Wybór kraju

Wybór kraju

Przelew online trafił na złe konto. Co zrobić?

12 Cze 2017   Aktualizacja: 12 Cze 2017

Magdalena Parys

Jak odzyskać pieniądze przelane na niewłaściwy rachunek bankowy? Od kogo zależy zwrot gotówki? Sprawdź to!

Pozostajemy w temacie pomyłek przy płatnościach internetowych. W poprzednim materiale szukaliśmy odpowiedzi na pytanie – co zrobić w przypadku podmiany – przez złośliwe oprogramowanie – numeru konta bankowego, korzystając z metody „kopiuj-wklej”. Tym razem sprawdzamy, jak odkręcić własny błąd – niespowodowany czynnikami zewnętrznymi. Innymi słowy, co trzeba zrobić, gdy przez pomyłkę zlecisz przelew na inne konto.

Wpłata na niewłaściwe konto

Wpisanie nie tego numeru rachunku bankowego co trzeba, może się zdarzyć każdemu. Jeśli omyłkowo wpisany numer ma już swojego posiadacza, operacja powiedzie się (system bankowy nie wychwyci błędu) i pieniądze nie trafią do naszego pierwotnego adresata. Co ciekawe, niewłaściwe imię, nazwisko, czy adres odbiorcy nie mają znaczenia. Do płatności kluczowy jest numer konta. 

Jak naprawić błąd?

W przypadku płatności internetowych (tradycyjnych przelewów internetowych z koniecznością wypełnienia formularza) chwilę zajmuje dotarcie wpłaty do banku. Czas realizacji płatności zależy od kilku elementów:

- pory dokonaniu przelewu (dzień tygodnia i godzina)

- godzin sesji wychodzących z banku nadawcy (w ciągu są trzy)

- godzin sesji Krajowej Izby Rozliczeniowej (w ciągu dnia są trzy)

  • I poranna 9:30 - 11:00
  • II popołudniowa 13:30 - 15:00
  •  III wieczorna 16:00 - 17:30

Przeczytaj: Kiedy dojdzie przelew z banku?

Tak więc, jeśli transakcja nie została jeszcze zatwierdzona przez nasz bank, można spróbować anulować przelew (samodzielnie lub za pośrednictwem infolinii).

Gdy jest już za późno?

W sytuacji, gdy płatność została już zrealizowana i kwota trafiła na nieodpowiednie konto, najlepiej zwrócić się do banku odbiorcy – w sieci dostępne są serwisy, za pomocą których można sprawdzić z jakiej instytucji finansowej pochodzi numer konta. Jeśli uda się namierzyć adresata, bank może poinformować osobę, błędnie przez nas obdarowaną. Ze względu na tajemnicę bankową nie może on nam bezpośrednio przekazać danych kontaktowych.

Co ważne, bank nie ma obowiązku pomagać nam w naprawianiu naszego błędu – wszczynać procedurę odzyskania pieniędzy. Być może więc pozostanie nam zgłoszenie sprawy na policję i/lub do prokuratury.

Trwają jednak prace nad uregulowaniem prawnym ścieżki działania w przypadku błędnie zleconego przelewu. Pod koniec maja dokument, opracowany przez Kancelarię Prezydenta RP, trafił do Parlamentu. Pod koniec maja dokument, opracowany przez Kancelarię Prezydenta RP, trafił do parlamentu. Przewiduje, że w ciągu 3 dni od wniosku nadawcy, bank odbiorcy będzie musiał zawiadomić użytkownika, który niesłusznie otrzymał pieniądze. Na zwrot będzie mieć 30 dni. Jeśli tego nie zrobi, bank przekaże poszkodowanemu dane osoby, która przywłaszczyła nasze mienie.

Powyższe działania będą zbędne, jeśli niepoprawnie wpisany numer rachunku bankowego, na nasze szczęście, nie będzie mieć właściciela (nie będzie go w rejestrach banku). W identyfikacji pomaga konstrukcja 26-cyfrowego numeru rachunku bankowego. Błędne wpisanie cyfr sprawia, że nie zgadza się suma kontrolna (dwie pierwsze cyfry) numeru i przelew nie zostanie zrealizowany.

***

Zdjęcie otwarciowe: Pixabay