Wybór kraju

Wybór kraju

Najlepsza witryna e-sklepu, czyli jak stworzyć katalog produktów na Facebooku?

16 Sie 2017   Aktualizacja: 31 Sie 2017

Magdalena Parys

Naucz się wykorzystywać Facebooka nie tylko do komunikacji z klientami, ale też jako platformę do reklamy i sprzedaży. Do tego służy katalog produktów. Zobacz, jak się go tworzy.

Mechanizm działania Facebooka jako platformy reklamowej jest intuicyjny i, w zasadzie, niczym się nie różni od mechanizmu reklamowego znanego z tradycyjnych sklepów. Aby oddzielić produkty, które klient może chcieć potencjalnie kupić od tych, które raczej go nie interesują, potrzebujesz odpowiedniego filtra.

Filtr zapewnia mechanizm dynamicznych reklam, czyli takich, których treść zmienia się w zależności od tego, co użytkownik oglądał na stronie (tu kłania się personalizacja, czyli najgorętszy tegoroczny trend w e-commerce). Żeby jednak ten mechanizm zadziałał na Facebooku, potrzebny jest katalog produktów – czyli zbiór towarów, które będę „zaciągane” do reklam.

Facebook_reklama

Fot. Facebook

Tyle, jeśli chodzi o teorię. Jak to działa w praktyce, jakie daje korzyści i w jaki sposób taki katalog można stworzyć?

Tak działa kontener Facebooka

Podstawowe zalety facebookowego katalogu produktów przy wyświetlaniu reklam dynamicznych to:

  • możliwość tworzenia wielu reklam jednocześnie przy użyciu jednego szablonu,
  • możliwość docierania z nimi do osób, które wykazują zainteresowanie Twoim e-sklepem.

Sam katalog produktów to plik zawierający listę artykułów, które chciałbyś promować. Facebook określa go mianem „kontenera”, w którym znajdują się wszystkie dane dotyczące produktów.

Z kontenera tworzone są zestawy produktów, czyli powiązanych ze sobą artykułów. Jeden katalog może zawierać określony zbiór produktów, w obrębie których będzie znajdował się kolejny katalog. Wszystko służy temu, by jak najdokładniej posegmentować asortyment, aby w miarę możliwości prezentować użytkownikom wyłącznie te produkty, którymi mogą być zainteresowani. Żeby osoba, która sprzedaje w sieci np. elektronikę, mogła skierować konkretną ofertę dla osób poszukujących sprzętu muzycznego (wież HiFi, gramofonów, wzmacniaczy, głośników, odtwarzaczy MP4 itd.), jak i bardziej sprecyzowaną dla tych, których interesują wyłącznie słuchawki (douszne, nauszne, bezprzewodowe, sportowe itd.).

Fot. Facebook

Jak skonfigurować katalog?

Prawdopodobnie każdy właściciel sklepu internetowego tworzy katalogi produktów. Dzieli towary ze względu na ich rodzaj, ceny czy dostępność. Istnieją systemy do obsługi sklepów internetowych, które pozwalają automatycznie generować katalogi – wtedy wystarczy je zaimportować na Facebooka. Jeżeli nie, należy ręcznie stworzyć odpowiedni katalog. Jak?

Potrzebny jest do tego plik CSV, czyli popularny format przechowywania danych. Powinny się w nim znaleźć absolutnie podstawowe informacje o produkcie, takie jak:

Cała sztuka sprowadza się do poprawnego wypełnienia kolumn. A nawet, jeśli popełnisz jakiś błąd, Facebook poinformuje Cię o tym w momencie, kiedy będziesz próbował zaimportować katalog.

Mając już „kontener”, należy go jeszcze podpiąć do menedżera firmy na Facebooka. Czyli: wejść w „Ludzie i zasoby”, wybrać „Katalog produktów” i nacisnąć przycisk „Utwórz nowy katalog produktów”, a następnie uzupełnić garść informacji. I tyle. Katalog gotowy i podpięty.

Potencjał? Ogromny

Choć na pozór tworzenie katalogów produktów i wykorzystywanie facebookowych reklam wydaje się jedną z wielu technik marketingowych, w praktyce jest jedną z najważniejszych. Facebook to już nie tylko największy serwis społecznościowy świata, ale jedna z najpotężniejszych platform sprzedażowych. Jej potencjał wyznaczają ponad 2 mld użytkowników.

Dlatego biznes na facebookowe reklamy wydaje coraz więcej. Jak policzyła firma badawcza Sotrender, w 2015 roku na sponsorowane posty na Facebooku polskie firmy przeznaczyły ok. 305 mln złotych (najwięcej wydał Orange – 6,73 mln zł). I były to raczej efektywnie wydane pieniądze.

Zdjęcie otwarciowe: CC by edar/Pixabay