Wybór kraju

Wybór kraju

Jak odesłać towar zakupiony w sklepie internetowym i za to nie zapłacić?

19 Lip 2016   Aktualizacja: 22 Sie 2016

Magdalena Parys

Zwrot towaru kurierem lub pocztą bez kosztów przesyłki. Podpowiadamy, gdzie i jak można to zrobić. 

Na rynku coraz więcej firm decyduje się na wprowadzenie bezpłatnych zwrotów, wychodząc naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom klientów. Według danych raportu „E-commerce w Polsce 2016” 43 proc. użytkowników do zakupów online zachęca darmowe odesłanie produktu kurierem, 39 proc. – pocztą, 30 proc. – możliwość zwrotu do sklepu stacjonarnego, 18 proc. – przez Paczkomat. 

Darmowy zwrot zależy od wewnętrznej polityki sklepu oraz od rodzaju współpracy marki z przewoźnikami. Zgodnie z art. 34 pkt. 2 ustawy o prawach konsumentach z 30 maja 2014 r.: „konsument ponosi  koszty zwrotu rzeczy, chyba że przedsiębiorca zgodził się je ponieść lub nie poinformował konsumenta (na stronie internetowej lub w regulaminie – przyp. red.) o konieczności poniesienia tych kosztów”. Sprawdziliśmy, jak rozwiązanie bezpłatnych zwrotów wygląda w rzeczywistości.

Które sklepy oferują bezpłatny zwrot?

Za odstąpienie od umowy, za które nie ponosisz żadnych kosztów z reguły obowiązuje w większych sklepach, które na to stać. Niewykluczone jednak, że w ślad za nimi pójdą także mniejsi sprzedawcy, którzy zobaczą, że to dobra forma marketingu i PR-u. Na razie za darmo zwrócisz towar w następujących sklepach.

Bezpłatne odesłanie przesyłki u poszczególnych przewoźników

Przegląd darmowych form zwrotów towarów oparliśmy na rozwiązaniach obowiązujących w

w UPS, DHL, na Poczcie Polskiej i w InPost.

UPS

Najprostsze rozwiązanie to zwrotna etykieta elektroniczna, którą sklep może udostępnić kupującemu. Zaadresowaną paczkę ze zwrotem zanosi się do jednego z punktów UPS Access Point w Polsce.

Firma kurierska proponuje także metodę UPS Returns Exchange, która stanowi  połączenie usługi nadania i odbioru przesyłki. Sprawdza się podczas zwrotu spodni, a zakupu torebki w tym samym sklepie. Kurier pomaga zapakować zwracany towar w to samo pudełko, w którym przywieziona została druga rzecz.  produkt zastępczy. Następnie, przesyłka jest wysyłana do pierwotnego nadawcy.

DHL

U niemieckiego przewoźnika usługa darmowego zwrotu nosi nazwę DHL 24 Autoryzowana Przesyłka. Odbiorca podaje niezbędne informacje o zwracanym towarze już przy nadaniu, co ułatwia i przyśpiesza rozliczenie zwrotu. Wypełnia formularz na stronie internetowej i sam decyduje o miejscu i czasie nadania przesyłki oraz generuje list przewozowy.

Poczta Polska

Ścieżka bezpłatnego zwrotu jest prosta i możliwa do realizacji na dwa sposoby. Pierwszy polega na przyjściu z paczką i załączoną do niej nalepką adresową do najbliższego urzędu pocztowego (jednego z 4,5 tys.). Następnie pracownik Poczty Polskiej umieszcza etykietę na przesyłce i wysyła ją. Z drugiej opcji należy skorzystać, gdy w paczce nie było nalepki uprawniającej do darmowego zwrotu. Na stronie ezwroty.poczta-polska.pl (wybrany sklep internetowy powinien znajdować się w bazie. Jeśli nie ma go na liście, wybierasz opcję „Sklepu do którego chcę zwrócić przesyłkę nie ma na liście.”) wypełnia się formularz, drukuje nalepkę adresową i nadaje przesyłkę w placówce pocztowej.

InPost

Jeżeli wybrałeś dostawę Allegro InPost, koszt ewentualnego odesłania przedmiotu jest wliczony w cenę tej opcji dostawy.  Aby odesłać przedmiot:

1. Wejdź do zakładki Moje Allegro > Moje zakupy > Licytacje i Kup Teraz: Przesyłki i kliknij zwrot produktu przy przedmiocie, który chcesz oddać.

2. Dostaniesz SMS z kodem zwrotu. Jednocześnie poinformuj sprzedającego o zamiarze odesłania przedmiotu.

3. Przygotuj przesyłkę. Adres zwrotu nie będzie Ci potrzebny. Wystarczy, że użyjesz kodu zwrotu, który otrzymasz w wiadomości SMS:

  • Jeżeli zwracasz przesyłkę Allegro Polecony InPost, udaj się z nią i z kodem zwrotu do jednego z punków wymienionych na liście.
  • Jeśli zwracasz paczkę Allegro Paczkomaty InPost, udaj się do dowolnego, najbliższego Paczkomatu. Na ekranie Paczkomatu wybierz opcję „Nadam paczkę”, a następnie „Mam specjalny kod”. Paczkomat automatycznie otworzy skrytkę. Umieść w niej paczkę i zamknij skrytkę. Możesz też udać się z paczką do najbliższego Punktu Obsługi Klienta InPost.

Robiąc zakupy internetowe warto zwracać uwagę, czy sklep ma umowę z którąś z firm dostarczających i odbierających przesyłki w formie bezpłatnej. 

Czytaj teraz: 12 niestandardowych opakowań, które zorbią na tobie wrażenie

***

Fotografia otwarciowa: materiały prasowe/InPost