Login

Wybór kraju

Wybór kraju

eZakupy przez urządzenia mobilne – jak nadążyć za klientami?

18 Sie 2016   Aktualizacja: 18 Sie 2016

Marta Siekierska

Jeśli chodzi o tempo rozwoju handlu mobilnego, Polska jest w ścisłej europejskiej czołówce. Co musisz zrobić, aby Twój eSklep sprostał wymaganiom nowej grupy klientów – konsumentów mobilnych?

Mobilność jest znakiem naszych czasów i jednym z motorów napędzających globalną gospodarkę. Pod tym pojęciem rozumie się nie tylko skłonność do używania urządzeń mobilnych, ale też rodzaj postawy, zakładający aktywność i dynamikę w życiu prywatnym i zawodowym. Postawy, z którą utożsamia się coraz więcej Polaków.

Jeszcze do niedawna o klientów mobilnych zabiegali głównie międzynarodowi giganci handlu internetowego, przede wszystkim na rynkach Zachodnich. To jest już nieaktualne. Dziś o klientów mobilnych troszczyć muszą się zarówno wielcy, jak i niszowi gracze.

Trendu „mobile” nie można ignorować – wartość zakupów dokonanych za pomocą urządzeń mobilnych przekroczyła w tym roku w polskim internecie 2,5 mld złotych. Ci, którzy o tym zapominają, zaniedbują błyskawicznie rosnącą grupę konsumentów, od której w bliskiej przyszłości będzie zależeć powodzenie wielu projektów internetowych. Z kim zatem mają do czynienia właściciele eBiznesów? Jacy są klienci mobilni? I co powinni zrobić sprzedawcy, aby nadążyć za trendami w mobilności? Wyjaśniamy to na podstawie raportu „mShopper – Polacy na zakupach mobilnych” – przygotowanego przez Allegro, GoMobi.pl oraz Mobile Institute*.

mCommerce istnieje. Naprawdę

Kupowanie w internecie deklaruje 75 proc. polskich internautów, a do robienia zakupów mobilnych przyznaje się już 24 proc. ankietowanych. 1/3 wszystkich kupujących w sieci oprócz laptopa wykorzystuje do tego przynajmniej jedno urządzenie mobilne (coraz częściej jest to telefon).

Są już nawet w Polsce osoby, które kupują wyłącznie mobilnie. Według ankiety, wyłącznie z użyciem smartfona eZakupów dokonuje 7 proc. kupujących w sieci internautów (w przypadku tabletu jest to odpowiednio 5 proc.). Zaniedbanie kanału mobilnego może więc w prostej linii prowadzić do wyraźnego spadku przychodów firmy i utraty nawet co ósmego klienta (12 proc. rynku).

ZOBACZ: Facebook to nie zabawka. Jak poruszać się w social media? [WYWIAD]

Warto skupić się na młodych

W ciągu dekady osoby urodzone po 1982 roku będą stanowić 75 proc. siły roboczej na świecie (raport Deloitte). Dla świata handlu internetowego to kluczowa wiadomość. Oznacza, że w zasięgu zainteresowania wkrótce znajdą się konsumenci wychowani w dobie internetu. Nie pamiętają innej rzeczywistości.

Myśląc perspektywicznie, sprzedawcy już teraz powinni zacząć troszczyć się o najmłodszych konsumentów, którzy – jak wynika z badań – są znacznie mniej przywiązani do dużych ekranów niż starsze pokolenia. Wśród Polaków mieszczących się w przedziale wiekowym 15-18 lat tylko 48 proc. wykorzystuje laptopa do zakupów w sieci. 38 proc. z nich posiłkuje się smartfonami, a 26 proc. korzysta z tabletów. Znacznie chętniej korzystają z urządzeń mobilnych od swoich rodziców, nie wspominając o dziadkach.

Konsument mobilny – czyli kto?

Polscy konsumenci korzystający z urządzeń mobilnych odznaczają się nie tylko młodszym wiekiem w porównaniu do innych krajów Europy, ale również innym stosunkiem do samych zakupów. Przede wszystkim – wielu z nich nie przepada za zakupami. Traktuje je jako obowiązek, z którym trzeba się jak najszybciej uporać. Zależy im na tym, aby można było kupować szybko, wygodnie, w dowolnym momencie i miejscu. Sprzedawca, który tego nie zagwarantuje, może ich stracić.

Dlatego ważnym ułatwieniem jest różnorodność dróg kontaktu ze sklepem i metod dokonywania transakcji. Choć coraz więcej mówi się o rosnącej roli konsumentów mobilnych, prawdopodobnie trafniejsze byłoby klasyfikowanie ich jako „konsumentów wielokanałowych”. Polacy korzystający podczas zakupów z urządzeń mobilnych są bowiem chętni do używania różnych urządzeń i oczekują od sklepów, że umożliwią im sprawne poruszanie się pomiędzy różnymi kanałami zakupowymi.

Dotyczy to zresztą nie tylko polskich konsumentów. Jak bowiem wynika z analizy kilkuset publikacji i raportów dotyczących przyszłości handlu internetowego, dokonanej przez dział badań i analiz firmy PayU - omnichannel (czyli sprzedaż prowadzona za pośrednictwem wielu zintegrowanych ze sobą kanałów) jest w tej chwili najgorętszym trendem w handlu internetowym.

Zadowolić wygodnickiego

„Bo jest wygodnie i szybko” – tak najczęściej brzmiałaby odpowiedź Polaków na pytanie, dlaczego kupują mobilnie. Wygodę najbardziej ceni sobie 27 proc. konsumentów mobilnych, a 24 proc. podoba się to, że mogą dzięki mCommerce zaoszczędzić pieniądze. 24 proc. badanych ceni również swobodę wynikającą z możliwości dokonywania zakupów w dowolnym momencie (na przykład czekając na pociąg). Prostota jest tym, co stoi za każdą innowacją, zatem właściciele eSklepów nie mogą o niej zapominać. Chcąc zadowolić mKonsumentów, powinni skupić się na funkcjonalności swoich mobilnych rozwiązań. Usability (użyteczność serwisu czy aplikacji) jest słowem, które będzie się coraz częściej pojawiać w kontekście zakupów mobilnych.

PRZECZYTAJ TEŻ: Jak eCommerce zmienia branżę luksusową

Jak nie podpaść mKonsumentom?

Jeśli sprzedawcy nie chcą zrazić do siebie odbiorców, powinni przede wszystkim zatroszczyć się o to, żeby nie przytłoczyć klientów zakupową biurokracją – aż 42 proc. polskich konsumentów jako największą bolączkę mZakupów wskazuje uciążliwe wypełnianie formularzy (płatności, dostawy, kontaktu ze sprzedawcą lub sklepem). 35 proc. kupujących uważa, że strony i aplikacje są nieprzystosowane do urządzeń, które posiadają. Z kolei 26 proc. utyskuje na to, że trudność sprawia im porównywanie ze sobą różnych produktów i ofert. Lista skarg jest długa.

Pewnym pocieszeniem dla sprzedawców jest to, że mimo napotykanych trudności, ponad połowa polskich konsumentów mobilnych (52 proc.) uważa, że mZakupy są w gruncie rzeczy łatwe.

Konsumenci mobilni otwarci na płatności

Tak jak w trakcie zakupów klienci mobilni nie mają problemów z korzystaniem z różnych urządzeń, tak przy płatnościach również nie widzą przeszkód w korzystaniu z rozmaitych metod.

Regularnie używają co najmniej dwóch. Najpopularniejszym kanałem płatności są dla nich szybkie przelewy online – uważa tak 47 proc. badanych. Drugą najczęściej wykorzystywaną metodą płatności jest tradycyjny przelew bankowy (47 proc.), a trzecią – płatność kartą płatniczą (40 proc.). Dla eSprzedawców to ważny sygnał. Jeśli nie chcą stracić klientów dokonujących zakupów z poziomu urządzeń mobilnych, muszą im umożliwić dostęp do różnorodnych metod płatności. Upewnij się zatem, czy Twój dostawca płatności zapewnia wygodną obsługę transakcji na małym ekranie urządzeń mobilnych. Są już na rynku rozwiązania, które umożliwiają użytkownikom na płatność w aplikacji jednym dotknięciem ekranu, bez konieczności opuszczania ekranu eSklepu, wspisywania kodów autoryzacyjnych itp.

A na koniec jeszcze kilka ciekawostek z raportu – co konsumenci mobilni mówią o zakupach online:

ZOBACZ TERAZ: Sekret pozyskiwania talentów, czyli jak zbudować technologiczny zespół [WYWIAD]

* Raport „mShopper – Polacy na zakupach mobilnych” powstał na podstawie badania zrealizowanego metodą CAWI na 2716 osobach (w tym 1000, które kupują mobilnie).

Zdjęcie otwarciowe: CC by Pixabay/MariusMB