Odbiór zamówienia nie przez kupującego
Magdalena Parys

Sklep internetowy po dostarczeniu zamówienia wysyła wiadomość z zaproszeniem po odbiór. Sprzedawca prosi o podanie numeru przesyłki i okazanie dowodu osobistego. Sprawdziliśmy, czy takie działania są konieczne i zawsze praktykowane

Robiąc zakupy przez internet, i wybierając opcję „odbiór w punkcie czy w sklepie stacjonarnym” natknęłam się na różne praktyki w zakresie wydawania paczek. Raz należy podać jedynie imię i nazwisko kupującego, drugi raz wystarczy przeliterowanie numeru zamówienia, a jeszcze innym razem sprzedawca pyta o numer zamówienia i cztery ostatnie cyfry telefonu lub o numer zakupu i dokument ze zdjęciem.  Wydaje się więc, że sposób odbioru zamówienia w sklepie zależy od wewnętrznej polityki firmy. O szczegóły zapytaliśmy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta.

Czytaj także: Kupujesz online, płacisz i odbierasz w sklepie – co wtedy ze zwrotem towaru?

Odbiór zamówienia w sklepie a kradzież

Jedną z procedur weryfikacji osoby odbierającej towar jest podanie numeru zamówienia, otrzymanego na podany przy zakupie adres e-mail i/lub numer telefonu. Nie oznacza to jednak, że paczki nie może odebrać ktoś z rodziny lub znajomych – wystarczy przesłać dalej odpowiednie dane. Takie praktyki nie naruszają żadnych zapisów – kwestia odbioru zakupów w sklepie nie jest uregulowana prawnie – tłumaczy Paweł Czop z Federacji Konsumentów. Szybki odbiór paczki może jednak przysporzyć problemów.
Możliwe są co najmniej dwa scenariusze: włamanie na konta mailowe i telefoniczne kupującego oraz kradzież sprzętu. Dane personalne wraz z miejscem i czasem odbioru wpadają w niepowołane ręce, a twoją paczkę odbiera osoba nieuprawniona.

Pokazywanie dowodu osobistego sprzedawcy

Sklepy, zabezpieczając się przed oszustami proszą o dodatkowe potwierdzenie tożsamości. Okazywanie dowodu osobistego osobom postronnym, w tym przypadku pracownikowi sklepu, nie zawsze może być jednak zrozumiałe. Wątpliwości rozwiewa specjalista z UOKiK: „Praktyka polegająca na żądaniu przez przedsiębiorców okazania dowodu osobistego przy odbiorze towarów nie budzi zastrzeżeń, gdyż jest to racjonalne działanie ze strony przedsiębiorcy, chroniące również klienta przed wydaniem towaru nieuprawnionej osobie. Dowód osobisty jest dokumentem potwierdzającym tożsamość i pozwalającym stwierdzić ponad wszelką wątpliwość, że osoba podająca się za odbiorcę faktycznie nim jest.
Nie zmienia to jednak faktu, że sklep nie może „uzależniać wydanie towaru od przekazania przez konsumenta swoich danych osobowych w postaci numeru dowodu osobistego, jak również okazania dowodu osobistego” – dodaje Magdalena Olszowska z Konsumenckiego Centrum E-porad.

Swoboda w realizacji polityki odbiorów

Jak już ustaliliśmy, temat odbioru towarów bezpośrednio w sklepach nie jest uregulowany w przepisach prawa. Dowolność w zakresie korzystania z usługi „click & collect” (zakup przez internet, odbiór w fizycznym sklepie) widać gołym okiem. 

Na stronach eSklepów można znaleźć różne informacje w temacie odbioru zamówienia w sklepie:

Zara

„W przypadku wyboru dostawy do sklepu zawiadomimy Cię o dostawie przesyłki przez sms (będziesz mieć 15 dni, aby ją odebrać). Przy odbiorze należy przedłożyć numer zamówienia oraz dowód osobisty osoby odbierającej zamówienie”.

Euro RTV AGD

„Przy odbieraniu Produktów, celem uniknięcia pomyłek możesz zostać poproszony o okazanie dowodu osobistego lub innego dokumentu ze zdjęciem”.

C&A

„Jeżeli wybrałeś opcję dostawy Click&Collect (odbiór w sklepie C&A), otrzymasz wiadomość e-mail, gdy paczka zostanie dostarczona do wybranego sklepu. Do tej wiadomości zostanie dołączony dokument odbioru, który należy wydrukować i okazać wraz z dokumentem tożsamości podczas odbierania paczki”

Reserved

„Przy opcji dostawy do wybranego salonu Reserved lub Reserved Kids o tym, że zamówienie jest gotowe do odbioru zawiadomimy Cię mailowo oraz poprzez SMS (jeśli przy rejestracji podany został numer telefonu komórkowego). Zamówienie będzie oczekiwało na odbiór przez 14 dni. Po tym czasie skontaktujemy się z Tobą w celu ustalenia, czy zamówienie zostanie odebrane. Jeśli nie będziemy w stanie tego ustalić – zamówienie zostanie odesłane do sklepu internetowego”. Z moich doświadczeń wynika, że w sklepie (jak również w pozostałych markach koncernu LPP) proszą o podanie numeru zamówienia lub nazwisko zamawiającego i cztery ostanie cyfry numeru telefonu, na który przyszła wiadomość o dostarczeniu przesyłki.

Empik

„Zamówienia empik.com możesz odbierać w Punktach Odbioru - salonach empik. Dostawa do Punktów Odbioru jest darmowa! Twoje zamówienie dostarczone do salonu Empik czeka na odbiór 7 dni”. Towar z reguły odbiera się na hasło „nazwisko”.

Bonito.pl

W popularnej księgarni internetowej z kolei wystarczy jedynie podać kod odbioru z sms-a i/lub maila.

Nie pozostaje więc nic innego, jak przestrzeganie procedur obowiązujących w danym sklepie i postępowanie zgodnie z informacjami od sprzedawcy.

Czytaj teraz: 8 sylwetek kurierów

***

Zdjęcie otwarciowe: CC by Bell Ella Boutique/Flickr