Dostawa przesyłki kurierem może być eko
Magdalena Parys

Firmy kurierskie, świadome swojego wpływu na wzrost zanieczyszczenia powietrza i ocieplenie klimatu, wprowadzają coraz więcej rozwiązań prośrodowiskowych

Branża transportowa, w tym także dostawcy przesyłek, korzystając z samochodów i samolotów, generuje aż 1/5 światowej emisji dwutlenku węgla. Tylko na dystansie 300 km z Warszawy do Krakowa ciężarówka emituje ponad 2 tony CO2 (dane z ekokalkulatora DB Schenker)Jakie są więc alternatywy dla wysyłek przyjaznych środowisku?

„Zielone” usługi kurierskie

DHL realizuje program GoGreen, mający na celu zrównoważenie emisji dwutlenku węgla, jaki powstał w transporcie przesyłki. Ekologiczne rozwiązanie dostawy polega m.in. na zalesianiu terenów na trasie podróży paczki i inwestowaniu w pojazdy dostawcze napędzane prądem lub gazem. Usługa GoGreen obejmuje każdy z etapów transportu, zaczyna się w momencie odbioru przesyłki od klienta poprzez dowóz do terminali lotniczych i sortowni, kończąc na doręczeniu do odbiorcy. Dostępna jest dla wszystkich, którzy nadają przesyłki międzynarodowe drogą lotniczą do 220 krajów na świecie. Koszt skorzystania z takiej opcji to dopłata 0,40 zł za każdy kilogram paczki – informuje pracownik Biura Obsługi Klienta w polskim oddziale DHL. Za eko wysyłkę o wadze 1 kg nadaną z Polski do państwa europejskiego zapłacisz 219,40 zł, a na inny kontynent – 229, 40 zł. Przy dwukilogramowej paczce trzeba się liczyć z kosztami rzędu 249,80 zł i 259,80 zł. Każdy klient, który skorzystał z DHL GoGreen otrzymuje roczny certyfikat – dyplom, potwierdzający wielkość zneutralizowanego CO2 na określonej trasie. 

UPS z kolei można wykupić specjalną usługę Carbon Neutral. Przewoźnik na wstępie oblicza ilość emisji dwutlenku węgla na konkretnej trasie, redukując go m.in. poprzez dostawę samochodem z napędem hybrydowym. Program działa na całym świecie, m.in. w Argentynie, Australii, Chinach, Niemczech, Polsce, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych. Ekologiczna przesyłka kosztuje 1,75 dolarów więcej od wersji standardowej.

Formularz z opcją ekologicznej dostawy. Fot. zrzut ekranu/ups.com

Formularz z opcją ekologicznej dostawy. Fot. zrzut ekranu/ups.com

DPD natomiast wprowadziła program Total Zero, który polega m.in. na: optymalizowaniu załadunku i trasy, doręczaniu przesyłek za pierwszym razem, wprowadzaniu pojazdów napędzanych drogą alternatywną (prądem, gazem). FedEx stawia na ekologiczną jazdę. Posiada 43 elektryczne samochody ciężarowe i 330 ciężarówki hybrydowe (gazowo-elektryczne). 

Rowerem przez miasto

Jeśli zależy ci na środowisku, a masz do wysłania paczkę w obrębie miasta, warto skorzystać z kuriera rowerowego. Paliwem jednośladu są mięśnie człowieka. Pojazd nie wydziela szkodliwych dla otoczenia spalin. O czas dostarczenia paczki nie należy się martwić.  Kurier przyjeżdża, bierze i jedzie. Najlepsi dziennie pokonują dystans od 70 do 100 km, nawet w deszczu i podczas zimy. Poza tradycyjnymi kurierami rowerowymi, poruszającymi się na kolarkach, na ulicach można spotkać również takich na rowerach elektrycznych.

Po Warszawie jeżdżą pracownicy ukraińskiej firmy Delfast. Dzięki napędowi na prąd i niewielkim gabarytom pojazdów, dostarczają paczki w niecałą godzinę. Każdy rower wyposażony jest w dwa akumulatory, które pozwalają rozpędzić go do 50 km/h. Bez ładowania można na nim przejechać nawet 120 km. Koszt takiej usługi wynosi od 10 złotych. 

Stacja rowerów elektrycznych Delfast. Fot. zrzut ekranu/150sec.com

Stacja rowerów elektrycznych Delfast. Fot. zrzut ekranu/150sec.com

Ekologia to nie tylko odpowiednia jazda

Dbałość o środowisko nie skupia się tylko na środkach i formach transportu. Firmy kurierskie minimalizują także ilość wytwarzanych odpadów, poprzez wprowadzanie elektronicznych dokumentów. Kurierzy UPS wyposażeni są w tablety  z danymi dostarczanych paczek. Odbiorca nie otrzymuje papierów do podpisu. Odbiór potwierdza na urządzeniu elektronicznym, wpisując imię i nazwisko. Podobnie wygląda przyjęcie przesyłki od firmy DHL czy od „kuriera mobilnego” z InPost.

Ilość odpadów jest także regulowana poprzez opakowania wielokrotnego użytku. Odbiorca usuwa etykietę z otrzymanej przesyłki, umieszcza na tej samej kopercie lub na tym samym pudełku nową naklejkę, a następnie zamyka paczkę i odsyła ją z powrotem. Co więcej - kartonowe opakowania niejednokrotnie pochodzą z recyklingu, jak np. w firmie Fedex. 

Jedno pudełko można użyć dwukrotnie. Wystarczy zmienić etykietę. Fot. zrzut ekranu/zalando.com

Jedno pudełko można użyć dwukrotnie. Wystarczy zmienić etykietę. Fot. zrzut ekranu/zalando.com

Czytaj teraz: czego nie wiesz o blogu PayU? - 10 faktów [INFOGRAFIKA]

***

Zdjęcie otwarciowe: CC by Telwink/Flickr