Login

Wybór kraju

Wybór kraju

Poradnik: Jak robić profesjonalne zdjęcia produktów do eSklepu?

12 Maj 2016   Aktualizacja: 12 Maj 2016

Marta Siekierska

Użytkownicy internetu to wzrokowcy. Dlatego bez dobrych zdjęć nawet najlepszy produkt nie wzbudzi zainteresowania w sieci. Jak robić fotografie, które pozytywnie wpływają na sprzedaż i zwiększają grono klientów?

Klient odwiedzający eSklep w ciągu kilkudziesięciu sekund podejmuje decyzję, czy jest zainteresowany produktem, czy nie. Robi to przede wszystkim na podstawie jego zdjęcia.

Szacuje się, że dobre zdjęcia produktów mogą podnieść sprzedaż eSklepu nawet o połowę. Zwiększają współczynnik konwersji, czyli stosunek kupujących do odwiedzających sklep i przyciągają nowych odbiorców. Przyczyniają się do budowy pozytywnego wizerunku eSklepu. Wyróżniają jego ofertę w social media. Dlatego w dużym stopniu przesądzają o finalnym sukcesie przedsięwzięcia.

ZOBACZ TEŻ: Michał Sadowski: nic nie zastąpi rozmowy z klientem [WYWIAD]

Dziś wyjaśniamy, jak stawiać pierwsze kroki w fotografii produktowej. Jaki sprzęt jest do niej potrzebny, jak robić zdjęcia i wreszcie – w jaki sposób powinno się je eksponować w serwisie.

Samemu, czy z pomocą specjalistów?

Rzadko zdarza się, żeby osoby rozpoczynające przygodę z eCommerce od początku korzystały ze wsparcia specjalistów. Najczęściej pierwsze fotografie produktowe robią przy pomocy własnych aparatów czy smartfonów. Dopiero potem decydują się na współpracę z profesjonalnymi fotografami bądź studiami packshotowymi, wyspecjalizowanymi w organizacji sesji, których bohaterami są przedmioty (zapakowane lub nie).

Sięgnięcie po wsparcie studia packshotowego zwykle wiąże się ze sporymi wydatkami. Zrobienie jednego zdjęcia – wraz z jego standardową obróbką graficzną – to koszt rzędu 15-50 złotych. Cena maleje wraz ze wzrostem liczby zamawianych zdjęć. Jednocześnie jednak - rośnie wraz z poziomem skomplikowania fotografii, który zależy np. od gabarytów fotografowanych przedmiotów, ich przeznaczenia, zakresu obróbki komputerowej, terminu realizacji zlecenia czy rodzaju zdjęć (coraz popularniejsze są fotografie w 360 stopniach, które pozwalają klientowi obejrzeć towar z każdej strony).

Profesjonalne fotografie produktowe można oczywiście robić samemu, ale to wymaga trzech rzeczy: wiedzy, sprzętu oraz czasu. Podstawowe umiejętności fotograficzne można zdobyć stosunkowo łatwo – choćby dzięki szkoleniom (zarówno tradycyjnym, jak i dostępnym w internecie), kursom fotograficznym czy poradnikom. Więcej kłopotów zazwyczaj nastręcza sprzęt, ponieważ do robienia dobrych zdjęć produktowych nie wystarczy aparat i obiektywy – potrzebne jest również studio fotograficzne lub jego namiastka. Jednak najczęściej podstawowym kłopotem, z jakim zmagają się przedsiębiorcy, jest brak czasu. Fotografia produktowa jest bowiem zajęciem czasochłonnym. Zwłaszcza, gdy prowadzi się sklep z rozbudowaną ofertą.

Jak zbudować własne studio fotograficzne

Do wystartowania z samodzielną fotografią produktową teoretycznie mogą wystarczyć aparat i obiektyw. Praktycznie potrzebne jest jeszcze studio. Jego przygotowanie wymaga inwencji, może być także czasochłonne, ale – co szczególnie istotne w przypadku początkujących przedsiębiorców – nie musi być kosztowne. Elementy, z którego powinno być zbudowane studio, można bowiem zastąpić tanimi lub wręcz darmowymi zamiennikami, które stanowią wyposażenie większości domów.

Z jakich elementów powinno się składać pełnowartościowe studio fotograficzne?

Tło fotograficzne

W fotografii produktowej najczęściej wykorzystywane jest białe papierowe tło, które da się kupić już za około 30-40 złotych. Można jednak równie dobrze wybrać się do sklepu papierniczego i nabyć tam papier w odpowiednim rozmiarze. Większość zdjęć produktowych realizowana jest na białym tle, ale nie jest to wymóg – inne kolory również wchodzą w grę, a ich użycie uzależnione jest wyłącznie od kolorystyki fotografowanych produktów i kreatywności fotografa.

Namiot bezcieniowy

Profesjonalny namiot bezcieniowy – służący do zmiękczania cieni, a nie ich likwidacji – można nabyć zarówno za kilkadziesiąt, jak i kilkaset złotych. Możliwe jest również kupno zestawu składającego się z namiotu, kilku rodzajów teł i lamp. Oszczędni przedsiębiorcy w charakterze namiotu bezcieniowego mogą wykorzystać zwyczajne białe prześcieradło – rozwieszając je wokół tła tak, żeby znajdowało się pomiędzy przedmiotem, a źródłami światła. Może nie jest to najwygodniejsze rozwiązanie, ale za to darmowe.

Stół bezcieniowy

To zdecydowanie najdroższy – oprócz aparatu i obiektywów – element wyposażenia studia. Ceny specjalistycznych stołów wahają się do kilkuset do nawet kilku tysięcy zł. Trudno też zbudować stół alternatywny – z przedmiotów codziennego użytku lub tanich zamienników. Pocieszające jest jednak to, że stół bezcieniowy nie jest absolutnie niezbędny, aby w domowych warunkach robić dobre zdjęcia produktowe.

Oświetlenie

Kupno żarówek fotograficznych, oprawek z kloszem, parasolki i statywu to wydatek rzędu kilkuset złotych. Na szczęście porządne światło można zapewnić swojemu studiu domowym sposobem – wystarczą do tego dwie odpowiednio rozmieszczone lampy biurowe (ważne jest, żeby miały takie same żarówki).

Blenda

Tanią blendę, czyli ekran odbijający światło, można nabyć już za kilkadziesiąt złotych. Droższe i lepsze mogą kosztować kilkaset złotych. Blendy mają jednak wiele zamienników wśród przedmiotów codziennego użytku. Funkcję ekranów odblaskowych mogą bowiem pełnić m.in. duże kartki, kalendarze czy kawałki styropianu.


Żeby stworzyć studio fotograficzne, niezbędna jest także przestrzeń. Mały pokój może być niewystarczający.

Podstawowe zasady fotografii produktowej

Będąc już uzbrojonym w odpowiedni sprzęt i mając zbudowane studio fotograficzne, można przejść do robienia zdjęć. W tym miejscu zaczynają się schody.

PRZECZYTAJ TEŻ: Omnichannel a multichannel. Którego podejścia potrzebuje twój sklep?

Na początek warto sobie zadać pytanie, w jaki sposób chcemy wyeksponować zdjęcia produktów na stronie. Wczuć się w rolę klientów, którzy mieliby je nabyć, i zastanowić się, jakie fotografie mogłyby ich do tego skłonić. Oczywiście wszystko zależy od charakterystyki produktów, które chce się sprzedać – inaczej fotografuje się duże, a inaczej małe obiekty.

Istnieją jednak ogólne zasady fotografii produktowej, które znacznie ułatwią poruszanie się w świecie zdjęć. Ich znajomość może pomóc w uniknięciu podstawowych błędów. Oto one.

6 wskazówek – dobre zdjęcia produktowe:

  1. Wyczyść fotografowany produkt i przygotuj go do zdjęć – brudnego nikt nie kupi.
  2. Pamiętaj o statywie - gwarantuje stabilność zdjęć i powtarzalność kadrów.
  3. Miękkie światło rządzi - jest łatwiejsze w zastosowaniu i zazwyczaj lepiej sprawdza się w fotografii produktowej.
  4. Nie bój się używać różnych kadrów - to od nich często zależy sukces w fotografii produktowej (produkt sfotografowany od dołu może robić zupełnie inne wrażenie, niż sfotografowany od góry).
  5. Obiektywy są ważniejsze od aparatu – dlatego nie warto na nich oszczędzać.
  6. Naucz się podstawowej obróbki graficznej – to dzięki niej produkty mają wyrazistsze kolory i są lepiej wyeksponowane na zdjęciach.

Nawet mając dobrej jakości zdjęcia, można pogrzebać szansę na sprzedaż produktu poprzez niewłaściwą ich ekspozycję na stronie internetowej. Warto więc pamiętać, aby:

Jak prezentować zdjęcia produktów na stronie eSklepu:

  • pokazać detale produktu i te elementy, które mogą być istotne dla klienta
  • pokazywać produkt w różnych wariantach – dotyczy to m.in. jego rozmiarów czy kolorów
  • korzystać z możliwości stwarzanych przez technologie – nie bać się np. pokazywania zdjęć w 360 stopniach
  • wykorzystywać wyłącznie fotografie w najwyższej jakości (nawet jeśli zamieszczenie ich na stronie może przysporzyć pewnych trudności).

Przede wszystkim należy jednak pamiętać o tym, że celem fotografii jest zwiększenie sprzedaży firmy. Zdjęcia produktów i ich ekspozycja powinny więc być dopasowane do gustu potencjalnych klientów, a nie do preferencji sprzedającego. Czasem na rzecz sprzedaży należy poświęcić własne artystyczne ambicje. Co nie oznacza, że w fotografii produktowej nie ma miejsca na kreatywność – wręcz przeciwnie (dotyczy to zarówno samej fotografii, jak i ekspozycji zdjęć na stronie eSklepu). Trzeba tylko pamiętać, że celem wszystkich artystycznych elementów ostatecznie jest sprzedaż produktu.

PRZECZYTAJ TERAZ: Dostawa tego samego dnia? A może nawet w kilka minut?

 

***
Zdjęcie otwarciowe: CC by PDPics/Pixabay

Zdjęcie w tekście: CC by Jacquelinehari/commons.wikimedia.org