Login

Wybór kraju

Wybór kraju

Jak startupy znad Wisły zmieniają eHandel

10 Lut 2016   Aktualizacja: 11 Lut 2016

Barbara Żbik

Kurierski odpowiednik BlaBlaCar? Automatyzacja marketingu? Usługa, dzięki której każdy może sam stworzyć aplikację mobilną? Oto polskie startupy, które swoimi pomysłami mogą zmienić oblicze eHandlu.

Zwykło się zakładać, że wszystko, co innowacyjne, przełomowe i godne odnotowania w świecie eCommerce, wywodzi się zza oceanu, z centrali Amazona lub z Krzemowej Doliny. A przecież innowacje mogą mieć również polski rodowód. W końcu do ich tworzenia wystarczy dostęp do internetu, dobry pomysł i wiedza. Tego w Polsce nie brakuje. Przedstawiamy pięć firm, które - dzięki niekonwencjonalnemu myśleniu swoich właścicieli - mają szansę zmienić oblicze polskiego handlu. W szczególności - internetowego.

Salesmanago – marketing automation po polsku

Firma Salesmango, założona przez Grzegorza Błażewicza, byłego prezesa Interii i szefa działu marketingu w Comarchu, stworzyła jeden z pierwszych w Europie systemów informatycznych, służących do optymalizowania strategii marketingowych (czyli marketing automation). Chodzi o automatyczne gromadzenia i przetwarzanie informacji dotyczących potencjalnych klientów. W ciągu zaledwie kilku lat Salesmanago stał się jedną z największych europejskich platform tego typu. Ma już ponad 5 tys. klientów z 40 krajów (wiele z nich działa w obszarze eCommerce). Zarządza bazami ponad 25 mln kontaktów i zatrudnia ok. 120 osób. Uznaje się ją za jedną z najbardziej perspektywicznych polskich firm technologicznych oraz tą, która w największym stopniu może wpłynąć na działalność firm działających w eHandlu.

Potwierdzają to liczne nagrody, które regularnie otrzymuje Salesmanago oraz twórca spółki. Firma jest m.in. zwycięzcą organizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz „Harvard Business Review” konkursu Poland GO GLOBAL, a także zdobywcą Aulera. Grzegorz Błażewicz to natomiast finalista prestiżowego konkursu Przedsiębiorca Roku, organizowanego przez firmę doradczą EY – w 2014 roku znalazł się wśród najlepszych ośmiu biznesmenów roku (zwyciężył Adam Krzanowski, prezes meblarskiej Grupy Nowy Styl) i zajął drugie miejsce w kategorii Nowy Biznes.

PRZECZYTAJ TEŻ: 10 trendów eCommerce w 2016 roku

Estimote – polski lider w świecie beaconów

Rzadko zdarza się, żeby amerykańskie fundusze venture capital inwestowały w polskie startupy. Tymczasem Estimote, krakowski producent beaconów, może się już zacząć do tego przyzwyczajać. Założona przez Jakuba Krzycha i Łukasza Kostkę firma, która zatrudnia już około 50 osób i ma oddziały m.in. w Nowym Jorku i San Francisco, właśnie została wsparta kwotą 10,7 mln dolarów przez inwestorów z Doliny Krzemowej. Wcześniej, w 2013 roku, udało jej się pozyskać ponad 3 mln dol. od inwestorów zza oceanu.

Fundusze lgną do Estiomote, ponieważ krakowska firma jest jednym z liderów beaconowej rewolucji, która może zmienić oblicze światowego handlu. Jako pierwsza wyprodukowała beacony kompatybilne z urządzeniami firmy Apple – iPhone'ami oraz iPadami. To jeden z powodów, dla których została uznana za jeden z dziesięciu najbardziej obiecujących startupów świata przez monitorującą technologiczne trendy firmę Mattemark.

Oprócz Estiomte jeszcze dwie inne polskie firmy zajmujące się beaconami odnoszą imponujące sukcesy. Krakowski Kontakt.io w 2014 roku zdobył ponad 2 mln dolarów finansowania od duńskiego funduszu Sunstone Capital, a Ifinity realizuje projekt „Virtualna Warszawa” - to pierwsze na świecie nawigacyjne rozwiązanie dla mieszkańców miasta, pomagające w poruszaniu się po nim osobom niewidomym oraz turystom.

PRZECZYTAJ: Beacony – jak zmienią branżę handlową

Kinetise – mobilne okno na świat

Z Kinetise stwierdzenie, że każdy jest w stanie zrobić aplikację mobilną, można zacząć traktować dosłownie. Założony przez Piotra Pawlaka startup umożliwia tworzenie zaawansowanych aplikacji mobilnych – jednocześnie na Androida, IOS i Windows Phone - w przeglądarce internetowej. Jednym z największych atutów takiego rozwiązania jest cena – aplikację mobilną można stworzyć za mniej więcej 3 tys. złotych, w 24 godziny, nie angażując do tego armii programistów. Nieprzypadkowo twórcy Kinetise nazywają swój startup WordPressem dla aplikacji mobilnych.

Środowisko startupowe zachwyciło się Kinetise. Projekt Piotra Pawlaka najpierw wygrał polską edycję IBM SmartCamp, a następnie zwyciężył w europejskim finale konkursu. Teraz czas na podbój świata.

Lettly.com – eCommerce wszedł do Instagrama

Największe marki obecne w serwisach społecznościowych nie tylko chcą się tam promować, ale również nakręcać swoją sprzedaż. Troje polskich przedsiębiorców, Jakub Orłowski, Zuzanna Śleszyńska i Piotr Naumczyk, poszło jednak o krok dalej – stworzyli platformę LikeAndBuy.it (po rebrandingu serwis nazywa się Lettly.com), która ułatwia firmom prowadzenie sprzedaży za pośrednictwem Instagrama. Dzięki niej użytkownicy przenoszeni są z portalu społecznościowego bezpośrednio do sklepu, w którym mogą kupić interesujący ich towar.

Młodzi Polacy nie są pierwszymi ePrzedsiębiorcami, którzy wpadli na pomysł przeobrażania użytkowników serwisu społecznościowego w klientów – jako pierwsi wpadli na to Amerykanie. Nie zamierzają jednak poprzestawać na integrowaniu kanałów marek z platformą sprzedażową. Swoim klientom chcą również oferować narzędzia do prowadzenia kont na Instagramie i realizowanie działania stricte promocyjnych. Wszystko po to, by jak najefektywniej wspierać marki zajmujące się sprzedażą przez internet.

JadeZabiore.pl – społecznościowy kurier

Eksperci są zgodni: mamy do czynienia z rewolucją ekonomii współdzielenia. Według Viveka Bapata, wiceprezesa ds. marketingu w koncernie SAP, w ciągu 10-15 lat sektor sharing economy będzie wart co najmniej 90 bilionów dolarów, a zatem doprowadzi do podwojenia światowego PKB. Na fali nowego trendu już teraz wyrasta wiele obiecujących biznesów, także w Polsce.

Jedną z firm, która bazuje na mechanizmach ekonomii współdzielenia, a przy okazji wspiera eCommerce, jest JazdeZabiore.pl. To kurierska wersja znanego BlaBlaCar, serwisu służącego do wspólnego podróżowania. Założona przez Łukasza Starowicza i Wojciecha Szulca platforma służy do wiązania osób wysyłających przesyłki z kierowcami, którzy mogą dla nich dostarczyć paczki. Jedni zyskują czas, drudzy mogą sobie obniżyć koszty podróży. Firma odebrała niedawno nagrodę główną na imprezie Startup Summit 2015, organizowaną przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.

ZOBACZ TERAZ: Rozwój eCommerce. Czy Azja weźmie wszystko?

Fotografia otwarciowa: CC by Boegh/Flickr; pozostałe zdjęcia to zrzuty ekranów ze stron: salesmanago.pl, estimote.com, kinetise.com, lettly.com oraz jadezabiore.pl