10 trendów w e-commerce na 2019 rok
Anna Puacz

Jak co roku w styczniu serwujemy Wam świeżą dawkę trendów ze świata e-commerce. Przeanalizowaliśmy szereg najważniejszych dla branży publikacji, analiz, raportów oraz opinii ekspertów. Efektem naszych prac jest podsumowanie 10 gorących tematów, którymi będziemy żyć w 2019 roku.

1. Dalszy rozwój Sztucznej Inteligencji

Wykorzystanie SI będzie postępować w praktycznie wszystkich obszarach e-commerce. Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji będą coraz prostsze i przystępne cenowo. Przykładowo, do tej pory dysponowaliśmy ogromną liczbą danych o klientach, jednak często ich analiza i wnioski były nieefektywne. Wykorzystanie narzędzi opartych na SI pozwoli nam uzyskać precyzyjne wnioski, dzięki czemu coraz więcej decyzji biznesowych w e-commerce będzie opierana na twardych danych. Dodatkowo sztuczna inteligencja pozwoli nam zautomatyzować i usprawnić procesy logistyczne, obsługę klienta, wyszukiwanie, czy personalizację treści. Więcej o wykorzystaniu sztucznej inteligencji w e-commerce pisaliśmy tutaj.

2. Chatboty

Rozwój tego trendu trwa już blisko 2 lata i jest ściśle powiązany z zagadnieniem SI. Coraz bardziej zaawansowane chatboty można zaobserwować u światowych gigantów jednak w tym roku dotrą także do średnich i mniejszych sklepów. Ich stworzenie jest już na tyle proste i tanie, a korzyści duże, że warto abyś rozważył ich wykorzystanie w Twoim sklepie. Więcej o chatbotach znajdziesz tutaj.

3. Personalizacja, a nawet hiperpersonalizacja

Ten trend utrzymuje się w czołówce naszego zestawienia już od kilku lat. W tym roku eksperci idą o krok dalej i mówią wręcz o hiperpersonalizacji. Na dowód siły tego trendu prezentujemy dane - aż 40% klientów zdecydowało się wybrać sklep konkurencji, ze względu na słabą personalizację doświadczenia zakupowego. Natomiast 48% z nich wydaje więcej, jeżeli ich doświadczenie jest spersonalizowane. Co zmienia słowo hiper? Personalizowanie wchodzi na wyższy poziom i następuje w postaci kontekstowej oferty, treści, czy komunikacji z klientem. Więcej o personalizacji pisaliśmy tutaj.

4. Mobile first

Mobile uzyskał już miano nowego Internetu - większość ruchu internetowego odbywa się właśnie na urządzeniach mobilnych. Jednak największym problemem dla e-commerce, a w zasadzie m-commerce jest niski współczynnik konwersji dla tego kanału. Cały czas pojawiają się problemy ze zbyt skomplikowanym UX. Warto zgłębić ten temat i przeprowadzić audyt swojej mobilnej odsłony sklepu – także ze względu na Google Mobile-First Index, który zaczął działać w 2018 roku. Oznacza on, że jakość mobilnej odsłony Twojego serwisu decyduje o jego pozycji w wynikach wyszukiwania. Więcej o m-commerce pisaliśmy tutaj i tutaj.

5. “Content is King”

Trend, który trwa w branży od wielu lat dzisiaj staje się standardowymi działaniami. Można się nawet pokusić o stwierdzenie, że content marketing stał się po prostu marketingiem. Jest on już wykorzystywany we wszystkich składowych lejku marketingowego. Co więcej, aż 65% największych firm świata posiada pełną strategię content marketingową. Eksperci przewidują, że działania contentowe będą coraz intensywniej podążać w stronę materiałów wideo. Według danych firmy Cisco w 2021 roku będą one stanowiły 80% światowego Internetu.

6. Marketing relacji

Customer Relationship Management, czyli zarządzanie relacjami z klientem będzie jeszcze bardziej zaawansowane, efektywne i jednocześnie prostsze w obsłudze. Dzięki sztucznej inteligencji i analizie Big Data systemy typu CRM nabierają coraz większych możliwości, przy coraz prostszych interfejsach. Co więcej, dzięki olbrzymiej popularności social mediów systemy do zarządzania relacjami są sukcesywnie poszerzane o część społecznościową i dostosowywane do gwałtownych zmian, które zachodzą w tej dziedzinie.

7. Metody płatności

Będzie postępowała dalsza popularyzacja innowacyjnych metod płatności, dzięki którym zakupy stają się dziecinnie proste i otwarte dla każdego. Szczególnie jeżeli chodzi o płatności mobilne, cyfrowe portfele, czy płatności odroczone. Więcej o innowacyjnych metodach płatności pisaliśmy tutaj. Dzięki gwałtownemu rozwojowi globalnego e-commerce płatności międzynarodowe będą się stawały coraz prostsze bez względu na kraj, czy walutę,w jakiej dokonujemy zakupu. Już dzisiaj dokonując zakupów np. na chińskim Aliexpress możesz bezpiecznie zapłacić online w złotówkach korzystając z PayU.

8. Kolejny dobry rok dla platform typu marketplace

Platformy handlowe otwarte na profesjonalnych sprzedawców nie zmniejszają tempa rozwoju i nadal rozpychają się na rynku. Oprócz światowych gigantów takich jak Amazon, czy Aliexpress rosną w siłę także bardziej wyspecjalizowane podmioty takie jak np. Etsy, gdzie kupimy produkty typu hand-made, czy vintage. Nawet największe światowe marki, które do tej pory były znane jako klasyczny e-commerce otwierają się na model marketplace. Przykładem może być Zalando, Asos, czy francuski gigant Carrefour.

9. Social commerce

Dużo mocniej zacieśnia się więź między social mediami, a sprzedażą internetową. Facebook oraz Instagram oferują coraz więcej możliwości połączenia sklepów internetowych ze swoimi platformami. Przykładowo, dzięki podłączeniu katalogu produktowego, możemy oznaczać swoje produkty w naszej codziennej komunikacji social mediowej. Możemy także docierać z nimi do obecnych klientów (remarketing) lub całkiem nowych. Facebook daje nam także do dyspozycji swoje zaawansowane narzędzie analityczne - Pixel. Użytkownicy social mediów chętnie korzystają z tych możliwości. Dane pokazują, że 24% z nich jest skłonna kupić produkt, jeśli kliknięcie w niego w social mediach prowadzi bezpośrednio na kartę produktów w sklepie.

10. Wyszukiwanie głosowe

Na koniec naszego zestawienia jeden z ciekawszych trendów, który zaczyna mieć coraz większe znaczenie na zachodzie, szczególnie w USA. Szacuje się, że w 2020 roku za oceanem 50% wszystkich wyszukań będzie dokonywanych właśnie za pomocą asystentów głosowych. Najpopularniejsze z nich to Alexa od Amazona, Siri od Apple, Google Assistant, czy Cortana od Microsoftu. Tak drastyczna zmiana w zachowaniach konsumentów będzie miała niebywały wpływ na e-commerce i sposób funkcjonowania sklepów. Największym wyzwaniem będzie zoptymalizowanie treści do zapytań głosowych. W inny sposób wpisujemy zapytania na klawiaturze, a w inny zadajemy pytania wypowiadając je nagłos.

Podsumowując nasz ranking, większość trendów w 2019 roku będzie nieodłącznie związana z zagadnieniem sztucznej inteligencji. SI zaczyna mieć wpływ na praktycznie każdy aspekt e-commerce. Najnowsze rozwiązania wdrażają początkowo światowi giganci, jednak z czasem stają się one osiągalne również dla mniejszych graczy.

Sprawdź także, które trendy w e-commerce dominowały w poprzednich latach: