Wybór kraju

Wybór kraju

Narzędzia, dzięki którym rozwiniesz swój e-biznes (cz. 2)

27 Lip 2017   Aktualizacja: 27 Lip 2017

Marta Siekierska

Jak wyznaczyć ceny swoich produktów, sprawnie poprowadzić kampanię reklamową na Facebooku albo zbudować idealny landing page? Oto rozwiązania, które Ci to ułatwią.

W pierwszej części naszego poradnika narzędziowego dla branży e-commerce skoncentrowaliśmy się na rozwiązaniach pomagających głównie w marketingu i sprzedaży. Teraz robimy krok dalej. Przyglądamy się rozwiązaniom, które pomogą rozwinąć kolejne obszary budowania biznesu internetowego.

1. Rozwiązania do monitorowania cen

– Można się naprawdę zdziwić, jak wiele dużych przedsiębiorstw i znanych marek nie ma pojęcia, od czego zależą ceny ich produktów. Najczęściej strategia cenowa sprowadza się do ustalenia z góry kwoty narzutu. Kupuję towary za X, dodaję do tego 15 proc., bo tyle chciałbym na nich zarobić, i wystawiam na rynek. To jest myślenie życzeniowe. Nie stoi za tym analiza – mówił niedawno w rozmowie z PayU Jakub Kot, prezes i współzałożyciel firmy Dealavo.

W kwestii wyznaczania cen polski biznes ma więc sporo do nadrobienia. Ale to może być dobra wiadomość dla małego i średniego przedsiębiorcy, który przynajmniej w tym aspekcie może mieć przewagę nad większymi rywalami – pod warunkiem, że zrozumie i zaakceptuje to, że ustalanie cen nie powinno odbywać się na zasadzie wolnej amerykanki. Wówczas może sięgnąć po rozwiązania technologiczne, które ułatwiają budowanie strategii cenowych.

Jednym z nich jest Dealavo – oprogramowanie do monitorowania cen w internecie. Dzięki niemu firmy (zarówno sprzedawcy detaliczni, jak i producenci) otrzymują raporty pokazujące ceny rynkowe interesujących ich produktów. Na ich podstawie mogą ustalać poziom cen swoich produktów i usług, a także budować własne, oparte na twardych danych strategie cenowe.

Z wywiadu z Jakubem Kotem można dowiedzieć się więcej o zasadach tworzenia strategii cenowych.

Analityka internetowa - podstawowe narzędzie pracy właściciela e-sklepu / fot. Unsplash

fot. Analityka internetowa - podstawowe narzędzie pracy każdego właściciela e-sklepu / fot. Unsplash.com

2. Narzędzia do analityki internetowej

Analityka jest jednym z najważniejszych trendów w e-commerce. Dostarcza Ci wiedzy na temat tego, jak działają poszczególne tryby Twojego biznesu. Na rynku jest mnóstwo narzędzi analitycznych i systemów typu Business Intelligence (BI). Wiele z nich nie kosztuje dużo. Niektóre są zupełnie bezpłatne. Oto kilka przykładów „zabawek” do analizy, po które warto się schylić, kiedy prowadzi się biznes internetowy:

  • Google Analytics – narzędzie, które pozwoli ustalić przedsiębiorcom m.in. to, skąd przyszli użytkownicy na ich stronę, jakiej są płci i ile mają lat; to absolutna podstawa wielu biznesów internetowych;
  • Mixpanel – narzędzie pozwalające określić konwersję sprzedaży albo wskazać, w którym momencie procesu zakupowego klient zdecydował się go zakończyć;
  • Clicktale – pozwala prześledzić zachowania klientów na stronie e-sklepu, określić, w co na niej klikają, a tym samym co cieszy się popularnością, a co nie (to może pomóc we wskazaniu, gdzie na stronie warto umieścić reklamę).Więcej o analityce i systemach BI dowiesz się od Tomka Kowalaka, szefa zespołu Business Intelligence w PayU.

3. Optymalizator reklam facebookowych

Słyszałeś kiedyś o „szybkim Tonym”? Jeśli chcesz zwiększyć swoją sprzedaż za pośrednictwem Facebooka, to powinieneś go poznać. FastTony to narzędzie do optymalizowania kampanii reklamowych prowadzonych w największym serwisie społecznościowym na świecie.

Na czym polega optymalizowanie kampanii?

  • Na odpowiednim targetowaniu reklam (np. kierowaniu ich wyłącznie do mieszkańców danego miasta czy regionu)
  • Planowaniu postów w różnych formatach (wideo, tekst, link ze zdjęciem, animacja, infografika…)
  • Dostosowywaniu postów do warunków pogodowych (parasolki lepiej promować wtedy, kiedy pada deszcz).
  • Dodatkowym walorem tego narzędzia jest to, że firmy płacą wyłącznie za rzeczywiste efekty reklam – przejścia na stronę – a nie za wszelkie aktywności użytkowników na Facebooku. Bo co z tego, że wokół jakiegoś tematu rozgorzała dyskusja, jeżeli nie przełożyło się to w żaden sposób na sprzedaż czy zainteresowanie produktem?

4. Kreatory e-sklepów

Kreatory e-sklepów są wygodną furtką, jeśli chcesz szybko wejść do e-biznesu. Dzięki nim nie trzeba być programistą, czy zatrudniać dewelopera, do stworzenia sprawnie działającego sklepu internetowego.

To nie tylko prostsze, ale też zazwyczaj tańsze rozwiązanie. Abonamenty za korzystanie z gotowych oprogramowań – takich jak WIX, PrestaShop, Shoplo czy Shoper – zaczynają się od zaledwie kilkudziesięciu złotych miesięcznie.

Skorzystanie z kreatora może być także ciekawym rozwiązaniem dla przedsiębiorców, którzy już rozpoczęli swoją przygodę z e-commerce. Gotowe oprogramowanie może Ci pozwolić stworzyć lepszą platformę sprzedażową od tej, którą zbudowałeś samodzielnie… A może będzie bardziej funkcjonalne niż e-sklep, który zbudowałeś kilka lat temu i nie miałeś czasu go zaktualizować i dostosować do rynkowych trendów? Albo sklep internetowy z kreatora będzie bardziej odpowiadać nowej grupie klientów, do której planujesz zaadresować swoje produkty? Warto zaufać ekspertom w tej materii.

Zobacz przygotowany przez nas przegląd najciekawszych kreatorów sklepów internetowych.

5. Narzędzia do tworzenia landing page'y

A skoro o kreatorach mowa, to warto zastanowić się również nad skorzystaniem z platform do tworzenia landing page'y, czyli stron docelowych – tych, które wyświetlają się użytkownikowi, gdy kliknie w baner reklamowy, link sponsorowany czy newsletter. Stanowią one ważny element kampanii marketingowych, ponieważ to często dzięki nim (ich funkcjonalności, wizualnej atrakcyjności, wygodzie) klient, przeniesiony na stronę danego produktu lub usługi, podejmuje decyzję o zakupie.

Oczywiście można je tworzyć samemu lub przy wsparciu fachowców. Trzeba tylko pamiętać o tym, że:

  • powinny być proste i przejrzyste;
  • powinny zachęcać do podjęcia akcji („Kup produkt”, „Wejdź na stronę”);
  • nie powinny odwracać uwagi użytkownika od realizacji jednego, konkretnego celu – np. kupna produktu.

Ale można też posłużyć się gotowym edytorem. Takim jak ten, który oferuje Landingi – kreator pozwalający na korzystanie z ponad 100 gotowych szablonów landing page'y, tworzenie formularzy czy przeprowadzenie testów A/B docelowych stron.

6. Banki zdjęć

Porządny aparat, odpowiednie studio i niezły fotograf – tylko tyle potrzeba, aby móc robić profesjonalne zdjęcia produktowe. Ale to i tak sporo. Fotografia produktowa nie jest prosta i na ogół nie jest tania, ale w biznesie internetowym – niezbędna. E-sklep, który nie potrafi efektownie zaprezentować swoich produktów, łatwo może zniechęcić do siebie klientów.

Dowiedz się, czego wymaga dobra fotografia produktowa. Strony sklepów internetowych z reguły roją się od zdjęć (nie tylko prezentujących produkty, ale też uatrakcyjniających ofertę). I gdyby wszystkie miały być fotografiami autorskimi, tworzonymi wyłącznie na potrzeby danej firmy, kosztowałoby to fortunę.

Tu z pomocą przychodzą banki zdjęć. To serwisy oferujące zdjęcie (stockowe i nie tylko), które można wykorzystać w biznesie. Z reguły za niewielką opłatą – a część nawet za darmo. Dzięki fotografiom dostępnym w takich serwisach, jak Pixabay, Shutterstock czy Fotolia (jest ich o wiele więcej), można pozyskać zdjęcia ludzi, produktów, krajobrazów czy wyrażające emocje. Kategorii zdjęciowych jest mnóstwo. Możliwości ich wykorzystania – również.

Opakowanie - dla każdego e-sklepu to sposób na dodatkową komunikację z klientem.

fot. Opakowanie - dla każdego e-sklepu to sposób na dodatkową komunikację z klientem / fot. Unsplash.com

7. Kreatory pudełek

Po pierwsze, zabezpiecz towar. Po drugie: pamiętaj o zapewnieniu możliwości wielokrotnego wykorzystania opakowania. Po trzecie: zadbaj o ekologię. Po czwarte: zapewnij atrakcyjny wygląd pudełka i zachęć nim klienta do zabawy.

To cztery zasady, którymi należy się kierować przy tworzeniu opakowań. Skomplikowane? Przeczytaj poradnik PayU jak stworzyć idealną paczkę.

Dobre opakowanie może zwiększyć sprzedaż sklepu internetowego i zapewnić lojalność klientów, ale złe zniechęca do kolejnych zakupów. Dlatego czasem, zamiast samemu kombinować, warto zaufać specjalistom od opakowań – na przykład z firmy Packhelp, która oferuje sklepom internetowym kreator opakowań. Dzięki niemu stworzenie efektownego i funkcjonalnego pudełka (w wybranym rozmiarze, z własną grafiką, napisami, brandingiem) może potrwać zaledwie kilka minut.

Przeczytaj wywiad z Wojciechem Sadowskim, współzałożycielem i prezesem Packhelp.