Login

Wybór kraju

Wybór kraju

[mCommerce] Co wiemy o zwyczajach mobilnych konsumentów?

19 Wrz 2016   Aktualizacja: 19 Wrz 2016

Marta Siekierska

Mobilność to dziś najważniejszy trend w branży eCommerce. Aby odnieść w niej sukces, niezbędna jest wiedza o tym, jacy są polscy konsumenci mobilni. Co jest kluczem do ich serc i portfeli?

Jak wynika z raportu MasterCard „The New World of Retail”, Polska ma szansę stać się do 2018 roku europejskim liderem handlu mobilnego. W ciągu pięciu lat telefon i tablet staną się ulubionym narzędziem wykorzystywanym podczas robienia zakupów w sieci. W tzw. „kanale mobilnym” statystyczny Polak wydawał w 2013 roku 20 euro. W 2018 roku ma to być… aż 224 euro – więcej niż płaci przeciętny Duńczyk, Norweg, Austriak czy Brytyjczyk. Brzmi sensacyjnie? I chyba nawet odrobinę zbyt optymistycznie. Ale przygotowana przez MasterCard analiza potwierdza, że Polska ewidentnie wkracza w erę mobilności. Biznes musi być na nią gotowy.

Z urządzeń mobilnych korzysta już 69 proc. internautów (raport „mShopper – Polacy na zakupach mobilnych”*). Najczęściej przeglądają internet albo pocztę, słuchają muzyki, robią zdjęcia, ale też za pomocą smartfonów i tabletów kupują.

Ta mobilność – będąca już stylem życia i załatwiania codziennych spraw – będzie się utrwalać.

„W dzisiejszym dynamicznym świecie, niektóre zjawiska powstają, aby za chwilę zniknąć niezauważone. Mobile jest inny. Towarzyszy nam już od kilku lat i konsekwentnie zdobywa nowych zwolenników, wyznawców, fanów i rzeczników” – pisze Katarzyna Czuchaj-Łagód, dyrektor do spraw badań w Mobile Institute oraz autorka bloga 6na5kobiet.pl.

Dlatego warto wyjaśnić, kim są mobilni Polacy, dlaczego kupują i co muszą zrobić eSprzedawcy, by zacząć na nich zarabiać.

Kto kupuje mobilnie?

Przyjęło się sądzić, że to mężczyźni szybciej adaptują się do nowych technologii i chętniej korzystają ze smartfonów. W przypadku Polski – nie ma takiej reguły. Mężczyźni rzeczywiście częściej korzystają ze smartfonów (57 do 47 proc.), ale już w tabletach przodują kobiety (35 do 31 proc.). Za to Polacy są nieco bardziej przekonani do małych ekranów niż Polki. 26 proc. mężczyzn kupuje przy pomocy smartfonów, u kobiet jest to 20 proc. W przypadku kupowania na tablecie parytet płci jest zachowany – w obu grupach robi to 16 proc. użytkowników.

PRECZYTAJ: Jak obudzić nieaktywnych klientów eSklepu

Nie jest zaskoczeniem, że zakupy mobilne to domena młodych Polaków. Najaktywniejsza w sektorze mCommerce jest grupa wiekowa 15-18 lat (38 proc. przedstawicieli tej zbiorowości kupuje z poziomu smartfonów i 26 proc. za pomocą tabletów). Starsze pokolenie „studiujących” (19-24 lata) zdecydowanie woli smartfony od tabletów (20 do 9 proc.), ale jak widać po liczbach, są też mniej aktywnymi konsumentami mobilnymi w ogóle.

Zainteresowanie mZakupami znów wzrasta wśród tych, którzy rozpoczęli już karierę zawodową (grupa wiekowa 25-34 lat, 29 proc. kupuje przy pomocy smartfonów i 18 proc. za pośrednictwem tabletów). Przedstawiciele starszych grup wiekowych nie są specjalnie mobilni - wciąż zdecydowanie wolą wykorzystywać do zakupów stacjonarne komputery i laptopy.

Chcesz sprzedawać mobilnie? Poznaj młodych Polaków

Dopóki starsze pokolenia nie polubią smartfonów i tabletów, przedsiębiorcy zainteresowani zwiększeniem aktywności w mCommerce powinni wczytać się w badania demograficzne opisujące dzisiejszych 20- i 30-latków. To oni w niedalekiej przyszłości będą stanowić główną grupę docelową większości internetowych biznesów.

Z analiz wynika, że młodzi Polacy na razie mają problem z samodzielnością finansową. Wolno i z problemami wchodzą na rynek pracy, długo mieszkają z rodzicami i często korzystają z ich wsparcia materialnego. Z raportu „Polacy 50+ a wsparcie rodziny”, przeprowadzonego przez instytut badawczy Millward Brown wynika, że 57 proc. Polaków po 50. roku życia wspiera finansowo swoje dzieci i wnuki. Średnia kwota wsparcia wynosi 207 złotych miesięcznie. Rodzice zapewniają też dach nad głową - 44 proc. nadal mieszka z pełnoletnim dzieckiem lub wnukiem.

Średnie wydatki gospodarstw domowych młodych Polaków wynoszą niewiele ponad 2 tys. złotych. Ponad jedna trzecia młodych Polaków doświadczyła trudności z opłaceniem rachunków na czas. Przedsiębiorców stawiających na mobile te dane z jednej strony mogą niepokoić – wskazują bowiem na to, że możliwości nabywcze najważniejszej grupy odbiorców są mocno ograniczone – z drugiej jednak mogą oni dostrzec w nich szansę dla siebie. Jak to możliwe?

Pokolenie chętne na zakupy w sieci

Chodzi o samą skłonność do kupowania online. Otóż badani podkreślają, że wybierają zakupy w internecie ze względu na cenę i wygodę. Dla 48 proc. zakupy są przykrą koniecznością (mówią, że „w zakupach najważniejsze jest to, żeby mieć je jak najszybciej z głowy”). To zaś wskazuje, że mCommerce jest dla wielu młodych Polaków furtką do wygodnego i względnie taniego życia, w którym zakupy robi się przy pomocy telefonu (np. w drodze z pracy/uczelni do domu), używając do tego wygodnej aplikacji i najlepiej jednym kliknięciem (jak w PayTouch).

Ci kupujący są smart, świadomi i chętnie polują na okazje. To zaś sprawia, że handel mobilny może stanowić istotny kanał sprzedaży dla wszystkich firm handlowych działających na rynku.

PRZECZYTAJ TEŻ: Młodzi, niedoświadczeni? Niekoniecznie. Kto w Polsce zakłada startupy i co z tego ma? [WYWIAD]

„Kanał mobilny otwiera zupełnie nowe możliwości dla eSprzedawców, nie tylko tradycyjnych sklepów internetowych, ale także usługodawców działających na potrzebę chwili – kwiaciarni, cateringów, przewozu osób. Zrozumienie specyfiki tej gałęzi eCommerce oraz przyzwyczajeń użytkowników smartfonów może być drogą do zaistnienia w kanale sprzedaży mobilnej nawet dla małych firm, które oferują nietypowe usługi” – pisze w raporcie Patrycja Sass-Stanisławska, szefowa Izby Gospodarki Elektronicznej.

Mobilni, czyli kreatywni

Jeśli chodzi o preferencje, Polacy kupujący mobilnie zasadniczo nie różnią się od „reszty” internautów. W podobnym stopniu cenią sobie poczucie stabilności i bezpieczeństwa (80 proc.), ważny jest dla nich status materialny (72 proc.), a rodzina jest dla nich najważniejsza (83 proc.). Ci, którzy kupują mobilnie, uważają się za osoby trochę bardziej kreatywne od reszty internautów (75 proc.) i lubiące działać niekonwencjonalnie (62 proc.).

„Obserwacja współczesnych Polaków, internautów, konsumentów, pokazuje, że mobilność to styl życia – aktywność, ciągły ruch w świecie fizycznym i wirtualnym. Mobilni sprawnie surfują pomiędzy wieloma urządzeniami, bo dla nich najważniejsze są ich własne priorytety i zadania” – pisze w opracowaniu Katarzyna Czuchaj-Łagód.

Chcąc dotrzeć do konsumentów mobilnych, sprzedawcy muszą więc postawić na sprzedaż realizowaną za pomocą rozmaitych, powiązanych ze sobą kanałów. Omnichannel i mCommerce to dziś dwa najważniejsze trendy w eCommerce. Zlekceważenie któregokolwiek z nich może być niezwykle kosztowne.

*

Poza raportem MasterCard korzystaliśmy z raportu „mShopper – Polacy na zakupach mobilnych”, opracowanego przez Allegro, GoMobi.pl oraz Mobile Institute. Z niego też pochodzą dane dotyczących mobilnych trendów w Polsce i cytowane w tekście wypowiedzi ekspertów.

PRZECZYTAJ TERAZ: Jak wykorzystać potencjał sprzedażowy mediów społecznościowych

Fotografia otwarciowa: CC by Pexels.com