Login

Wybór kraju

Wybór kraju

Dlaczego polscy przedsiębiorcy internetowi nie powinni mieć kompleksów [WYWIAD]

19 Maj 2016   Aktualizacja: 19 Maj 2016

Marta Siekierska

O tym, że polscy przedsiębiorcy mogą być globalnymi graczami, jak korzystać z analityki internetowej oraz co można znaleźć w warszawskim Google Campus opowiada Przemek Modrzewski, który w Google zajmuje się aktywizacją polskich startupów.

PayU: Jak polscy przedsiębiorcy odnajdują się w świecie nowych technologii?

Przemysław Modrzewski: Mamy bardzo dużą chęć używania nowych technologii i dobrze sobie z nimi radzimy. W Google widzimy, że Polacy – użytkownicy, reklamodawcy, przedsiębiorcy – chętnie korzystają z nowych rozwiązań reklamowych. Używamy ich znacznie częściej niż inne narody w Europie (także tej starszej – Zachodniej). Możemy się zatem nazwać zwinnymi przedsiębiorcami i rzutkimi użytkownikami internetu. Na pewno nie mamy się czego wstydzić. Jesteśmy czołowym użytkownikiem nowych technologii nie tylko w Europie, ale i na świecie.

Obejrzyj cały wywiad na wideo:

Powszechnie mniemanie jest jednak inne. Jakie bariery ograniczają rozwój polskich firm w sieci?

Polscy przedsiębiorcy, zwłaszcza starsi, nie wierzą w to, że mogą zostać globalnymi graczami. Bardzo często pracuję z polskimi startupami, które świetnie sobie radzą na rynkach zachodnich. Wystarczy wspomnieć o takich firmach jak Pixers, która sprzedaje tapety i operuje na całym świecie, jak GetResponse, który jest globalnym graczem dostarczającym usługi email marketingu, czy 11 bit studios – twórcach gry „This War of Mine”, która osiągnęła globalny sukces. Nie wspominając już o CD Projekt i jego „Wiedźminie”. Ale u starszych przedsiębiorców pozostał brak wiary w możliwość globalnego działania. Są cały czas przekonani, że trzeba wyjechać za granicę, aby osiągnąć sukces. A to nieprawda. Główną barierą jest więc bariera psychologiczna.

A drugą przeszkodą jest brak dostępu do wiedzy. Często nie wiemy, gdzie tę wiedzę pozyskiwać, czego dokładnie powinniśmy się nauczyć. Dlatego Google organizuje takie platformy edukacyjne jak Internetowe Rewolucje. Tam można się dowiedzieć, co jest nam potrzebne, żeby firma stała się zwinną, internetową i rozwinęła się globalnie.

A czy polskie sklepy mają szansę na międzynarodowy zasięg?

Nie tylko mają szansę, ale już ten zasięg mają. Choćby Allani.pl – globalny gracz w branży odzieżowej. Mamy świetne marki, które pracują i sprzedają globalnie. Internet zniósł wszelkie bariery. Możemy wszystkie produkty sprzedawać poza Polską. Ostatnia bariera została w naszej głowie.

Jakich umiejętności brakuje polskim przedsiębiorcom internetowym?

Nie ma już kogoś takiego – albo za chwilę nie będzie – jak „polski przedsiębiorca”, „niemiecki przedsiębiorca” czy „amerykański przedsiębiorca”. Jest po prostu „przedsiębiorca”. Wszyscy mamy te same problemy jako przedsiębiorcy. Czyli przede wszystkim problem niezrozumienia lub braku pracy z danymi.

W tej chwili internet pozwala nam na doskonałe mierzenie działań. Jeśli korzystamy z tych wskaźników, jesteśmy w stanie lepiej prowadzić biznes, lepiej go optymalizować. Powinniśmy implementować analitykę internetową, wykorzystywać darmowe narzędzia, takie jak Google Analytics, do mierzenia działań w sieci. Powinniśmy korzystać z tych danych i podejmować decyzje na ich podstawie. Nie róbmy nic bez danych, ponieważ jest to niebezpieczne dla naszego biznesu. To brak umiejętności z tematyki big data, który dostrzegam nie tylko u polskich przedsiębiorców.

Szybciej i łatwiej dostosowujemy się do zastanych warunków. Dlatego tak często jesteśmy cenieni za granicą. To jest bardzo duża przewaga polskich przedsiębiorców - mówi Przemek Modrzewski z Google

Szybciej i łatwiej dostosowujemy się do zastanych warunków. Dlatego tak często jesteśmy cenieni za granicą. To jest bardzo duża przewaga polskich przedsiębiorców - mówi Przemek Modrzewski z Google

Możesz podać przykład wykorzystania analityki internetowej?

Dzięki analityce internetowej możemy budować akcje marketingowe. Dobierać lepsze źródła pozyskiwania klientów, bardziej efektywne. Możemy przenieść budżety z jednego źródła do innego. Wykorzystujesz email marketing? A może to jest mniej efektywne niż linki sponsorowane? A może jeszcze coś innego może działać lepiej? Analityka internetowa nam to powie. Dzięki niej możemy także dowiedzieć się, jakie produkty powinniśmy wprowadzać na rynek, czego ludzie oczekują, jak w ogóle wyszukują produkty w sieci. Służy nam do wszystkiego: i do poznawania potrzeb i zachowań klientów, i do prowadzenia działań marketingowych. To jest nasze centrum prowadzenia biznesu.

W jakiej dziedzinie jesteśmy lepsi od eBiznesów ze świata?

Pracujemy w cięższych warunkach niż przedsiębiorcy z innych krajów. Cały czas nie jesteśmy do końca wspomagani przez otoczenie. Musimy sobie radzić sami. W związku z tym jesteśmy bardziej zwinni. Szybciej i łatwiej dostosowujemy się do zastanych warunków. Dlatego tak często jesteśmy cenieni za granicą. To jest bardzo duża przewaga polskich przedsiębiorców.

Jaki będzie rozwój eCommerce w Polsce w najbliższych latach?

Zmierza w bardzo konkretnym kierunku – zarówno w Polsce, jak i na świecie nie będzie czegoś takiego jak eCommerce, lecz Commerce. Po pierwsze dlatego, że istnieje bardzo silna tendencja do konsolidowania świata offline i online. W sklepach stacjonarnych kupujemy to, co wcześniej zobaczyliśmy w internecie. I odwrotnie. A po drugie, przenosimy wszystko na urządzenia mobilne. Niedługo zakupy będą odbywać się pomiędzy światem rzeczywistym, czyli offline, i światem mobilnym.

Jaką ofertę ma warszawski Google Campus dla sprzedawców internetowych?

Google Campus to jest placówka całkowicie edukacyjna, nastawiona na wspomaganie i rozwijanie polskiego rynku startupowego. Kampus jest przedsięwzięciem elitarnym. Polska została wyróżniona przez Google, ponieważ takie kampusy są tylko w kilku krajach na świecie. Warszawski Google Campus ma opiekować się całym regionem Europy Środkowej, edukując i wspierając w rozwoju startupy. Zapraszamy prelegentów i mentorów po to, żeby za darmo edukować przedsiębiorstwa w regionie. Trafiają do nas i sprzedawcy internetowi, i startupy technologiczne, i firmy czysto internetowe – twórcy gier czy aplikacji mobilnych. Ta oferta jest dość szeroka, ale przeznaczona dla firm młodych, które są gotowe zagrać o globalne pieniądze.

***

Przemek Modrzewski

Jeden z pierwszych oficjalnych trenerów Google w Polsce (w zakresie reklamy w wyszukiwarce oraz analityki internetowej). Obecnie pracuje w firmie Google Poland na stanowisku Senior Analytical Lead. Zajmuje się analizami. Doradza też firmom – szczególnie tym, które mają ambicje globalne – jak wykorzystywać metody marketingu internetowego. Autor kilku książek z zakresu wykorzystania narzędzi Google w marketingu. Autor bloga branżowego marketingLAB.pl, który działa od 2006 r. 

Jak sprawdzić, co o twojej firmie mówią w internecie? Kiedy zła opinia staje się kryzysem w social media? Zobacz nasz wywiad wideo z Michałem Sadowskim, założycielem Brand24 >>