Wybór kraju

Wybór kraju

Oto 3 najważniejsze dziś trendy w e-biznesie

27 Lip 2017   Aktualizacja: 28 Lip 2017

Marta Siekierska

Personalizacja, analiza ścieżki zakupowej i „handel rozszerzony” to aktualnie najbardziej skuteczne narzędzia w walce o klienta.

Nie cena, nie wdrożone technologie czy znajomość marki, ale umiejętność ciągłego dopieszczania klienta decyduje dziś o powodzeniu w branży e-commerce. Taki jest główny wniosek z raportu „What’s Hot in Digital Commerce in 2017”, opracowanego przez Gartnera i firmę Criteo*. Jego autorzy wyraźnie podkreślają, że obszar doświadczenia klienta (user experience) jest w tej chwili zdecydowanie najważniejszym polem bitwy w handlu.

Żeby zwyciężyć, trzeba - według autorów raportu - zwrócić uwagę na trzy dominujące trendy:

  • Personalizację
  • analizę ścieżki zakupowej
  • augmented commerce („handel rozszerzony”, w wykorzystaniem nowych form pokazywania towaru i sklepu)

1. Traktuj klienta, jakby był wyjątkowy

O tym, że personalizacja będzie trendem numer jeden w branży e-commerce, pisaliśmy już w styczniu tego roku – to ona zwyciężyła w zestawieniu 10 najważniejszych trendów e-commerce w 2017 roku, przygotowanym przez ekspertów PayU na podstawie kilkuset światowych publikacji i raportów dotyczących branży.

– Personalizacja ostatecznie zdetronizowała „mobile” jako wiodący trend w branży. Nowoczesny biznes w coraz większym stopniu opiera się na spersonalizowanych ofertach i przekazach marketingowych. Najważniejszym zadaniem właścicieli biznesów internetowych jest doprowadzenie do sytuacji, w której klient będzie czuł, że jest traktowany wyjątkowo. Nie jak jeden z tysięcy konsumentów, lecz ten jeden, szczególny odbiorca, który może liczyć na skrojone pod swój gust produkty, treści, metody komunikacji i obsługę – mówiła wtedy Aleksandra Lenartowicz, Business Analyst z działu badań i rozwoju PayU. Jej słowa nie straciły na aktualności. Wręcz przeciwnie. Eksperci z Criteo i Gartnera podkreślają, że spersonalizowana obsługa klienta staje się dla współczesnych konsumentów ważniejsza niż cena produktu czy wręcz sam produkt. Spersonalizowanie ofert czy komunikacji z klientem bezpośrednio przekłada się na korzyści biznesowe: więcej wejść na stronę, lepszą konwersję, wzrost zaangażowania konsumentów i w efekcie – na wyraźnie lepszą sprzedaż.

Przeczytaj też wywiad z Patrycją Ogrodnik, Brand Managerem w Agencji Freebee, która opowiada na czym konkretnie polega personalizacja i jak ją wykorzystać w walce o klienta

Trzeba dokładnie wiedzieć, jaką ścieżką podąża klient do Twojej kasyfot. Trzeba dokładnie wiedzieć, jaką ścieżką podąża klient do Twojego sklepu

2. Wybierz najlepszą ścieżkę

Zasada jest prosta. Musisz:

  • „wejść w buty” klienta
  • zastanowić się, jak będzie wyglądała jego droga: od pierwszej styczności z serwisem lub produktem do finalizacji zakupu
  • zrobić, co tylko się da, żeby mu ją maksymalnie uprzyjemnić.

Tylko dogłębna analiza ścieżki zakupowej może doprowadzić do usunięcia problemów, z jakimi konsumenci spotykają się na kolejnych etapach procesu zakupowego.

Warto przy tym pamiętać, że nie wystarczy sprawdzić jednego, najczęściej wybieranego kanału zakupowego, ponieważ żyjemy w dobie omnichannel i wielkiej handlowej różnorodności. Klienci kupują przy pomocy różnych urządzeń, chętnie sięgają po subskrypcje i modele abonamentowe, nie przepadają za rejestrowaniem się na stronach sprzedawców i przeważnie nie mają czasu na zakupy. Poznanie wybieranych przez nich ścieżek zakupowych i dopasowanie ich do indywidualnych potrzeb jest zatem niemałym wyzwaniem.

3. Rozszerz rzeczywistość

Pod egzotycznie brzmiącym pojęciem augmented commerce kryją się wszelkie narzędzia, które umożliwiają przenikanie się w handlu świata rzeczywistego z cyfrowym. A raczej – rozszerzanie rzeczywistego świata o cyfrowe elementy. Może to być trójwymiarowa wizualizacja produktów, wirtualny spacer po sklepie czy wirtualna przymierzalnia.

Zobacz: Jak nie wysyłać spamu, czyli metody e-mail marketingu doskonałego [PORADNIK]

Wykorzystanie rozszerzonej rzeczywistości (augmented reality – AR) bezpośrednio wpływa na kontakt klienta z produktem i kształtuje jego doświadczenie. Rosnąca popularność tej technologii zdecydowanie wpływa na zacieranie się różnic pomiędzy handlem tradycyjnym a cyfrowym.

Trochę czasu upłynie, zanim gogle VR będą wykorzystywane w e-handlu, ale niektóre elementy rozszerzonej rzeczywistości - na przykład trójwymiarowa wizualizacja towaru - są już wdrażane w e-sklepach.fot. Trochę czasu upłynie, zanim gogle VR będą wykorzystywane w e-handlu, ale niektóre elementy rozszerzonej rzeczywistości - na przykład trójwymiarowa wizualizacja towaru - są już wdrażane w e-sklepach.


*
Criteo to francuska firma technologiczna specjalizująca się w cyfrowym marketingu. Specjalizuje się w reklamach efektywnościowych. Gartner to jedna z największych firm analitycznych na świecie. Jej specjalizacją są analizy dotyczące wykorzystywanie technologii w biznesie.

 

Przeczytaj teraz: Jak stworzyć e-sklep? Przegląd najciekawszych kreatorów