Wybór kraju

Wybór kraju

Rozwój eCommerce. Czy Azja weźmie wszystko?

04 Sty 2016   Aktualizacja: 14 Mar 2016

Barbara Żbik

Do 2018 roku wartość globalnego sektora handlu internetowego może wzrosnąć nawet dwukrotnie, jak wynika z szacunków firmy badawczej eMarketer. Największa w tym zasługa regionu Azji i Pacyfiku, który stanowi już ponad 50 proc. rynku i nie zamierza zwalniać.

Nowojorska firma badawcza eMarketer szacuje, że wartość wszystkich zakupów dokonywanych w sieci w 2015 roku wyniosła aż 1,671 biliona dolarów. To oznacza, że w ciągu zaledwie roku wzrosła o 25 proc. Za tak dynamiczny rozwój tego sektora odpowiada przede wszystkim region Azji i Pacyfiku, który w ciągu roku urósł o niemal 36 proc. - zwiększył się z 646,9 mld do 877,6 mld dolarów.

W 2015 roku rynek azjatycki po raz pierwszy odpowiadał za ponad 50 proc. globalnej sprzedaży przez internet. Wszystko wskazuje jednak na to, że udział państw z Dalekiego Wschodu w eHandlu będzie w kolejnych latach rósł. Według analityków eMarketera odpowiedzialne za to będą zwłaszcza dwa czynniki: powstająca klasa średnia w takich państwach jak Chiny, Indie czy Indonezja, a także rosnąca popularności urządzeń mobilnych w regionie. 2015 rok jest pierwszym, w którym liczba użytkowników smartfonów przekroczyła w Azji miliard.

Rosną wszyscy, ale najszybciej Chiny

Spośród azjatyckich krajów największe wzrosty w sektorze eCommerce odnotowały w ostatnim roku Indie oraz Indonezja. W tych państwach sprzedaż internetowa wzrosła odpowiednio o 129,5 proc. i 65,6 proc., a udział eHandlu w łącznej sprzedaży podwoił się. Zdecydowanie największym motorem napędowym dla regionu są jednak w dalszym ciągu Chiny, które w pojedynkę odpowiadają za ponad 40 proc. internetowej sprzedaży.

PRZECZYTAJ TEŻ: Chiński Dzień Singla 2015. Padł rekord świata w eCommerce

Wiele wskazuje na to, że udział Państwa Środka w kolejnych latach jeszcze wzrośnie. Z szacunków eMarketera wynika, że wkład Chin w globalny eHandel będzie rósł każdego roku o kilka procent. W 2018 r. przekroczy 50 proc. i będzie wart już ponad półtora biliona dolarów.

eCommerce goni handel tradycyjny

Warto także podkreślić, że w azjatyckich krajach eCommerce będzie szybko zwiększał swój udział w całym sektorze handlowym. Obecnie odpowiada za 10,2 proc. łącznej sprzedaży, ale do 2019 roku ma stanowić nawet 20,4 proc. Na świecie pogoń internetu za kanałami offline'owymi będzie odbywać się wolniej – między 2015 a 2019 rokiem udział eCommerce w łącznym handlu wzrośnie z 7,4 proc. do 12,8 proc.

 


PRZECZYTAJ TERAZ: Drony, automaty i aplikacje zmienią eHandel

 

Fotografie wykorzystane w tekście: CC by Cory M. Grenier/Flickr; CC by See-ming Lee/Flickr