Login

Wybór kraju

Wybór kraju

Czym żyje eCommerce? Porównujemy globalne trendy

25 Sty 2016   Aktualizacja: 26 Sty 2016

Barbara Żbik

Kierunek, w jakim powinni podążać właściciele eBiznesów, jest jasny: należy stawiać na mCommerce i sprzedaż wielokanałową. To podstawowy wniosek, jaki płynie z porównania najważniejszych trendów w handlu internetowym w 2015 i 2016 roku.

Choć sektor technologiczny zmienia się w ekspresowym tempie i właściwie każdego dnia zasypuje świat innowacjami, kierunki jego rozwoju pozostają niezmienne. Widzimy to w najgorętszych trendach w sektorze eCommerce. Dwa lata z rzędu przygotowywaliśmy je na podstawie setek eksperckich publikacji dotyczących globalnego handlu internetowego, zebranych przez specjalistów z PayU.

W 2016 roku, podobnie jak przed rokiem, dwa największe trendy w handlu internetowym wiążą się z mCommerce i sprzedażą wielokanałową. mCommerce w zeszłym roku zajął pierwsze miejsce w zestawieniu, a sprzedaż wielokanałowa była druga, w tym roku eksperci zamienili te trendy miejscami. Za obiema tendencjami stoją niezwykle optymistyczne prognozy oraz dane rynkowe. Z szacunków firmy badawczej MarketsandMarkets wynika, że do 2019 roku wartość globalnego rynku mCommerce wyniesie aż 467 mld dolarów. Sprzedaż wielokanałowa, czyli w modelu omnichannel, jest natomiast zdecydowanie najefektywniejszą metodą handlu w sieci.

- Klienci wielokanałowi kupują znacznie częściej i wydają trzy razy więcej niż osoby, które korzystają tylko z jednego kanału zakupowego – zauważa Netania Engelbrecht z firmy Usabilla.

Zobacz porównanie najsilniejszych trendów w handlu internetowym w 2015 i 2016 roku:

Marketing sprzedaży w internecie

Oprócz mCommerce i sprzedaży wielokanałowej dla rozwoju eBiznesów niezwykle ważny pozostanie w tym roku marketing (przed rokiem 5., teraz 3. trend w rankingu), który w internecie przybiera coraz rozmaitsze formy (m.in. email marketingu, search marketingu czy wideomarketingu). Eksperci zgodnie wskazują, że do prowadzenia odpowiednich działań sprzedażowych i promocyjnych potrzebna jest również personalizacja (przed rokiem 7., teraz 4.). A żeby móc dostosowywać oferty pod indywidualne potrzeby klientów, niezbędna jest silna analityka i targetowanie (przed rokiem 3. trend, teraz 5.). Umiejętności przetwarzania danych i wyciągania na ich podstawie wniosków są zresztą kluczowe nie tylko do pozyskiwania nowych odbiorców, ale też do lepszego zrozumienia zachowań obecnych klientów.

- Wiedza na temat tego, dlaczego konsumenci porzucają koszyki, będzie kluczowa. Pomoże w opracowaniu strategii odzyskiwania klientów, zwiększaniu współczynnika konwersji i średniej wartości zamówienia – wyjaśnia Monica Wells.

Plan na wiele lat

Według międzynarodowych ekspertów w ciągu roku wzrosło znaczenie mediów społecznościowych (8. trend przed rokiem, 6. obecnie). A także własnych treści, przy pomocy których eBiznesy nie tylko promują swoje marki, ale też napędzają sprzedaż. Jednym z najważniejszych marketingowych trendów najbliższego roku, podobnie jak w minionych 12 miesiącach, będzie marketing treści (content marketing).

- Z content marketingiem jest jak z dietą: na długofalowy sukces mogą liczyć ci, którzy są konsekwentni – mówi Ronell Smith.

Fotografia otwarciowa: CC by hasantas0121/Flickr