Jak Polacy płacą w internecie?
Marta Siekierska

Klienci mają coraz większe oczekiwania wobec sklepów internetowych i oferowanych przez nie metod płatności

Kupujący online częściej zwracają uwagę na kwestie bezpieczeństwa, a także na szybkość realizacji transakcji. Od sklepu online oczekują możliwości wyboru różnych form płatności. Chcą, by pieniądze jak najszybciej trafiły na konto sprzedawcy. To najważniejsze wnioski, jakie płyną z badania opinii zrealizowanego przez Związek Banków Polskich we współpracy z Krajową Izbą Rozliczeniową. Z przeprowadzonego sondażu wynika, że już co drugi klient banków kupuje w sieci. Wśród nich:

  • Co dziesiąty respondent deklaruje, że płacąc w eSklepie chce, aby pieniądze szybko trafiły do sprzedawcy.

  • Tyle samo badanych sprawdza dane odbiorcy przelewu, aby upewnić się, na czyje konto trafią pieniądze.

  • Niewiele mniejszy odsetek ankietowanych weryfikuje, czy sklep internetowy dysponuje odpowiednim certyfikatem gwarantującym bezpieczeństwo.

Z kolei 8 proc. wskazuje, że lubi mieć wiele opcji płatności, gdy dokonuje zakupów w sieci. Nadal niszowym narzędziem płatności (przynajmniej wśród klientów banków) pozostaje smartfon. Zaledwie 2 proc. badanych wskazało, że za eZakupy płaci za pośrednictwem telefonu. Szczegółowe odpowiedzi klientów banków na pytania o oczekiwania dotyczące płatności w sieci prezentują się następująco:

Polacy coraz bardziej cyfrowi

Ankieta bankowców udowadnia, że rośnie poziom świadomości Polaków w kwestii kupowania online. Także inne analizy pokazują, że polska gospodarka jest jedną z najszybciej rosnących w Europie, jeśli chodzi o aspekty cyfrowe. Według centrum analitycznego Polityka Insight zajmujemy szóste miejsce pod względem kompetencji w tym zakresie (wzrost o 74 proc. w ciągu sześciu lat – 2008-2014). W Polsce jest już prawie 26 mln internautów. Jak wynika z danych GUS, blisko 76 proc. gospodarstw domowych ma dostęp do sieci. W efekcie wartość całego rynku eCommerce szacowana jest na 36 mld złotych (źródło: „Barometr e-commerce 2016”).

Jeszcze nie korzystamy ze wszystkich dobrodziejstw nowych technologii dostępnych w krajach zachodnich, ale nasz kraj ma duży potencjał wzrostu. Polityka Insight wskazuje także, że znajdujemy się wśród europejskich krajów, w których handel internetowy rośnie najszybciej.

ZOBACZ: Plany Poczty Polskiej dla branży eCommerce [WYWIAD]

PRZECZYTAJ TERAZ: [mCommerce] Co wiemy o zwyczajach mobilnych konsumentów?

***

Badanie zrealizowane zostało w marcu 2016 roku w ramach cyklicznego wielotematycznego badania Omnibus, przeprowadzanego przez TNS Polska na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie klientów banków w wieku 15+. Liczebność próby: N=780. Wyliczenie centrum Polityka Insight zostały zawarte w raporcie „Czas na przyspieszenie – Cyfryzacja gospodarki Polski”.

Zdjęcie otwarciowe: CC by negativespace.co/Pexels.com