Wybór kraju

Wybór kraju

Edukacja w eCommerce (cz. 3) – lektury dla ePrzedsiębiorców

11 Maj 2016   Aktualizacja: 11 Maj 2016

Marta Siekierska

W trzeciej części naszego cyklu podpowiadamy co czytać, aby znaleźć inspirację i wiedzę niezbędną w branży handlu internetowego.

W dwóch pierwszych częściach naszego poradnika dla ePrzedsiębiorców przyglądaliśmy się kierunkom studiów dedykowanych eBiznesowi oraz konferencjom i szkoleniom dla osób działających w eCommerce. W trzeciej sprawdzimy, po które książki warto sięgnąć, aby z jednej strony zdobyć wiedzę na temat biznesu internetowego i handlu w sieci, a z drugiej - dowiedzieć się, na czym polega sekret budowy wielkich firm.

Lektury dla ePrzedsiębiorców

Nie jest łatwo znaleźć lektury, które warto polecić osobom działającym – lub zamierzającym zacząć działać – w sektorze eCommerce. Z jednego prostego powodu: błyskawicznie zmieniające się technologie sprawiają, że wiele zasad się dezaktualizuje. Istnieją jednak tytuły, które - albo ze względu na kompleksowe podejście do tematu, albo z uwagi na swój uniwersalny charakter - warto polecić każdemu.

Jedną z nich jest „E-commerce Manager - Profesjonalista w eHandlu”. To dwutomowe kompendium wiedzy na temat najważniejszych obszarów handlu internetowego (od logistyki przez marketing, po systemy zarządzania przedsiębiorstwem), którego autorami są rynkowi eksperci. Artur Kurasiński, popularny bloger i przedsiębiorca, określa ją jako „must read dla każdego eCommerce menedżera”.

Inną godną polecania pozycją jest bestsellerowa książka „Rewolucja Social Media”, napisana przez Michała Sadowskiego. W 2013 roku twórca Brand24 opisał, w jaki sposób media społecznościowe stały się nieodłącznym elementem zarówno ludzkiego życia, jak i życia internetowych przedsiębiorców. Opisuje zmiany, jakie zaszły w relacjach konsumentów z markami. Tłumaczy, jak komunikacja może wpłynąć na kondycję biznesu – napędzając go lub hamując.

O tych tematach opowiadał również niedawno w wywiadzie wideo, którego nam udzielił. Tutaj możecie obejrzeć wywiad z Michałem Sadowskim >>

Po śladach gigantów

Szukając inspiracji do prowadzenia eBiznesu warto posiłkować się książkami dotyczącymi największych graczy na globalnym rynku. Takimi, jak choćby „Jednym kliknięciem. Historia Jeffa Bezosa i rosnącej potęgi Amazon.com” autorstwa Richarda L. Brandta. To dziennikarska opowieść o tym, jak założona przez dawnego analityka z Wall Street księgarnia internetowa przekształciła się w największy sklep na Ziemi – a przy okazji jedno z najbardziej innowacyjnych przedsiębiorstw. Książka Brandta uczy i motywuje do działania, a przy okazji jest źródłem przyjemnej rozrywki.

A jeśli kogoś bardziej ciekawi historia drugiego z globalnych gigantów eCommerce – Alibaby, może sięgnąć po książkę autorstwa Portera Erismana – „Alibaba's World: How a Remarkable Chinese Company is Changing the Face of Global Business” (nie jest dostępna w języku polskim). To historia Jacka Ma, twórcy azjatyckiego internetowego „rozbójnika”, który z nauczyciela angielskiego przekształcił się w jednego z najbardziej wpływowych przedsiębiorców na świecie. Stworzona przez niego spółka zaliczyła największy debiut w historii amerykańskiej giełdy – większy niż Google, Facebook i Twitter razem wzięte.

PRZECZYTAJ TERAZ: Sklepy internetowe w szponach konsumentów, technologii oraz Chin

Jakie blogi o eHandlu warto czytać?

Ciekawe raporty i badania dotyczące globalnego eHandlu publikuje eMarketer.comJeśli zaś chcesz wiedzieć, co dzieje się w marketingu - głównie o najnowszych trendach w social media - warto zaglądać na strony Social Media Examiner. Oba serwisy są wydawane po angielsku. 

Na Facebooku jest grupa E-Commerce Polska, zbierająca praktyków na co dzień pracujących w polskiej branży sprzedaży internetowej (już 7,7 tys. członków). Można tam nie tylko znaleźć najświeższe wiadomości. Właściwie codziennie wpadają tam również konkretne pytania i problemy, z którymi stykają się sprzedający, zaś uczestnicy dyskusji chętnie włączają się, udzielając porad. 

W bardzo szerokiej dziedzinie przyjazności dla użytkownika (UX) polecamy blog naszego rodaka mieszkającego w Kanadzie (GoodUI.org) a w polskim internecie na przykład: http://ux.marszalkowski.org/

Fotografia otwarciowa: CC by Manpreet Kaur/Flickr