiołowych.

linnar viik na payu lab forum

fot. Prof. Linnar Viik opowiada o cyfryzacji rządu Estonii

Paradoksalnie w pełnej cyfryzacji Estonii najbardziej pomogło to, że nie stać jej było na początku na wielomiliardowe programy komputeryzacji. – Dlatego wybieraliśmy rozwiązania najtańsze, powszechnie dostępne, szybko też postawiliśmy na internet, który w latach 90. był nowością – mówi prof. Viik. To wtedy rządzący tym nadbałtyckim krajem opanowali zasadę dziś wyznawaną w startupach – „wymyśl rozwiązanie, szybko wprowadź, przetestuj i poprawiaj albo porzuć”. W ten sposób udało się doprowadzić do sytuacji, w której wszystkie przepisy prawne kraju są ogólnodostępne online (nie są nigdzie publikowane na papierze), a każdy obywatel ma cyfrowy dowód osobisty, którym potwierdza urzędowe operacje w sieci. Dzięki zaufaniu do eUsług obywatele zgadzają się na wymianę danych pomiędzy bazami (np. szpital ma dostęp do polisy ubezpieczeniowej chorego). Oczywiście system ten – jak każda sieć – ma luki i wady, dlatego Estończycy pracują teraz nad problemem, jak zapewnić kontynuowanie pracy eAdministracji w przypadku masowego ataku hakerskiego (nie jest to nieprawdopodobne – taki miał miejsce np. w 2007 roku).

Płatności online pomagają innowacjom

Proste i przyjazne usługi powszechne czy urzędowe nie będą mogły się pojawić, jeśli nie będzie im towarzyszyć łatwy i bezpieczny system opłat, które wykonuje się przez komputer oraz – przede wszystkim – z pomocą płatności na urządzeniach mobilnych.

Mario Shiliashki z prawej regionalny dyrektor zarządzający PayU Lab Forum

Na fot.: Mario Shiliashki - z prawej - regionalny dyrektor zarządzający PayU Lab Forum 

- Płatności online są jak smarowanie, które sprawia, że tryby innowacji kręcą się szybciej. Z roku na rok ilość papierowej gotówki w obrocie będzie malała, bo płatności w sieci są bezpieczniejsze, wygodniejsze i szybsze – mówił na Forum Mario Shiliashki, regionalny dyrektor zarządzający w PayU. Dla PayU Polska to bardzo ważny rynek, na którym tworzone są nowe usługi i testowane pomysły, które potem wprowadzane będą w innych krajach Europy Środkowej, Azji i Bliskiego Wschodu.

WYWIAD: Prof. Viik - Każdy kraj ma szansę na technologiczny sukces >>

WIĘCEJ O FORUM: NAGRODY PAYU LAB AWARD Zobacz, kogo wyróżniono za najlepsze cyfrowe usługi >>

CZYTAJ TAKŻE: Jak dołączyć do PayU Lab - programu edukacyjnego polskiego eCommerce >>

Poniżej - fotorelacja z forum:

PayU LabForum 2nd Edition - eCommerce & Beyond