Wybór kraju

Wybór kraju

eCommerce 2016: polski rynek wzrośnie o 15 proc.

02 Mar 2016   Aktualizacja: 07 Kwi 2016

Barbara Żbik

Polski rynek eCommerce nie zwalnia tempa. Jak wynika z raportu firmy Sociomantic Labs, w tym roku jego wartość wzrośnie aż do 36 mld złotych. To nie koniec rozwoju, który ma trwać do 2020 r.

Z przygotowanego przez Sociomantic Labs raportu „Barometr e-commerce 2016” płyną bardzo obiecujące prognozy dla właścicieli działających w Polsce eBiznesów. Okazuje się, że w tym roku rynek eCommerce ma zaliczyć kolejny dwucyfrowy wzrost wartości. Eksperci szacują, że w 2016 roku – podobnie jak w roku ubiegłym – cały sektor wzrośnie o 15 proc. i osiągnie wartość 35,8 mld złotych. Liczba działających w kraju eSklepów ma natomiast wzrosnąć o 7 proc. i przekroczyć poziom 23,5 tysiąca.

A to nie koniec dobrych wieści dla ePrzedsiębiorców. Zdaniem ekspertów rodzimy rynek ma osiągać regularne wzrosty co najmniej do 2020 roku. W efekcie na koniec dekady handel internetowy będzie odpowiadać za 10 proc. udziałów w całym sektorze handlu. – W 2020 roku przekroczymy poziom 63 mld zł. Z kolei liczba sklepów internetowych w naszym kraju wzrośnie do ponad 30 tysięcy – mówi Maciej Wyszyński, dyrektor zarządzający rynkami CEE, DACH i EMEA w Sociomantic Labs.

Główne motory wzrostu

Dzięki czemu rósł będzie polski handel internetowy? Eksperci Sociomantic Labs przeanalizowali, które trendy, technologie i innowacyjne działania w największym stopniu będą w najbliższych latach kształtować rynek eCommerce. Wskazali trzy grupy impulsów do rozwoju: najsilniej oddziałujące na rynek (wysoki wpływ), czynniki ważne, które w umiarkowany sposób wpływają na segment eCommerce (umiarkowany wpływ) oraz czynniki istotne, ale w najmniejszym stopniu kształtujące rynek (niski wpływ).

PRZECZYTAJ TEŻ: 10 trendów eCommerce w 2016 roku

Świat także rośnie

Pod względem tempa rozwoju Polski sektor eCommerce nie jest wyjątkowo. Dwucyfrowych wzrostów wartości sektora eksperci spodziewają się także w ujęciu globalnym. Z szacunków firmy eMarketer wynika, że w 2016 roku światowa branża wzrośnie o 18,6 proc. - z 1,6 bln do 1,9 bln dolarów. W tym roku udział eCommerce w globalnym handlu ma wynieść 7,4 proc. (wobec 6,7 proc. w 2015 roku).

Za obecny rozmiar sektora w największym stopniu odpowiadają Chiny i USA, do których należy ok. 55 proc. rynku. W ciągu najbliższych lat różnica pomiędzy tymi krajami będzie jednak rosnąć, a zdecydowanym globalnym liderem sektora handlu internetowego stanie się Państwo Środka. Eksperci eMarketera prognozują, że do 2018 roku wartość chińskiego eCommerce przekroczy bilion dolarów, a udział Chin w globalnym handlu internetowym przekroczy 40 proc.

PRZECZYTAJ TERAZ: Rozwój eCommerce. Czy Azja weźmie wszystko?

Fotografia otwarciowa: CC by Esther Vargas/Flickr