Login

Wybór kraju

Wybór kraju

[RAPORT] Warto w Polsce prowadzić eSklep. Nawet… jeśli się tego nie potrafi

18 Lip 2016   Aktualizacja: 18 Lip 2016

Marta Siekierska

Aż 87 proc. właścicieli sklepów internetowych w Polsce ocenia, że ich prowadzenie jest opłacalne. Dlatego też co drugi przedsiębiorca traktuje swój eBiznes jako jedyne źródło dochodu. Nieźle. Zwłaszcza gdy spojrzymy na to, jakie błędy w prowadzeniu internetowego biznesu popełniają polscy eSprzedawcy.

Według szacunków firmy Sociomantic Labs, do końca 2016 roku będzie funkcjonować w Polsce ponad 23,5 tysiąca sklepów internetowych, czyli o 7 proc. więcej niż na koniec ubiegłego roku. Trend wzrostowy powinien się utrzymać i na koniec dekady liczba działających w kraju eSklepów może przekroczyć 30 tysięcy. Sporo. Nie jest to jeszcze poziom zachodnioeuropejski, ale wystarczający, aby o zjawisku handlu internetowego przestać mówić nad Wisłą jak o niszy, dodatku do podstawowej działalności handlowej.

Dlatego budujące – i dla właścicieli eBiznesów, i dla naszej gospodarki – są wyniki badania, które agencja PBS zrealizowała na zlecenie firmy Eniro Polska. Wynika z nich, że zdecydowana większość właścicieli sklepów internetowych w Polsce – aż 87 procent – deklaruje, że prowadzi opłacalny biznes. W dodatku dla ponad połowy badanych sklep internetowy jest podstawowym źródłem utrzymania. Trudno o lepszą motywację do zakładania nowych eBiznesów i rozwijania już powstałych.

Ale na tym dobre informacje się kończą. Badanie agencji PBS obnażyło bowiem niedostatki polskich sklepów internetowych. A te mogą okazać się z czasem brzemienne w skutki.

Mobile i analityka – do poprawy

Z analizy kilkuset publikacji i raportów dotyczących handlu internetowego, którego dokonał dział badań i rozwoju firmy PayU, wynika, że najgorętszymi trendami w branży eCommerce są omnichannel oraz mCommerce. Wielce prawdopodobne jest, że przez kilka najbliższych lat kluczowe dla rozwoju wielu internetowych biznesów będzie zapewnienie klientom możliwości wygodnego dokonywania zakupów z użyciem różnych kanałów – a w szczególności kanału mobilnego. Tymczasem jak wynika z badania PBS, 35 proc. przedsiębiorców nadal nie posiada mobilnej wersji swojego sklepu. Pocieszające jest tylko to, że 60 proc. z nich deklaruje, że chciałoby ją uruchomić.

Problemem wielu polskich ePrzedsiębiorców jest także to, że nie analizują we właściwy sposób prowadzonej przez siebie działalności. Blisko połowa przebadanych właścicieli nie potrafiła bowiem określić, jaki odsetek osób odwiedzających ich sklep dokonuje zakupu (czyli jaki jest współczynnik konwersji).

Zbieranie i analizowanie statystyk dotyczących ruchu na stronie oraz liczby i wartości transakcji dokonanych w eSklepie jest ważne, ponieważ pozwala zweryfikować efektywność działań marketingowych i wybrać te, które faktycznie mają wpływ na wzrost sprzedaży – mówi Agata Wartak, kierownik ds. produktów internetowych i wideo w Eniro Polska.

Na kluczową w eBiznesie rolę analityki internetowej niedawno zwracał uwagę w rozmowie z PayU Przemysław Modrzewski z Google, który zajmuje się aktywizacją polskich startupów. – Powinniśmy implementować analitykę internetową, wykorzystywać darmowe narzędzia, takie jak Google Analytics, do mierzenia działań w sieci. Powinniśmy korzystać z tych danych i podejmować decyzje na ich podstawie. Nie róbmy nic bez danych, ponieważ jest to niebezpieczne dla naszego biznesu – mówił Modrzewski w naszym wywiadzie.

Marketing eSklepu po polsku

PBS sprawdził również, w jaki sposób właściciele eSklepów dbają o promocję swoich przedsiębiorstw. Dwie trzecie badanych (66 proc.) zadeklarowało, że robi to poprzez pozycjonowanie w wyszukiwarkach. Na drugim miejscu znalazła się promocja w mediach społecznościowych (52 proc.), a na trzecim – w serwisach aukcyjnych (47 proc.). Mniej popularnym narzędziami promocyjnymi są porównywarki cenowe (35 proc.) oraz lokalne wyszukiwarki firm, takie jak np. PanoramaFirm.pl (24 proc.).

Polscy ePrzedsiębiorcy dbają o marketing także w obrębie swoich eSklepów. Ponad 79 proc. badanych przyznaje, że reklamuje swój eSklep i zachęca do zakupów, stosując obniżki cen albo bezpłatną wysyłkę.

Pomoc mile widziana

Budowanie eBiznesu w Polsce to wciąż gra indywidualna, a nie zespołowa – to kolejny wniosek, który płynie z badania PBS. Jak się bowiem okazuje, 63 proc. przedsiębiorców prowadzi swój biznes samodzielnie. Tymczasem jedna trzecia z badanych przyznaje, że chętnie skorzystałaby z pomocy przy zakładaniu sklepu internetowego. 22 proc. właścicieli eSklepów zleciłoby to zadanie firmie zewnętrznej.

PRZECZYTAJ TERAZ: Jak rozwinąć swój eSklep poza granice Polski

Fotografia otwarciowa: YouTube