Wybór kraju

Wybór kraju

eCommerce rządzi wśród startupów

29 Gru 2016   Aktualizacja: 30 Gru 2016

Marta Siekierska

Startupy działające w branży eCommerce to jedne z najczęściej zakładanych firm technologicznych w Polsce – wynika z raportu „Polskie Startupy 2016”

Dla właścicieli sklepów internetowych to zarówno dobra, jak i zła wiadomość. Dobra, ponieważ potwierdza, że wybrali działalność w sektorze, którzy nie tylko oni uważają za perspektywiczny i dający spore szanse na zysk. Zła, bo wygląda na to, że będą mieć w nim sporą konkurencję.

Jak wynika z raportu fundacji Startup Poland, 13,8 proc. młodych polskich firm technologicznych określa swoje produkty i usługi jako należące do kategorii eCommerce. Sklepy internetowe zaliczają się do najczęściej zakładanych innowacyjnych przedsiębiorstw w Polsce. Więcej powstaje tylko firm z kategorii „mobile” (czyli na przykład tworzących aplikacje mobilne). Do trzeciej najpopularniejszej kategorii należą startupowcy, którzy sprzedają oprogramowania dla firm.

– Mobile, eCommerce i oprogramowanie dla firm potwierdzają twarde stąpanie po ziemi naszych przedsiębiorców. To są obszary, w których mogą dostarczyć wartość swoim klientom i ją szybko monetyzować. Coraz więcej branż (transport, jedzenie, zdrowie, uroda itd.), które od dziesięcioleci nie zmieniały swoich modeli biznesowych, jest rewolucjonizowana przez aplikacje mobilne i mCommerce – pisze w komentarzu do raportu Stefan Batory, prezes iTaxi.

 

Sprzedaż – głównie do biznesu

Warto zauważyć, że choć sklepy internetowe najczęściej kojarzą się ze sprzedażą produktów i usług klientom indywidualnym, to w świecie startupów zdecydowanie popularniejsza jest sprzedaż w modelu B2B (Business to Business). Aż 77 proc. przebadanych startupów zadeklarowało, że sprzedaje swoje rozwiązania do firm (najczęściej mikro i małych, ale także dużych i korporacji). 26 proc. młodych technologicznych firm działa w modelu łączonym, oferując produkty i usługi zarówno klientom indywidualnym, jak i przedsiębiorstwom. Wyłącznie w modelu B2C, czyli Business to Consumer, sprzedaje 18 proc. badanych firm.

 

Co jeszcze wiemy o polskich startupach?

W tym roku fundacja Startup Poland przyjrzała się blisko 2,7 tys. startupów działających w Polsce, analizując m.in. to, kto je tworzy, jakie mają modele biznesowe, czy w jaki sposób finansują swoją działalność. Poniżej prezentujemy najciekawsze wnioski z badania.

  • Połowa polskich startupów finansuje się z własnych środków.

  • Jeżeli sięgają po zewnętrzny kapitał, to najczęściej korzystają z pieniędzy pochodzących z unijnych dotacji (24 proc.) lub od funduszy typu venture capital (22 proc.).

  • Już co trzeci polski startup sprzedaje swoje usługi w popularnym modelu SaaS (Software as a Service), czyli udostępniając klientom swoje rozwiązania w chmurze.

  • Jako najważniejsze bieżące potrzeby polscy startupowcy wskazują pieniądze (63 proc.).

  • Ponad połowa przebadanych firm w ogóle nie zatrudnia na podstawie umowy o pracę.

  • Już 47 proc. startupów sprzedaje swoje produkty lub usługi poza Polską.

  • 26 proc. startupów ma wśród swoich założycieli przynajmniej jedną kobietę.

Zdjęcie otwarciowe: CC by bykst/Pixabay