Polski konsument mobilny. Jaki jest?
Marta Siekierska

„Iksy” czujące się dobrze w internecie, „igreki” wychowane w dobie internetu, „zety” nieznające życia bez internetu. Choć przedstawiciele wszystkich tych pokoleń chętnie kupują mobilnie, to różni ich wiele. Co właściciele eBiznesów powinni o nich wiedzieć

Podobno wroga należy poznać. W eBiznesie ważniejsze od poznawania konkurencji jest jednak dowiedzenie się, kim są sprzymierzeńcy, czyli potencjalni klienci. Jakie mają zwyczaje? Z jakich urządzeń korzystają, dokonując zakupów w sieci? Jak sobie radzą z zakupami internetowymi? To od nich w większym stopniu – a nie od działań rywali – zależy bowiem sukces przedsiębiorstwa.

ZOBACZ TEŻ: Jak mobilni Polacy wypadają na tle Europejczyków

Wskutek szybko postępującej cyfryzacji przedsiębiorcy internetowi stają przed trudnym zadaniem, ponieważ muszą sprostać oczekiwaniom jednocześnie kilku generacji – X (osób urodzonych w Polsce w latach 1960-1980), Y (1981-1990) i Z (po 1990 roku – wszystkie daty są umowne). Każde z tych pokoleń dysponuje innym doświadczeniem w obcowaniu z technologiami – w tym technologiami mobilnymi. I do każdego z nich właściciele sklepów internetowych muszą zastosować inne podejście.

Jednak aby to zrobić, muszą o nich wiedzieć jak najwięcej. Wyjaśniamy*, jakie są mobilne preferencje Polaków.

Smartfon dla młodego, tablet dla starszego

Choć wydaje się, że urządzenia mobilne są nieodłącznym elementem polskiego krajobrazu, to penetracja tego typu sprzętów wśród rodzimych internautów wynosi zaledwie 69 proc. Do aktywnego korzystania z nich – czyli np. do przeglądania internetu lub poszukiwania informacji produktowych – przyznaje się 57 proc. internautów. Wśród urządzeń mobilnych znacznie popularniejsze są smartfony niż tablety (42 do 25 proc.). Oba te urządzenia wyraźnie jednak ustępują laptopom, z których korzysta aż 64 proc. internautów – najwięcej spośród wszystkich urządzeń.

Jeśli weźmie się pod uwagę wiek polskich internautów, widać wyraźnie, że młodzi znacznie chętniej sięgają po urządzenia z mniejszymi ekranami – przede wszystkim smartfony. Najczęściej z inteligentnych telefonów korzystają millenialsi, czyli osoby w wieku 19-24 i 25-34 lat (wskaźnik aktywnego użycia wynosi w tych dwóch grupach wiekowych odpowiednio 55 i 51 proc.). Bardzo chętnie korzystają oni również z laptopów.

Nieco starsi internauci (w wieku 34-45 lat) znacznie rzadziej posługują się smartfonami, ale dorównują millenialsom jeśli chodzi o korzystanie z laptopów (69 proc.). Co ciekawe, przewyższają oni młodszych kolegów pod względem użytkowania tabletów (31 proc.). Wszystko wskazuje na to, że osoby starsze są silniej przywiązanie do większych ekranów, zaś nieco gorzej radzą sobie z małymi wyświetlaczami telefonów.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak sklepy internetowe mogą wykorzystać modę na Pokemon GO?

Co ciekawe, jest tylko jedna kategoria urządzeń, w której prym wiodą najmłodsi – osoby w wieku poniżej 18 lat (pokolenie Z). To smart watche. Inteligentne zegarki nie zdominowały rynku urządzeń mobilnych i nie stały się powszechnym uzupełnieniem do smartfonów, ale za to często pełnią rolę gadżetów, które trafiają w gusta (oraz na nadgarstki) najmłodszych Polaków.

Klienci boją się zakupów mobilnych? Nie, jeśli są młodymi mężczyznami

Badania dotyczące zakupów internetowych pokazują jednak, że o ile do eCommerce Polacy zdążyli się już przekonać, to mCommerce wciąż w naszym kraju raczkuje. Zdecydowanie najpopularniejszym narzędziem zakupowym nad Wisłą jest bowiem laptop. I to w przypadku każdej grupy wiekowej.

Jednakże coraz więcej ludzi przekonuje się, że zakupy przez urządzenia mobilne wcale nie są takie straszne. Wskazują na to dane z rynku mCommerce, który rośnie w Polsce w tempie kilkunastu procent rocznie. Polacy w wieku 18-24 i 25-34 lat najchętniej wykorzystują telefony do robienia zakupów w sieci (odpowiednio 35 i 34 proc.). Starsi preferują uzbrojone w większe ekrany tablety. Przy ich pomocy internetowych zakupów dokonuje 22 proc. internautów z przedziału wiekowego 35-44 lat.

Z deklaracji Polaków wynika, że to mężczyźni lepiej sobie radzą z zakupami mobilnymi. 16 proc. kobiet uważa, że zakupy mobilne są trudne lub bardzo trudne. Wśród przebadanych mężczyzn takiego zdania jest o 3 p.p. mniej. Jednocześnie 30 proc. panów jest zdania, że robienie zakupów przy pomocy urządzeń mobilnych jest łatwe lub bardzo łatwe (podobną opinię wyraziło tylko 24 proc. pań).

Zakupy mobilne: dla młodych łatwizna, dla starszych umiarkowany problem

ZOBACZ TAKŻE: [RAPORT] Warto w Polsce prowadzić eSklep. Nawet... jeśli się tego nie potrafi

Znacznie większe różnie można zaobserwować, jeśli weźmie się pod uwagę wiek Polaków. Dla ponad 60 proc. osób mieszczących się w przedziale wiekowym 19-54 lat robienie zakupów mobilnych jest łatwe lub bardzo łatwe. Wyraźnie gorzej radzą sobie z tym ci, którzy ukończyli 54 rok życia. W tej grupie wiekowej 40 proc. osób uważa mZakupy za łatwe lub bardzo łatwe. Jednak także wśród najstarszych internautów przeważa opinia, że mCommerce jest nie jest czarną magią – tylko trzech na dziesięciu badanych uważa zakupy mobilne za bardzo trudne lub raczej trudne.

* W tekście posiłkowaliśmy się danymi pochodzącymi z następujących raportów:

1. „M-commerce. Kupuję mobilnie 2015” - raport Izby Gospodarki Elektronicznej, zrealizowany przez Mobile Institute.

2. „mShopper – Polacy na zakupach mobilnych” – raport przygotowany przez Allegro, GoMobi.pl praz Mobile Institute.

PRZECZYTAJ TERAZ: eCommerce to emocje i komunikacja. Bez nich przegrasz [WYWIAD]

Fotografia otwarciowa: CC by publicdomainpictures/Anna Langova