Wybór kraju

Wybór kraju

Jak nie wysyłać spamu, czyli metody e-mail marketingu doskonałego [PORADNIK]

28 Cze 2017   Aktualizacja: 28 Cze 2017

Marta Siekierska

Nie oszukujmy się, bez kampanii e-mailingowych i newsletterów nie zatrzymasz przy sobie klientów i nie zdobędziesz nowych. Ale uwaga: między przydatną korespondencją a irytującym spamem jest cienka granica. Sprawdź, jak jej nie przekroczyć i zbudować dobre relacje z klientami.

Z zeszłorocznego sondażu firm Campaigner wynika, że dla ponad 60 proc. marketerów komunikacja mailowa jest podstawową metodą pozyskiwania klientów. Informowanie o produktach, wspieranie programów lojalnościowych, prowadzenie badań konsumenckich, czy wreszcie promocja marki. To wszystko możesz osiągnąć dzięki e-mail marketingowi. Nawet, jeśli jesteś mikro e-przedsiębiorcą. Oto, co i jak możesz zyskać:

1. Przyciągnąć nowych klientów

Jeśli dysponujesz bazą potencjalnych klientów i uważasz, że jesteś w stanie zainteresować ich swoją oferta, to e-mail marketing jest najlepszym narzędziem, żeby do nich dotrzeć. Żeby kampania była skuteczna, nie może przerodzić się w spam! Możesz ją kierować tylko do osób potencjalnie zainteresowanych produktami lub usługami. Musi być dobrze zaadresowana, uzbrojona w odpowiednie treści i odpowiednio „ubrana”, czyli przygotowana w atrakcyjnej szacie graficznej.

– Możliwości na złapanie klientów jest sporo. Możemy skorzystać z formularzy zapisu lub tzw. landing pages, które przyciągają uwagę odwiedzających nasze strony klientów i zachęcają ich do pozostawienia przynajmniej adresu e-mail – mówi Przemysław Depka Prondziński, senior account manager w firmie GetResponse, która oferuje oprogramowanie do e-mail marketingu. – Mając adres e-mail, możemy w automatyczny sposób wysyłać serie wiadomości, które będą najpierw edukować naszych klientów i wyjaśniać im, jaką wartość dodaną zyskają, jeśli kupią dany produkt, a później zachęcać ich do zakupu.

Zobacz: Narzędzia, dzięki którym rozwiniesz swój eBiznes (cz. 1)

2. … i podtrzymać sprzedaż

E-mail marketing służy przede wszystkim do komunikowania się z dotychczasowymi klientami. Możesz w nim informować o:

– rabatach, które przygotowałeś dla klientów

– zmianach w funkcjonowaniu sklepu, w którym regularnie dokonują zakupów

– nowych metodach płatności i formach dostawy

– programie lojalnościowym, który przygotowałeś dla dotychczasowych klientów

E-mail marketing jest najlepszym narzędziem, aby zrobić to skutecznie i od razu na dużą skalę.

3. Wykreować wizerunek

W komunikacji z klientami chodzi nie tylko o generowanie bezpośrednio sprzedaży (np. poprzez zachęcanie do skorzystania z nowej oferty), ale i stworzenie wizerunku, z którym utożsamia się klient. Bo tylko wtedy o Twoim sklepie szybko nie zapomni.

Przeczytaj: Jak stworzyć e-sklep? Przegląd najciekawszych kreatorów

Przy pomocy e-mail marketingu nie musisz, a nawet nie powinieneś, wyłącznie zachęcać do kupowania. Możesz też sprawić, aby klienci Twoją firmę po prostu polubili – chociażby dostarczając im interesujące treści z firmowego bloga, które nie będą bezpośrednio dotyczyć funkcjonowania sklepu czy jego produktów. Albo stając się dla nich źródłem wiedzy na temat branży, która ich ciekawi. Albo źródłem rozrywki. Wszystko zależy od kreatywności osób odpowiedzialnych za marketing . I od oczekiwań „targetu”, czyli osób, do których docierasz ze swoją korespondencją.

– Obecne narzędzia pozwalają nam w łatwy sposób przeplatać wiadomości sprzedażowe z wiadomościami czysto informacyjnymi. Dodatkowo każda interakcja subskrybenta, czyli np. kliknięcie w przycisk „dowiedz się więcej na temat historii naszego produktu”, może automatycznie aktywować zaplanowany cykl poświęcony takiej tematyce. Wszystko można ustawić wcześniej i system sam będzie reagować na zachowania klientów – mówi Przemysław Depka Prondziński.

Tak wygląda newsletter PayU

4. Zebrać przydatne dane o klientach

To dzięki umiejętności zbierania i przetwarzania danych Google, Facebook czy Amazon są w stanie idealnie dopasować swoje produkty i usługi do potrzeb klientów. Dlatego są jednymi z najwyżej wycenianych spółek na świecie. Dane są dziś kluczem do sukcesu, a e-mail marketing jednym z najskuteczniejszych narzędzi do ich zbierania.

Po wysłaniu e-mailingu dokładnie analizuj zachowania odbiorców. Obserwuj, kto otwiera twoje e-maile, jak na nie reaguje i co z tego wynika. To nie tylko pomoże Ci w lepszym sprofilowaniu następnych wiadomości, ale też może usprawnić funkcjonowanie Twojego biznesu.

Uwaga: wprawdzie e-mail marketing jest narzędziem do masowej wysyłki wiadomości, ale to nie oznacza to, że każdy z odbiorców ma dostać ten sam przekaz. Programy do e-mail marketingu umożliwiają segmentację adresatów, wydzielanie grup osób o pokrewnych zainteresowaniach (produktowych czy branżowych) albo pochodzących z tych samych regionów świata i pozwalają na dostarczanie im spersonalizowanych komunikatów. Jakikolwiek jest Twój cel – sprzedażowy czy wizerunkowy – dzięki temu będzie ci go łatwiej osiągnąć.

– Obserwowanie aktywności odbiorców i reagowanie na nią to obecnie podstawa w e-mail marketingu. Staramy się sięgać dalej i poznawać zainteresowania subskrybentów na podstawie stron, które odwiedzają – tłumaczy Przemysław Depka Prondziński.

I dodaje: – Z każdym wysłanym newsletterem lepiej poznajemy klientów. Warto monitorować aktywność odbiorców i dokonywać segmentacji nie tylko na podstawie danych deklaratywnych (wiek, płeć, miejsce zamieszkania), ale też behawioralnych. Każdy newsletter pozwala sprawdzić, w co dokładnie klikają i co ich najbardziej interesuje. A im więcej mamy danych na temat subskrybentów, tym lepiej jesteśmy w stanie spersonalizować dla nich treść wiadomości.

Uwaga - PayU też ma swój newsletter, praktyczne porady i świeże wiadomości ze świata sprzedaży internetowej. Zapisz się do newslettera PayU i odbierz darmowy poradnik "Jak zwiększyć sprzedaż w Twoim e-sklepie". 

5. Zoptymalizować koszty

Według firmy badawczej Radicati Group do końca 2017 roku ze skrzynki elektronicznej będzie korzystać połowa światowej populacji. E-mail marketing już teraz umożliwia firmom dotarcie praktycznie do wszystkich osób kupujących w sieci.

Przeczytaj też: SEO: Jak pozycjonować sklep internetowy

Co najważniejsze, korzystanie z emaila jest niezwykle efektywne. Organizacja DMA (Data & Marketing Association) szacuje, że każda zainwestowana złotówka w kampanię mailingową daje firmie 38 złotych zysku. Nic dziwnego, że ponad połowa marketerów przewiduje wzrost wydatków na e-mail marketing. To inwestycja, która zwraca się z nawiązką.

6. Oszczędzić na reklamie

Nie łudźmy się… e-mail marketing nie jest tak efektownym narzędziem jak reklama. Ale to nie znaczy, że będzie mniej efektywny… Ma jedną przewagę: jest nieporównywalnie tańszy. Korzystanie z profesjonalnych programów do e-mail marketingu dla małych firm to miesięczny koszt rzędu kilkudziesięciu złotych. Także zanim wydasz mnóstwo pieniędzy na kampanię reklamową, zastanów się, czy wolisz, żeby o Twoim biznesie było głośno w telewizji, prasie i portalach, czy po prostu chcesz na nim zarobić.

Zobacz teraz: 4 cechy idealnej paczki do sprzedaży internetowej [PORADNIK]

Zdjęcie otwarciowe: CC by commons.wikimedia.org/Sigma Movil Pic