Wybór kraju

Wybór kraju

SEO: Jak pozycjonować sklep internetowy

05 Cze 2017   Aktualizacja: 12 Cze 2017

Marta Siekierska

Co zrobić, aby Twój sklep był dobrze widoczny w Google? I jak nie wydać na to fortuny?

Każdy, nawet najmniejszy eSklep potrzebuje promocji w Google. Oczywiście, możesz zatrudnić specjalistę od pozycjonowania i eMarketingu albo agencję SEM/SEO, która zrobi to za Ciebie. Strategię trzeba dopasować w zależności od tego, czy chcemy zwiększyć zasięg eSklepu, czy tylko poprawić sprzedaż produktów z danej kategorii.

Zobacz: 4 cechy idealnej paczki do sprzedaży internetowej [PORADNIK]

Jeśli jednak nie masz wystarczających środków albo skala Twojej działalności jest mała, o pozycjonowanie możesz się również zatroszczyć samodzielnie, przy niewielkim nakładzie kosztów. Dzięki przestrzeganiu tych prostych zasad zagubienie w sieci Ci nie grozi.

1. Nie kopiuj cudzych treści

Jeśli ktoś będzie Cię przekonywał, że zna świetnie zasady, którymi kieruje się Google przy „decydowaniu”, kogo i jak pozycjonuje w wyszukiwarce, to… kłamie. Dokładne mechanizmy działania wyszukiwarki zna prawdopodobnie tylko garstka ludzi w Google, a eksperci z dziedziny SEO (Search Engine Optimization) muszą włożyć dużo wysiłku, żeby nadążyć za kreowanymi przez nich trendami.

Jedno jest pewne: najlepiej pozycjonują się unikalne, oryginalne treści.

Co to oznacza w praktyce dla właścicieli eSklepów? Że powinni pamiętać o tym, aby:

  • Nie powielać cudzych treści – powielanie tekstów z sieci to jeden z najczęstszych błędów popełnianych przez eSprzedawców, który fatalnie wpływa na widoczność ich stron. Google „karze” strony obniżaniem ich pozycji w wynikach wyszukiwania.

  • Tworzyć oryginalne opisy produktów - uruchamiając eSklep, powinieneś pamiętać o przygotowaniu oryginalnych opisów produktów (innych niż te zaproponowane przez producenta).

  • Sprawdzać unikalność treści. Jeżeli chcesz sprawdzić, czy ktoś nie użył już podobnych treści/opisów, po prostu wpisz je w wyszukiwarce. Wystarczy zamieścić losowe zdanie z treści opisu, najlepiej w cudzysłowie.

2. Twórz treści ciekawe dla konsumentów

Oprócz opisów produktów i usług, powinieneś tworzyć teksty, które będą zawierały informacje ciekawe dla Twoich potencjalnych klientów, a jednocześnie sprzyjające podbijaniu pozycji eSklepu w sieci. Dlaczego to ważne?

  • Regularne publikowanie autorskich treści np. na blogu eSklepu powoduje, że powstają nowe podstrony i słowa kluczowe, które są indeksowane i uwzględniane w wynikach wyszukiwania. Jeśli dodatkowo spełniają podstawowe wymogi SEO, generują ruch na stronie.

  • Wejścia na stronę można pozyskać samą jakością tekstów, jeśli materiały są przydatne dla użytkowników: pogłębione, szczegółowe, wyczerpujące temat.

  • Google walczy ze „śmieciowymi” publikacjami, dlatego w wynikach wyszukiwania promuje wartościowe, obszerne teksty.

  • Google promuje najświeższe treści. Dlatego warto pisać regularnie oraz aktualizować starsze materiały.

3. Zadbaj o adresy URL

Google kocha prostotę, przejrzystość i powtarzalność (nie mylić z powielaniem). Dotyczy to również tworzenia adresów URL poszczególnych produktów.

  • Powinny być budowane w taki sam sposób, czyli: domena/kategoria/nazwa/wyróżnik.

  • Dobry adres URL produktu może przyjąć np. taką formę: www.sklepmuzyczny/jazz/miles-davis/kind-of-blue albo http://www.sklepzbutami/buty-pilkarskie/nike

  • Wszystkie adresy powinny być tworzone w sposób analogiczny, aby nawigacja pomiędzy nimi była prosta i zrozumiała – zarówno dla użytkownika, jak i robotów Google. – Większość popularnych skryptów sklepów internetowych obsługuje już tzw. przyjazne linki, które są łatwo przyswajalne dla robotów Google indeksujących strony. Jeśli nie, należy stworzyć odpowiednie przekierowania z programistą – wyjaśnia Michał Kuciński, specjalista ds. SEO, który współpracował m.in. z agencjami interaktywnymi ATOM Agency i FunkyMedia.

Przeczytaj: Klucz do sukcesu: jak Kinguin został królem sprzedaży gier

4. Zaprojektuj dobry user experience

Dobry user experience (UX) ma ułatwiać poruszanie się po Twoim eSklepie użytkownikom, ale ma też znaczenie dla jego pozycjonowania. Zwrócił na to uwagę sam Google, który co roku przygotowuje wytyczne dla specjalistów SEO. W zaleceniach na 2017 rok podkreślił m.in. to, że będzie kładł nacisk na UX, aby promować strony wartościowe, wygodne w użytkowaniu i przyjazne internautom.

O tym, jak je tworzyć dowiesz się z tych tekstów:

8 błędów w UX, które irytują klientów sklepów internetowych

WYWIAD: UX, czyli klucz do konwersji w eCommerce [cz.1]

UX: największe sukcesy i grzechy polskich eSklepów [WYWIAD cz. 2]

5. Mobile! Bądź przyjazny dla smartfonów i tabletów

Google ma ułatwiać życie użytkownikom. Dlatego promuje rozwiązania, które pomagają użytkownikom mobilnym w korzystaniu z jego wyszukiwarki. Takie, jak np. AMP (Accelerated Mobile Pages), która umożliwia natychmiastowe wczytywanie zawartości stron internetowych na urządzeniach mobilnych, jeszcze zanim się w pełni załadują.

Nawet jeśli korzystanie z przyspieszonych stron mobilnych nie poprawi znacząco SEO Twojego eSklepu, to na pewno poprawi komfort korzystania z serwisu przez smartfona, co klienci z pewnością docenią.

6. Dbaj o dobre linki… wewnętrzne

Złe linkowanie wewnętrzne jest zmorą klientów, którzy po omacku przeskakują pomiędzy kategoriami produktowymi czy produktami danej marki. Ale też fatalnie wpływa na wyniki wyszukiwania.

– Jeżeli mamy kilkanaście czy kilkadziesiąt tysięcy produktów, musimy dbać o to, by do każdego z nich był łatwy dostęp. Im dana podstrona jest „głębiej”, tym trudniejszy dostęp do niej mają wyszukiwarki i tym rzadziej na nią zaglądają – tłumaczy Michał Kuciński.

I dodaje: – Zgodnie z zasadami UX przyjmuje się, że dojście do dowolnego miejsca w sklepie internetowym nie powinno zabrać więcej niż trzy kliknięcia. Nie wolno zapominać o linkowaniu do różnych produktów np. ze strony głównej – w postaci slidera albo wyświetlania losowych produktów w sklepie.

Przeczytaj też: 5 powodów, dla których warto korzystać z bitcoina

i zewnętrzne

Algorytm Google wygląda tak: jeżeli strona A umieszcza odnośnik do strony B, to uznaje ją za wartościową. Choć jest nieustannie aktualizowany o kolejne czynniki rankingowe, to pozyskiwanie linków w dalszym ciągu jest kluczowe dla osiągania wysokich pozycji w wyszukiwarce.

– Budowa profesjonalnego profilu linków to zajęcie czasochłonne, ale przynoszące trwałe efekty. Bez specjalistycznej wiedzy należy unikać narzędzi do pozyskiwania odnośników „toksycznych”, za które Google może nałożyć karę, takich jak rotacyjne i stałe systemy wymiany linków (SWL) czy narzędzia do automatycznego zgłaszana linków – mówi Michał Kuciński.

Mniej doświadczonym wystarczy konsekwentne tworzenie autorskich i unikalnych treści. Te w internecie dadzą się wyszukać same.

Zobacz teraz: Branża, w której na pewno odniesiesz sukces

Fotografia otwarciowa: CC by BigOakFlickr/Flickr