Login

Wybór kraju

Wybór kraju

Edukacja w eCommerce (cz. 1) – studia z handlu internetowego

08 Kwi 2016   Aktualizacja: 08 Kwi 2016

Marta Siekierska

Branżowe konferencje, studia, szkolenia i książki. Wiedzę niezbędną do prowadzenia eBiznesu można zdobywać na różne sposoby. Podpowiadamy, co wybrać.

W pierwszej części naszego poradnika spojrzymy na oficjalne „kanały” edukacyjne – kierunki specjalizowanych studiów z dziedziny eCommerce, oferowanych przez polskie uczelnie wyższe. Kolejna część, którą opublikujemy za tydzień, poświęcona będzie konferencjom, szkoleniom i certyfikatom.

Sprzedaż w sieci – zawód z przyszłością

W 2015 r. zdecydowanie najwięcej ofert pracy w Polsce pochodziło z sektora handlu i sprzedaży. Jak wynika z danych Pracuj.pl, w ciągu minionego roku pracodawcy z tej branży oferowali ponad 85 tys. miejsc pracy. Stanowi to jedną piątą ogółu ofert zamieszczonych w największym polskim serwisie rekrutacyjnym. Jeśli dodamy do tego rosnącą popularność handlu internetowego, okaże się, że eCommerce jest dziś jedną z najbardziej obiecujących branż dla osób szukających zatrudnienia.

Ale też dla tych, którzy zatrudnienie chcą dawać. Dziś w Polsce działa ponad 20 tys. sklepów internetowych, które generują łącznie około 30 mld złotych przychodu. W porównaniu do rozmiarów całego sektora handlowego, nie jest to duża suma – eCommerce w Polsce odpowiada zaledwie za nieco ponad 5 proc. całej branży handlowej. Firma Sociomantic Labs szacuje jednak, że rynek czekają regularne wzrosty przynajmniej do 2020 roku, kiedy to wartość handlu internetowego podwoi się, a w kraju będzie funkcjonować ponad 30 tys. eSklepów.

Żeby te obiecujące prognozy się sprawdziły, niezbędna jest wiedza – na temat biznesu, marketingu, mediów społecznościowych, programowania, sprzedaży, a przede wszystkim samego handlu w internecie. Radzimy, w jaki sposób należy ją zdobywać, aby zostać specjalistą w branży eCommerce.

Studia z handlu internetowego

Choć wartość eCommerce w Polsce rośnie w dwucyfrowym tempie, nadal brakuje studiów I stopnia, które od początku do końca kształciłyby ekspertów od handlu w sieci. Natomiast eBiznes coraz częściej pojawia się jako specjalizacja, którą mogą wybrać studenci na studiach I i II stopnia – na kierunkach takich jak informatyka, marketing czy zarządzanie. Mają ją w ofercie m.in. na Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu czy w Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie.

PRZECZYTAJ TEŻ: Full Funnel: 6 kroków do zdobycia klienta

Łatwiej jest zdobyć niezbędną wiedzę z zakresu eCommerce na studiach podyplomowych. W Polsce powstaje coraz więcej kierunków dedykowanych handlowi internetowemu. bezpośredniej współpracy z biznesem – firmami i organizacjami, którym zależy, by uczelnie kształciły dobrze przygotowanych do zawodu specjalistów (partnerami tego typu studiów są m.in. Shoper, IAB, Usability, Izba Gospodarki Elektronicznej, Divante, Bluerank czy Salesmanago). Taka edukacja wiąże się jednak z opłatami – w niektórych przypadkach sięgającymi nawet 8 tys. złotych.

Poniżej przedstawiamy wybrane kierunki na studiach podyplomowych kształcące przyszłych ePrzedsiębiorców i menedżerów eCommerce

Studia podyplomowe eCommerce i handel internetowy w Polsce

Warszawa:
- Handel elektroniczny, Akademia im. Leona Koźmińskiego; czesne: 7900 zł
- Marketing internetowy, Szkoła Główna Handlowa; czesne: 7800 zł
- E-commerce, Uczelnia Łazarskiego; czesne: 6900 zł

Kraków:
- Zarządzanie elektronicznym kanałem sprzedaży, Krakowska Szkoła Biznesu Uniwersytetu Ekonomicznego; czesne: 6000 zł
- Marketing internetowy, Akademia Górniczo-Hutnicza; czesne: 4000 zł
- Menedżer e-commerce, Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera; czesne: 4500 zł

Wrocław:
- Manager E-commerce, Wyższa Szkoła Handlowa; czesne: 4600 zł
- Nowoczesny marketing, Wyższa Szkoła Bankowa; czesne: 4050 zł

Poznań:
- Innowacyjny e-marketing, Wyższa Szkoła Bankowa; czesne: 5100 zł

Katowice:
- Akademia Komunikacji Internetowej, Śląska Szkoła Biznesu; czesne: 3200 zł

Gdańsk:
- Social Media i zintegrowany marketing internetowy, Wyższa Szkoła Bankowa; czesne: 4000 zł

MAPA: Studia podyplomowe eCommerce i handel internetowy w Polsce

 

PayU Lab - program edukacyjny polskiego eCommerce

Warto też zwrócić uwagę na specjalny program edukacyjny, który dla swych partnerów przygotowuje PayU. Najnowsza edycja, połączona będzie PayU Lab Forum (21 kwietnia), czyli dorocznym spotkaniem liderów biznesu rozwijających swoją działalność w handlu internetowym. W tym roku goście konferencji będą rozmawiać na temat działań, które wywierają wpływ na sektor publiczny, usługi oraz przedsiębiorstwa, które do tej pory nie były utożsamiane z eHandlem. Specjalnym gościem eventu będzie prof. Linnar Viik, jeden z ojców informatycznego sukcesu Estonii.

ZOBACZ TEŻ: Rusza 2. edycja Forum PayU Lab

Fotografia otwarciowa: CC by kshelton/Pixabay