Wybór kraju

Wybór kraju

Same day delivery to wciąż rzadkość

14 Lis 2017   Aktualizacja: 14 Lis 2017

Magdalena Parys

Choć dzięki nowym technologiom handel internetowy niesamowicie przyspieszył, średni czas dostaw e-zakupów wciąż pozostawia wiele do życzenia. Tylko 6 proc. sprzedawców w Europie oferuje dostawę tego samego dnia.

Drony dostarczające przesyłkę pod drzwi w ciągu paru godzin, zakupy z Amazona, które po dwóch minutach znajdują się w paczkomacie, czy kurierzy wykorzystujący geolokalizację w smartfonach klientów. To już nie science-fiction, ale funkcjonujące w świecie e-commerce rozwiązania.  Wykorzystywane w e-handlu technologie pozwalają już na przeprowadzanie superszybkich zakupów. Głównie w USA, bo w Europie klienci wciąż czekają na przesyłki nawet kilka dni.

Przeczytaj: Dostawy e-przesyłek przy użyciu nowych technologii

Europa musi przyspieszyć

Czas realizacji e-zamówień to wciąż pięta achillesowa wielu e-sklepów. Jak wynika z raportu eDelivery Index*, tylko 6 proc. wiodących europejskich przedsiębiorstw z branży e-commerce realizuje dostawy tego samego dnia, a opcję ekspresowej przesyłki ma w swojej ofercie dopiero połowa firm. Średni czas dostawy towarów dla europejskich detalistów wynosi 3,1 dnia (dotyczy to zamówień krajowych).

Spółki z pięciu największych rynków w Europie (brytyjskiego, niemieckiego, francuskiego, hiszpańskiego i włoskiego) realizują dostawy w czasie od 2,7 do 4,4 dnia. Najszybciej z przesyłkami radzą sobie francuskie firmy (2,7 dnia), ale dotyczy to tylko przesyłek lokalnych. W dostawach transgranicznych europejskimi liderami są Brytyjczycy i Niemcy (3,7 dnia). Najwolniejsi są natomiast Hiszpanie (3,6 dnia lokalnie i 4,4 dnia transgranicznie). W raporcie nie ma danych dotyczących polskich firm, ale standardem u nas jest „około trzech dni".

Czytaj: Dostawa w dwie minuty? W e-biznesie to już możliwe!

 

Jakie opcje mają klienci

Autorzy raportu sprawdzili także, na których rynkach e-konsumenci mogą liczyć na najwięcej możliwości dostawy. Pod tym względem liderami są firmy brytyjskie, które oferują przeciętnie 4,4 opcje dostawy, podczas gdy europejska średnia wynosi 2,7. Okazuje się, że 79 proc. e-sprzedawców gwarantuje możliwość standardowej domowej wysyłki, natomiast 95 proc. pozwala na skorzystanie z opcji click and collect (zamów online, odbierze w sklepie). Z kolei średni koszt dostawy zamówionego w sieci produktu wynosi w Europie 3,59 funta (ok. 17 zł), co – przynajmniej jak na warunki polskie – nie jest małą kwotą i może zniechęcać do zakupów.

Raport eDelivery Index opracowała firma Radial, analizując politykę dostaw 150 wiodących firm z branży e-commerce (i realizujących strategię omnichannel), które sprzedają swoje towary na terenie Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji, Hiszpanii oraz Włoch.

Zdjęcie otwarciowe: Unsplash.com