Buty, ubrania, jedzenie - jak je kupować przez Internet
Natalia Krajewska

Popularność zakupów przez Internet wzrasta nieustannie od kilkunastu lat. Jednak nie wszystkie produkty od zawsze kupowaliśmy w sieci tak samo chętnie.

Moda

Jeszcze niedawno dla wielu osób zakup ubrań lub butów przez Internet wydawał się niemożliwy. Czy rozmiar będzie dobry? Czy kolor będzie taki sam jak na zdjęciu? Co zrobię jak mi się nie spodoba? To tylko niektóre z pytań, które wielu z nas sobie zadawało. Dzisiaj branża fashion przeżywa prawdziwy boom w sieci i rozwija się w zawrotnym tempie. Rewolucję zapoczątkowali giganci rynkowi tacy jak np. Zalando, którzy zaoferowali nieznane dotąd doświadczenia zakupowe. Najważniejszą nowością, która pozwoliła przekonać klientów do zakupów było wprowadzenie darmowej domowej przymierzalni. Dzięki niej możemy zamówić większą liczbę rzeczy, przymierzyć je w domowym zaciszu i oddać, te które nie pasują. Zwrócenie produktów jest niezwykle proste i zajmuje dosłownie kilka klików myszki.

Dodatkowe ułatwienia

Nowoczesne sklepy z branży fashion oferują nam także prosty i przejrzysty proces zakupowy, bardzo szeroką ofertę największych światowych marek, często niedostępnych w sklepach stacjonarnych, a także błyskawiczne i bezpieczne płatności online (więcej o innowacyjnych metodach płatności pisaliśmy tutaj). Sklepy coraz częściej wykorzystują też zaawansowane możliwości sztucznej inteligencji. Dzięki tej technologii prezentowana oferta jest dopasowana do naszego gustu, stylu, a nawet typu figury. Co więcej, sklep poprzez newsletter, pop-up, czy powiadomienie push informuje nas o nowościach, promocjach, czy ofertach specjalnych naszych ulubionych marek i produktów. Proponuje nam także zbliżone do nich produkty lub gotowe stylizacje, ułatwiając poszukiwania.

Zakupy spożywcze

E-grocery to stosunkowo młody sektor sprzedaży. W Polsce jest to głównie domena największych miast, gdzie łatwiej można zagwarantować szybką i odpowiednio zabezpieczoną dostawę świeżych produktów. Mimo to rynek ten rośnie do 20% rok do roku, a potencjał wzrostowy jest jeszcze naprawdę spory - jak podaje raport e-commerce w Polsce 2017 już prawie 1/3 kupujących w sieci chce w przyszłości zamówić produkty spożywcze przez Internet. Wpływ na to ma wygoda i oszczędność czasu, szeroki asortyment produktowy, brak konieczności dźwigania zakupów oraz zwiększająca się świadomość atrakcyjnych cen i promocji, które kształtują się na poziomie hipermarketów i dyskontów. E-sklepy prześcigają się we wprowadzaniu innowacji i udogodnień, które mają nam ułatwić i umilić życie – darmowa dostawa, dostarczenie zakupów jeszcze w tym samym dniu, programy lojalnościowe, zakupy w aplikacji mobilnej, eleganckie i ekologiczne pakowanie produktów.

Źródła danych:
1.    Raport E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska
2.    Raport izby gospodarki elektronicznej E-grocery w Polsce - Zakupy spożywcze online