Wybór kraju

Wybór kraju

Książki w odwrocie, czyli co Polacy znajdą pod choinką

20 Gru 2016   Aktualizacja: 21 Gru 2016

Marta Siekierska

Kryzys czytelnictwa znalazł swoje odzwierciedlenie także w bożonarodzeniowych decyzjach Polaków. Jeszcze w zeszłym roku najchętniej kupowaliśmy sobie na Święta książki. W tym roku pod choinką będą królować kosmetyki i słodycze.

Jak wynika z raportu „Zakupy Świąteczne 2016”, opracowanego przez firmę doradczą Deloitte, w tym roku statystyczny Polak zamierza wydać na Święta 1121 zł – o ponad 5 proc. więcej niż w roku ubiegłym (1065 zł). To dobra wiadomość zarówno dla właścicieli tradycyjnych sklepów, jak i internetowych, ponieważ bożonarodzeniowe wydatki Polaków wzrosną w obu kanałach sprzedaży. Ale to wcale nie oznacza, że wszyscy będą zadowoleni.

Książki tracą, sport zyskuje

Wiele wskazuje na to, że to nie będę najbardziej udane Święta dla właścicieli księgarni. Książki, które od lat były najpopularniejszym i najbardziej oczekiwanym prezentem gwiazdkowym, w tym roku spadły z pozycji lidera. Jak wynika z raportu Deloitte, popularniejszymi podarunkami, wręczanymi dorosłym Polakom, będą kosmetyki oraz słodycze. Spadek w zestawieniu zanotowały również gry komputerowe (z 5. na 6. miejsce), płyty CD (z 6. na 7.) oraz biżuteria i zegarki (z 4. na 8.). Spektakularny wzrost popularności zanotowała natomiast odzież sportowa, co potwierdza rosnącą aktywność fizyczną Polaków – prezenty z tej kategorii awansowały z 21. na 10. pozycję.

 

 

Malejąca popularność książek jako świątecznych prezentów jest pokłosiem kryzysu czytelnictwa, z którym Polska zmaga się od lat. Jak wynika z badań realizowanych przez Bibliotekę Narodową, odsetek osób nieczytających książek od 2006 do 2015 roku wzrósł z 50,3 do 63,1 proc. (maleje również wskaźnik osób czytających sporadycznie i regularnie). Warto jednak zauważyć, że to nie tylko polski problem. Jeszcze w 2015 roku książki były najczęściej kupowanym prezentem świątecznym w 6 z 9 krajów, którym przyjrzał się Deloitte. W tym roku – jedynie w czterech.

Świąteczne prezenty w Europie - grudzień 2016

 

Polska prawie rządzi w internecie

O ile tradycyjni księgarze mają się o co martwić, o tyle właściciele eKsięgarni mogą spać spokojnie, oczekując udanych Świąt. Książki to bowiem obok multimediów i nowoczesnych technologii najpopularniejsza kategoria produktowa kupowana w sieci. A jak wynika z raportu Deloitte, aż 40 proc. Polaków planuje przynajmniej część swoich świątecznych zakupów dokonać w internecie. Niestety, plik mobi lub pdf bardzo trudno jest podarować pod choinkę…

Pod względem wydatków online Polska jest zresztą jednym z europejskich liderów. Okazuje się, że 37 proc. świątecznego budżetu zamierzamy zostawić w sieci, a to drugi najlepszy wynik w raporcie – lepiej pod tym względem wypadają jedynie Niemcy (48 proc.).

Więcej o raporcie Deloitte: „Zakupy Świąteczne 2016” to już 19. edycja raportu przygotowywanego przez firmę Deloitte, która analizuje wysokość wydatków świątecznych, strategie zakupowe i najpopularniejsze kanały sprzedaży w 9 europejskich krajach (w Polsce, Belgii, Niemczech, Rosji, Hiszpanii, Danii, Grecji, Portugalii oraz we Włoszech). W tegorocznym badaniu wzięło udział 6580 respondentów.

Fotografia otwarciowa: CC by Unsplash/Pexels