Wybór kraju

Wybór kraju

Paczkomat czy Paczka w Ruchu: która opcja dostawy wygrywa?

02 Lis 2016   Aktualizacja: 04 Lis 2016

Magdalena Parys

Wygoda, oszczędność pieniędzy i pełna kontrola. To elementy łączące wszystkie 4 opcje dostaw do punktu. Sprawdź, co je różni i która jest najlepsza!

Na rynku czterech operatorów – Poczta Polska, InPost, Ruch i Orlen – udostępnia kupującym oraz sprzedającym usługę „odbiór w punkcie’, czyli dostawę do wybranego miejsca. Bez czekania na przyjazd kuriera, z możliwością śledzenia przesyłki online, sms-em potwierdzającym gotowość do odbioru – w drodze do domu, pracy czy szkoły. Każda z form dostawy ma jednak różne założenia działania. Przyjrzeliśmy się więc wszystkim opcjom dostawy „odbiór w punkcie” z osobna i stworzyliśmy subiektywny ranking. Wśród kryteriów oceny znalazły się: czas i szybkość dostawy, dostęp do usługi, termin i forma odbioru, cena usługi oraz sposób płatności. Pełne zestawienie jest w postaci infografiki.

Odbiór w punkcie – która z opcji jest najlepsza?

Z naszej analizy i doświadczeń korzystania z usług „odbiór w punkcie” wynika, że najlepiej sprawdzają się Paczkomat oraz Paczka w Ruchu. Dwie opcje uznajemy ex aequo na najwyższym podium, ponieważ InPost zyskuje możliwością odbioru o dowolnej porze (nawet o 23.59 w niedzielę), ale zdarza się na przesyłkę trzeba czekać dłużej niż zakładane 2 dni robocze. Opóźnienia są np., gdy w wybranym Paczkomacie nie ma wolnego miejsca na nową paczkę i trzeba ją przekierować do najbliższej maszyny z wolną skrytką. Paczka w Ruchu, co prawda, idzie dłużej (1 dzień) od swojego poprzednika, ale charakteryzuje się szerszą dostępnością – w dużych miastach, małych miejscowościach i wsiach przy jednocześnie niskiej cenie. Pozycję niżej umieściliśmy e-przesyłkę Poczty Polskiej. Plusem jest szeroki wybór urzędów, umożliwiających skorzystanie z tej usługi. Minusem są jednak opóźnienia w dostawie oraz konieczność stania w kolejce po odbiór paczki. Ostatnie miejsce przypadło usłudze „Stacja z paczką”, która na razie dysponuje najmniejszą liczbą punktów odbioru, a także jest najrzadziej oferowana jako forma dostawy zamówień ze sklepów internetowych. 

Odbiór w punkcie przesyłek międzynarodowych

„Odbiór w punkcie” to nie tylko polski wynalazek przeznaczony dla przesyłek krajowych. Paczki zagraniczne również można odebrać w wyznaczonym miejscu. Wystarczy skorzystać z usługi DHL Service Point. Kurier DHL dostarcza przesyłki do sieci partnerskich punktów przyjęć na terenie całego kraju. Międzynarodową paczkę (np. z Wielkiej Brytanii ze sklepu Asos.com) można odebrać m.in. w sklepach Małpka Express, na stacjach Shell, w salonach prasowych Inmedio oraz Relay. Przesyłka oczekuje przez 7 dni w godzinach otwarcia punktu. Przy odbiorze należy podać numer telefonu i PIN.

Czytaj teraz: Sprzedaż produktów niedostępnych w sklepie

***

Zdjęcie otwarciowe: materiały prasowa inpost.pl, fotografia dodatkowa: materiały prasowe ruch.com.pl