Login

Wybór kraju

Wybór kraju

Jak zarobić w internecie na Wielkanocy

14 Mar 2016   Aktualizacja: 15 Mar 2016

Barbara Żbik

Nawet jeśli Wielkanoc to w handlu uboższa kuzynka Bożego Narodzenia, to i tak sklepy internetowe zanotują wzrost sprzedaży.

Pod względem świątecznych wydatków Polaków Boże Narodzenie deklasuje Wielkanoc. Spójrzmy na dane z ostatnich 12 miesięcy. Przeciętna rodzina w trakcie minionej bożonarodzeniowej gorączki wydała 1282 zł (szacunki firmy doradczej Deloitte). Z kolei na zeszłoroczną Wielkanoc wydała średnio 360 zł (tak policzył Provident Polska). Najstarsze i najważniejsze chrześcijańskie święto jest zatem niemal czterokrotnie mniej istotne – a przynajmniej mniej dochodowe – z punktu widzenia firm handlowych. Od tej reguły jest jednak coraz więcej wyjątków – i dlatego o wielkanocnych klientów warto powalczyć, także w internecie.

Klucz do żołądka klientów

Branżą, dla której Wielkanoc jest równie istotna jak Boże Narodzenia, jest sektor spożywczy. - Co prawda klienci na wielkanocne zakupy wydają mniej, ale warto zauważyć, że ich lista składa się wtedy przede wszystkim z produktów spożywczych. Dla sklepów z żywnością oznacza to wzrost zysków – mówi dr Maciej Kraus, dyrektor w dziale doradztwa biznesowego PwC.

Jednym z podstawowych narzędzi walki jest cena. – Należy zwrócić uwagę na zmieniające się role poszczególnych produktów w czasie Wielkanocy. Tylko w tym okresie roku produkty takie jak jajka, majonez czy biała kiełbasa przyjmują rolę produktów wizerunkowych. Niezbędne jest zatem utrzymanie ich w atrakcyjnej dla konsumenta cenie. W przeciwnym razie klient dokona zakupów u konkurencji – mówi Aleksandra Fiała z firmy doradczej PwC.

ZOBACZ TERAZ: Wielkanocne zakupy przez internet. Gdzie warto kupować?

Jednak nie tylko cenami są w stanie konkurować właściciele sklepów internetowych z produktami pierwszej potrzeby. Liczy się też pomysłowość i umiejętność wyczuwania potrzeb odbiorców. Według Aleksandry Fiały dobrym rozwiązaniem może być m.in. umieszczenie na stronie przepisów kulinarnych wraz z propozycjami składników, które można nabyć w danym eSklepie. - Dzięki takiemu prostemu zabiegowi ułatwiamy zakupy klientowi i jednocześnie budujemy wizerunek marki naszego eBiznesu – mówi Fiała.

Przygotowania od początku marca

- Wielkanocna kampania marketingowa powinna rozpoczynać się na 21 dni przed Świętami. Już wtedy w sklepach powinny znaleźć się produkty z dłuższym terminem przydatności, a także wszelkie dodatki, np. akcesoria dekoracyjne z motywem wielkanocnym – mówi dr Maciej Kraus. - Na 10 dni przed Świętami warto uzupełnić asortyment o produkty z krótszym terminem ważności, natomiast produkty o wyjątkowej świeżości, takie jak mięso, wędliny, sery czy ciasta, warto domawiać codziennie, gdyż to na nich koncentrują się potrzeby zakupowe konsumentów w tym okresie – dodaje.

PRZECZYTAJ TEŻ: Świeże zakupy wielkanocne przez internet – czy to bezpieczne?

Dla zwiększenia efektywności sklepu internetowego ważne jest odpowiednie przygotowanie strony internetowej, która powinna wyróżniać się w okresie wielkanocnym. Dobrze, żeby była dostosowana do sezonu świątecznego i charakterystycznych dla niego symboli. Jednak jak wskazuje Mariusz Nowak, menedżer w dziale sprzedaży internetowej Tesco Polska, najważniejsza dla wszystkich konsumentów jest wygoda oraz dostępność produktów. To obszary, o które sklepy internetowe powinny zatroszczyć się przede wszystkim.

- Najważniejszą kwestią, o którą powinni zadbać wszyscy handlowcy przed Wielkanocą, jest dostępność oferty. Jest to kluczowe szczególnie dla klientów zmagających się z natłokiem obowiązków. Szukają oni sklepów, w których kupią wszystkie najpotrzebniejsze produkty, nie tracąc cennego czasu – mówi Mariusz Nowak.


Tradycyjny wielkanocny koszyk coraz częściej składa się z produktów kupionych w sieci.

Polacy uskrzydleni w święta

Wielkanoc daje również szansę zwiększenia przychodów firmom działającym w obszarze turystyki. Jak wskazuje Maciej Nykiel, dyrektor zarządzający internetowego biura podróży FLY.pl, tradycja organizowania wyjazdów w okresie wielkanocnym rośnie.

- Kiedyś Wielkanoc postrzegana była jako święto spędzane przede wszystkim w domu, z rodziną. Dla nas – branży turystycznej – był to pewien problem. To jednak uległo zmianie. Dziś Polacy coraz chętniej wyjeżdżają w czasie Wielkanocy – mówi Maciej Nykiel.

Z jego obserwacji wynika, że w ostatnim czasie popularnymi kierunkami wielkanocnych eskapad rodaków stały się m.in. Wyspy Kanaryjskie oraz Madera. Polacy preferują niezbyt egzotyczne miejsca i klimat umiarkowany – z temperaturą na poziomie 20-25 stopni Celsjusza. Najczęściej Polacy na Wielkanoc wyjeżdżają w parach. Rzadziej w dużym rodzinnym gronie. Jednocześnie coraz chętniej wielkanocne wojaże organizują z wykorzystaniem internetu.

- Powoli rośnie liczba użytkowników, którzy organizując swoje wyjazdy, nie potrzebują żadnej tradycyjnej asysty - w postaci rozmowy lub spotkania z konsultantem. Jednocześnie zauważamy, że w naszej branży występuje bardzo silna wielokanałowość. Szybko rośnie też grupa osób, która do rezerwowania wyjazdów używa smartfonów – mówi Maciej Nykiel.

Przedstawiciele biznesu turystycznego w okresie bezpośrednio poprzedzającym Wielkanoc nie mają więcej pracy niż zwykle – wielkanocne wyjazdy planowane są zazwyczaj z dużym wyprzedzeniem. Zaskakująco dużo osób początek wycieczki ustala w… drugi dzień Świąt. Zapewne wykorzystują fakt, że udaje się zebrać rodzinę w jednym miejscu.

PRZECZYTAJ TERAZ: Kiedy wirtualna rzeczywistość wejdzie do sklepów?

Zdjęcie otwarciowe: CC by Jarosław Pocztarski/Flickr; fotografia w tekście: commons.wikimedia.org/Marcin Kacper