Wybór kraju

Wybór kraju

Narzędzia, dzięki którym rozwiniesz swój eBiznes (cz. 1)

27 Kwi 2017   Aktualizacja: 27 Kwi 2017

Marta Siekierska

Jak zwiększyć widoczność i sprzedaż sklepu w internecie oraz lepiej zrozumieć i zaspokoić oczekiwania klientów? Te narzędzia Ci to ułatwią.

Coraz więcej kluczowych narzędzi dla sprzedawców internetowych jest prostych w obsłudze i tanich, a nawet darmowych.

Oto pierwsza część naszego przeglądu rozwiązań technologicznych przydatnych w prowadzeniu sklepu internetowego. Ich twórcami są często rodzime startupy, z których produktów korzystają firmy handlowe na całym świecie.

1. Systemy do email marketingu
73 proc. marketingowców uważa email marketing za podstawowe narzędzie w swojej pracy (źródło: Pardot). I perspektywiczne, bo według firmy badawczej Radicati Group do końca tego roku ze skrzynki elektronicznej będzie korzystać już połowa światowej populacji. Nic dziwnego, że firmy coraz chętniej korzystają z systemów do email marketingu, które:

  • umożliwiają masową, zautomatyzowaną wysyłkę komunikatów marketingowych

  • dają możliwość przygotowywania estetycznych szablonów emaili i newsletterów

  • pozwalają na szczegółową analizę prowadzonej komunikacji

W Polsce najpopularniejsze rozwiązania do email marketingu oferują firmy Sare oraz FreshMail. Zdecydowanie największą karierę zrobił jednak trójmiejski GetResponse, który od początku stawiał na międzynarodowy rozwój. Według firmy badawczej Datanyze, GetResponse, stworzone w latach 90. przez Szymona Grabowskiego, to w tej chwili piąte najpopularniejsze rozwiązanie do email marketingu na świecie.

Zobacz porównanie systemów Sare, Freshamil i GetResponse

PRZECZYTAJ TEŻ: 7 polskich firm do zbierania danych online – jak je wykorzystać?

2. Platformy do automatyzacji marketingu
Oto niektóre z zadań, którymi zajmują się systemy do marketing automation, czyli – najogólniej mówiąc – gromadzenia i przetwarzania danych na temat klientów. A wszystko po to, aby wzmocnić marketing i sprzedaż w Twoim eSklepie:

  • identyfikacja i analiza osób odwiedzających sklep internetowy

  • dostarczanie użytkownikom spersonalizowanych treści

  • dynamiczny remarketing.

Wspomniany już GetResponse ma ambicję stworzenia najlepszego na świecie oprogramowania marketing automation dla małych i średnich firm. Na razie autorem najpopularniejszego polskiego rozwiązania tego typu jest SALESmanago Grzegorza Błażewicza. System do automatyzacji marketingu tej krakowskiej spółki kupiło już ponad 6 tys. firm, a według Datanyze jest to 11. najpopularniejsze rozwiązanie tego typu na świecie.

Zobacz, jakie funkcjonalności oferuje SALESmanago i w jakich cenach są one dostępne

3. Narzędzia do zaawansowanej obsługi klienta
Jeśli Twój klient może się skontaktować ze sprzedawcą tylko za pomocą formularza lub emaila, to jest to zdecydowanie za mało. Klient potrzebuje dziś kontaktu w czasie rzeczywistym – poprzez wirtualnego asystenta, live chata czy chatbota.

ZOBACZ TEŻ: 10 najważniejszych trendów eCommerce w 2017 roku

Takie rozwiązania oferuje m.in. należąca do Mariusza Ciepłego firma LiveChat Software, której oprogramowanie komunikacyjne dla biznesu są uważane za jedne z najlepszych na świecie. Z kolei krakowska CallPage oferuje oprogramowanie do błyskawicznego kontaktu telefonicznego z klientem. Po wejściu na stronę sklepu użytkownikowi wyskakuje banner z prośbą o podanie numeru telefonu. Kiedy to zrobi, aplikacja CallPage zrealizuje połączenie z pracownikiem eSklepu w czasie poniżej 30 sekund.


Mariusz Ciepły, współzałożyciel i prezes LiveChat Software

4. Narzędzia SEO
Jednym z najciekawszych narzędzi do dobrego wypozycjonowania eSklepu w wyszukiwarce jest oprogramowanie Unamo SEO – do niedawna znane jako Positionly (nową nazwę zyskało po połączeniu z Monitori, firmą zajmującą się monitoringiem mediów społecznościowych i internetu). To proste w obsłudze narzędzie służy do sprawdzania i monitorowania pozycji danej strony (np. sklepu internetowego) w rankingach wyszukiwania. Przy okazji umożliwia działania zwiększające ruch na stronie (choćby poprzez dobieranie odpowiednich słów kluczowych, które prowadzą do witryny sklepu z wyników wyszukiwania w Google).

Podstawowy pakiet Unamo SEO kosztuje 79 zł.

5. Narzędzia monitorowania internetu i social media
Skoro już wspomnieliśmy o Monitori, przyjrzyjmy się dostępnym na rynku rozwiązaniom do monitorowania sieci i mediów społecznościowych. Stosuje się je, aby wiedzieć:

  • jak internauci oceniają Twój eSklep

  • jak oceniają produkty i usługi Twoich konkurentów

  • jak silną markę udało Ci się zbudować w sieci.

Oprócz Monitori (dzisiejszego Unamo), dwiema najbardziej znanymi polskimi firmami zajmującym się monitoringiem internetu i mediów społecznościowych są Brand24 oraz SentiOne. Obie powstały w 2011 roku, zbudowały międzynarodowy zasięg i mogą się pochwalić imponującym portfolio klientów (Brand24 współpracuje m.in. z Carlsbergiem, Bank of England czy Białym Domem, a z usług SentiOne korzystają takie marki, jak Procter & Gamble, Huawei czy Gillette).

Po które z tych rozwiązań sięgnąć? Zobacz porównanie Brand24, SentiOne i Monitori.


Michał Sadowski, twórca Brand24, był gościem premierowego odcinka Kawy z PayU

6. Platformy sales automation
I znów automatyzacja – tym razem sprzedaży. Oprogramowanie sales automation łączy sprzedawców produktów lub usług z potencjalnymi klientami biznesowymi. I to praktycznie bez udziału sprzedawców, którzy potrzebni są dopiero w finałowej fazie procesu sprzedażowego – kiedy trzeba spotkać się z klientem i podpisać umowę. To narzędzie może wyjątkowo ułatwić życie korporacjom, dysponującym gigantycznymi siłami sprzedażowymi i pracującymi z tysiącami marek. Ale zastosowanie znajdzie również w małych i średnich przedsiębiorstwach, które chcą zwiększyć efektywność swoich sprzedawców.

Rozwiązania automatyzacji sprzedaży oferuje np. założona przez Grzegorza Pietruszyńskiego spółka Growbots, która ze swoim pomysłem dostała się do 500 Startups, czyli jednego z największych akceleratorów biznesu na świecie. Growbots pomaga zautomatyzować klientom jak największą część procesu sprzedażowego. Według popularnego nowojorskiego magazynu „Inc” Growbots to jedno z sześciu narzędzi wspierających sprzedaż, których w 2017 roku przedsiębiorcy nie mogą zignorować.

7. Narzędzia do UX i testów A/B
User experience to całość wrażeń, których użytkownik doświadcza na stronie internetowej. Z kolei testy A/B to metoda badawcza, za pomocą której porównuje się dwie wersje strony. Sprawdza się m.in.:

  • które elementy strony przyciągają wzrok

  • które nagłówki bardziej podobają się użytkownikom i zachęcają ich do kliknięcia

  • które kolory, czcionki lub grafiki są atrakcyjniejsze dla internautów.

Tego typu testy, sprawdzające user experience strony, można przeprowadzać choćby na grupie znajomych, ale warto to zrobić z wykorzystaniem profesjonalnego oprogramowania.

Do podglądania zachowań użytkowników na stronie może służyć Stat Counter, Responsinator pomoże w analizie funkcjonalności stron mobilnych, a Woopra oprócz analizy czynności podejmowanych przez użytkowników dostarczy informacji o odwiedzających stronę. Z kolei oprogramowanie Optimizely z jednej strony umożliwia przeprowadzanie testów A/B, a z drugiej budowanie stron docelowych (landing pages).

PRZECZYTAJ TAKŻE: 8 błędów w UX, które irytują klientów sklepów internetowych

8. Narzędzia do tworzenia/zmieniania treści
Aby produkt dobrze się sprzedawał musi być atrakcyjnie pokazany i opisany. Opisy produktów muszą być też przede wszystkim zrozumiałe i, najlepiej, unikalne.

Można to zadanie zlecić copywriterowi, ale można także zatroszczyć się o to samemu, korzystając ze wsparcia takich narzędzi, jak np. Copyscape.

To jest jedno z najpopularniejszych bezpłatnych rozwiązań, za pomocą których można zarówno przeciwdziałać kradzieży tekstów czy opisów produktów wykorzystywanych na stronach, jak i pomagać sobie w tworzeniu unikalnych treści. To szczególnie istotne dla sprzedawców handlujących w sieci produktami sprzedawanymi również w innych sklepach – zamieszczenie jednakowych opisów mogłoby poskutkować tym, że Google któreś z nich uznałby za duplikaty i zdegradowałby w wynikach wyszukiwania.

***

W kolejnej części naszego przeglądu przedstawimy narzędzia pomagające m.in. w tworzeniu strategii cenowych, budowaniu eSklepów czy tworzeniu grafik.

PRZECZYTAJ TERAZ: Sklep jak showroom. Tak wygląda handel przyszłości

Zdjęcie otwarciowe: CC by Pixabay