Wybór kraju

Wybór kraju

Ile polski e-commerce zarobi na świętach Bożego Narodzenia?

06 Gru 2017   Aktualizacja: 06 Gru 2017

Magdalena Parys

Okres świąteczny to, po Black Friday, najlepszy czas, by znacząco poprawić wyniki sprzedaży. Mimo, że w tym roku wydatki świąteczne Polaków nie wzrosną aż tak bardzo, to i tak sprzedawcy internetowi mogą się nastawić na spory ruch.

Z najnowszego raportu „Zakupy świąteczne 2017", przygotowanego przez Deloitte, wynika, że na organizację tegorocznych świąt Bożego Narodzenia statystyczna polska rodzina wyda 882 złote. Czyli o 2 procent więcej niż rok temu.

W tej kwocie największa część, bo 451 złotych, odnosi się do wydatków przeznaczonych na prezenty. Resztę przeznaczymy na artykuły spożywcze i spotkania towarzyskie. W strukturze podziału budżetu nie różnimy się od pozostałych krajów europejskich, choć wydajemy wciąż stosunkowo niewiele. Średnie świąteczne wydatki w krajach objętych badaniem (w 2017 r. analiza dotyczyła  dziesięciu krajów - Belgii, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Niemiec, Polski, Portugalii, Rosji, Wielkiej Brytanii, Włoch) wyniosą bowiem 368 euro, czyli blisko 1553 zł (kurs NBP z dnia 06.12.2017).

Na świątecznych zakupach z pewnością zarobią sporo sklepy internetowe, bo połowa Polaków deklaruje kupowanie  bożonarodzeniowych prezentów za pośrednictwem kanałów cyfrowych. W e-sklepach mamy zostawić aż 42 proc. pieniędzy, planowanych do wydania przed świętami.. To więcej o 5 pkt procentowych niż w 2016 roku.

Przeczytaj, co kupowali Polacy na święta w 2016 roku.

Jak zauważa Wojciech Górniak, dyrektor w Dziale Konsultingu, Lider obszaru Strategii i Transformacji Cyfrowych Deloitte, Polska znajduje się w czołówce krajów, w których konsumenci będą kupować prezenty w internecie. Większymi fanami zakupów świątecznych w sieci są jedynie Holendrzy, Niemcy i Brytyjczycy, ale to Polacy są na tle badanych  krajów bardziej skłonni przechodzić ze sklepów stacjonarnych do kanału elektronicznego. Wydatki online na prezenty będą w Polsce o 8,6 proc. wyższe niż rok temu.

 

W internecie będziemy szukać przede wszystkim nowoczesnych technologii i multimediów, np. sprzętu komputerowego, płyt, czy gier komputerowych. Z kolei w sklepach stacjonarnych wciąż chętniej kupujemy książki, kosmetyki, zabawki, czy artykuły sportowe. Głównie ze względu na możliwość skorzystania z fachowej porady na miejscu (78 proc.) i natychmiastowego odbioru produktu.

Do zakupów online coraz bardziej przekonuje nas jednak możliwość zrobienia ich w dowolnym czasie (75 proc.), dostawa do domu (70 proc.) i możliwość dowiedzenia się, co inni myślą o danym produkcie (69 proc.).

Sklepy internetowe czeka wiec spore oblężenie. I wyzwanie związane z terminowymi dostawami. Zwłaszcza, że 39 proc. Polaków chce kupić prezenty w pierwszej połowie grudnia, a 21 proc. – zabierze się do zakupów dopiero przed samymi świętami. 

Zdjęcie otwarciowe: Pexels.com